Sporvidde skift Polen

af