Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2025, 19:10 (2 dage siden)

Hejsa,

Kan forummet identificere, hvilket baneselskab denne togværtinde er tilknyttet?

[image]
Foto: Peter Thornvig, Kh år 2000.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2025, 19:28 (2 dage siden) @ Anders

DSB First, hed det vist da de begyndte at køre over broen

Hej Anders,

Nej, det kom først i 2009, og jeg mener ikke, at DSB havde uniformsdele uden logo.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Togværtinde ved Øresundstog

af Lars, 26/1 2025, 19:33 (2 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er meget svært/umuligt at se, om der er et DSB logo på papiret i lommebogen, men måske kan bogen i tasken genkendes?

[image]

--
mvh
Lars

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2025, 19:34 (2 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 26/1 2025, 19:53

DSB First, hed det vist da de begyndte at køre over broen


Hej Anders,

Nej, det kom først i 2009, og jeg mener ikke, at DSB havde uniformsdele uden logo.

Nå det havde de så, men i andre farver.

Her er en dansk togbetjent sammen med en af "de røde":

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Togværtinde ved Øresundstog

af re20000, 26/1 2025, 20:11 (2 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Her er en dansk togbetjent sammen med en af "de røde":

[image]

Det er da den samme som på det første billede??

Togværtinde ved Øresundstog

af Niels Munch, 26/1 2025, 21:26 (2 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hun er iført en neutral (= uden logo) bordeaux tjenervest, som sammen med hvid skjorte og sort nederdel/sorte benklæder kan findes som servicebeklædning runt omkring på hoteller og restauranter etc.

M.v.h.
Niels

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/1 2025, 21:59 (2 dage siden) @ Niels Munch

Hun er iført en neutral (= uden logo) bordeaux tjenervest, som sammen med hvid skjorte og sort nederdel/sorte benklæder kan findes som servicebeklædning runt omkring på hoteller og restauranter etc.

M.v.h.
Niels

Men her er vi på en perron på København H.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Togværtinde ved Øresundstog

af Niels Munch, 26/1 2025, 22:45 (2 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men her er vi på en perron på København H.

Yep Morten, min pointe er netop, at en sådan "standardbeklædning" dels kan købes hvorsomhelst og dels kan findes hvorsomhelst.

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2025, 00:22 (1 dag, 23 timer, 44 min. siden) @ Niels Munch

Men her er vi på en perron på København H.


Yep Morten, min pointe er netop, at en sådan "standardbeklædning" dels kan købes hvorsomhelst og dels kan findes hvorsomhelst.

Jeg husker den som almindelig i de af øresundstogene, der ikke blev kørt af DSB, dvs. de svenske tog, men selskabets navn husker jeg ikke. Der var forskellige operatører.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2025, 00:37 (1 dag, 23 timer, 29 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Men her er vi på en perron på København H.


Yep Morten, min pointe er netop, at en sådan "standardbeklædning" dels kan købes hvorsomhelst og dels kan findes hvorsomhelst.


Jeg husker beklædningen som almindelig i de af øresundstogene, der ikke blev kørt af DSB, dvs. de svenske tog, men länstrafikselskabets navn husker jeg ikke. Der var forskellige länsoperatører: Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Blekingetrafiken, hvis tog i de første år kørtes af SJ med togsæt indregistreret som SJ-tog (og så var der SJ som selvstændig operatør og desuden pool-selskabet AB Transitio), men togene var muligvis ikke bemandet med SJ-værtinder men med länstrafikselskabsværtinder. Det var et "kludetæppe", så derfor spørger jeg.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2025, 01:02 (1 dag, 23 timer, 3 min. siden) @ re20000


Her er en dansk togbetjent sammen med en af "de røde":

[image]

Det er da den samme som på det første billede??

Ja, de ser ens ud. Samme model.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Togværtinde ved Øresundstog

af torben61, 27/1 2025, 03:26 (1 dag, 20 timer, 40 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Da Øresundsbroen åbnede i år 2000, kørte jeg på broen, som DSB lokomotivfører. DSB og SJ havde opgaven med at besætte togene, med lokomotiv- og togpersonale. Efter omtrent 6 måneder tabte SJ en udbuds runde for togpersonalet. Fremover var det fortsat DSB og SJ lokomotiv personale på broen mens DSB og det svenske firma Kvalitetskontrollen besatte togpersonalet. Det varede til Kvalitetskontrollen gik fallit eller tabte en udbuds runde. Herefter overtog DSB også det svenske togpersonale på broen. DSB First kom meget senere - som Morten også skriver. Alt efter mindet.
Desværre forklarer det ikke hvilet firma den svenske togvært er ansat ved. Hendes påklædning er ikke en uniform fra Kvalitetskontrollen. SJ uniformen indeholdt en hvid skjorte og var mere farvering end den anonyme uniform Kvalitetskontrollen anvendte. Jeg kunne godt få den tanke, at hun var ansat ved SJ.

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2025, 03:54 (1 dag, 20 timer, 12 min. siden) @ torben61

Da Øresundsbroen åbnede i år 2000, kørte jeg på broen, som DSB lokomotivfører. DSB og SJ havde opgaven med at besætte togene, med lokomotiv- og togpersonale. Efter omtrent 6 måneder tabte SJ en udbuds runde for togpersonalet. Fremover var det fortsat DSB og SJ lokomotiv personale på broen mens DSB og det svenske firma Kvalitetskontrollen besatte togpersonalet. Det varede til Kvalitetskontrollen gik fallit eller tabte en udbuds runde. Herefter overtog DSB også det svenske togpersonale på broen. DSB First kom meget senere - som Morten også skriver. Alt efter mindet.
Desværre forklarer det ikke hvilet firma den svenske togvært er ansat ved. Hendes påklædning er ikke en uniform fra Kvalitetskontrollen. SJ uniformen indeholdt en hvid skjorte og var mere farvering end den anonyme uniform Kvalitetskontrollen anvendte. Jeg kunne godt få den tanke, at hun var ansat ved SJ.

Hej Torben,

Tak for informationerne. :-) Fotoet er taget kort tid efter trafikkens start, altså inden SJ tabte udbudsrunden? Kan den neutrale uniform mon skyldes udbuddet; SJ har måske ikke benyttet egen uniform i Øresundstrafikken, så længe udbuddet pågik?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Togværtinde ved Øresundstog

af torben61, 27/1 2025, 11:05 (1 dag, 13 timer, 1 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.
Om billedet er gjort i år 2000 - var det SJ, der leverede det svenske togpersonale. Et meget erfarent personale.
Forbudslandet Sverige havde åbenbart en liberal attitude mht til togpersonalets individuelle tilpasning af den farverige uniform. Modne distingverede "Tågmästare" herrer bar ofte lommeur i kæde; for dem var tjenesten i broens regionaltog en uønsket "småkörning." Et af deres kendetegn var den ærmeløse SJ vest.

Jeg har ingen erindringer om officiel ændring eller tilpasning af uniformen - under diverse udbud.

Personalet i Kvalitetskontrollen var ofte unge mennesker med lille erfaring men stort engagement og et utroligt sammenhold. Et par gange træf jeg chefen for Kvalitetskontrollen - fik det indtryk han kæmpede - med ryggen mod muren. Da DSB overtog, var det tydeligt en lettelse for personalet. DSB gjorde vist et datterselskab; for at drive trafik udenfor Danmark. Navnet DSB Skåne rinder mig ihu. Blot subjektive vurderinger/fraseringer.

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2025, 11:14 (1 dag, 12 timer, 52 min. siden) @ torben61

Hej Morten.
Om billedet er gjort i år 2000 - var det SJ, der leverede det svenske togpersonale. Et meget erfarent personale.
Forbudslandet Sverige havde åbenbart en liberal attitude mht til togpersonalets individuelle tilpasning af den farverige uniform. Modne distingverede "Tågmästare" herrer bar ofte lommeur i kæde; for dem var tjenesten i broens regionaltog en uønsket "småkörning." Et af deres kendetegn var den ærmeløse SJ vest.

Jeg har ingen erindringer om officiel ændring eller tilpasning af uniformen - under diverse udbud.

Personalet i Kvalitetskontrollen var ofte unge mennesker med lille erfaring men stort engagement og et utroligt sammenhold. Et par gange træf jeg chefen for Kvalitetskontrollen - fik det indtryk han kæmpede - med ryggen mod muren. Da DSB overtog, var det tydeligt en lettelse for personalet. DSB gjorde vist et datterselskab; for at drive trafik udenfor Danmark. Navnet DSB Skåne rinder mig ihu. Blot subjektive vurderinger/fraseringer.

Hej Torben,

Så registrerer jeg hende i jernbanekilder.dk som SJ-medarbejder. Tak for dine gode input. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Togværtinde ved Øresundstog

af Niels Munch, 27/1 2025, 13:26 (1 dag, 10 timer, 39 min. siden) @ torben61

DSB gjorde vist et datterselskab; for at drive trafik udenfor Danmark.

"DSB International" elableredes som forretningsområde i begyndelsen af "nullerne" og havde som målsætning "at hente 20 procent af omsætningen i udlandet ved udgangen af 2007".

Det skulle som bekendt gå anderledes .....

M.v.h.
Niels

Togværtinde ved Øresundstog

af Christian, 27/1 2025, 14:01 (1 dag, 10 timer, 5 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg er ret sikker på at hun hedder Lene (efternavn udelagt, da jeg ikke har styr på GPDR-reglerne) og at hun har/havde tilknytning til veterantogsmiljøet i Nordsjælland - hvis det kan hjælpe.
Mvh Christian

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2025, 14:09 (1 dag, 9 timer, 57 min. siden) @ Niels Munch

DSB gjorde vist et datterselskab; for at drive trafik udenfor Danmark.


"DSB International" elableredes som forretningsområde i begyndelsen af "nullerne" og havde som målsætning "at hente 20 procent af omsætningen i udlandet ved udgangen af 2007".

Det skulle som bekendt gå anderledes .....

M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Undertegnede blev hentet fra driften (Kh) til DSB International af Ingrid Jönsson i januar 1991 og kom til DSB Passager i 1994, så allerede dengang var DSB International et forretningsområde.

Målsætningen på 20 % stammer fra da DSB ved liberaliseringen af den europæiske jernbanetrafik bød ind på trafik i Sverige i 00'erne og etablerede flere selvstændige aktieselskaber både dér og i Danmark. Ingen af de selskaber hed DSB International.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Togværtinde ved Øresundstog

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2025, 14:24 (1 dag, 9 timer, 41 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

DSB gjorde vist et datterselskab; for at drive trafik udenfor Danmark.

Der var ikke kun et men flere datterselskaber, der beskæftigede sig med trafik i og ifm. Sverige:

Kystbanen A/S (18.01.2006-29.04.2008)
DSBFirst Danmark A/S (11.01.2009-11.12.2011 (stiftet 30.04.2008))
DSB Øresund A/S (12.12.2011-12.12.2015 (ophørt som selskab 24.02.2017))

DSBFirst Väst AB (12.12.2010-__.__.2011 (aftale gyldig til 01.12.2018))
DSB Sverige AB (datoer kendes ikke)
DSBFirst Sverige AB (11.01.2009-10.12.2011 (stiftet __.__.20__)

AB Roslagståg (DSB) (07.01.2003-__.__.2___)
DSB Tågvärdsbolag AB (datoer kendes ikke)
DSB Väst AB (datoer kendes ikke)
DSB Småland AB (datoer kendes ikke)
DSB Uppland AB (datoer kendes ikke)

Öresundståg ApS (30.11.2006-29.05.2008)
DSBFirst ApS (30.05.2008-11.12.2011)
DSB Øresund Holding ApS (12.12.2011-24.02.2017)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Togværtinde ved Øresundstog

af Niels Munch, 27/1 2025, 14:31 (1 dag, 9 timer, 35 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Målsætningen på 20 % stammer fra da DSB ved liberaliseringen af den europæiske jernbanetrafik bød ind på trafik i Sverige i 00'erne og etablerede flere selvstændige aktieselskaber både dér og i Danmark. Ingen af de selskaber hed DSB International.

Yep, i DSB's Årsrapport 2002 kan bl.a. læses: "DSB har i 2002 udbygget og strømlinet udlands-organisationen i en enhed, som pr. 1. januar 2003 har fået navnet DSB International. DSB ansatte pr. 1. september 2002 Jens Otto Daugaard som direktør i DSB International."

Hvad DSB's udenlanske datterselskaber angår, er disse og deres "skæbne" omtalt i linket til mit indlæg.

M.v.h.
Niels

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak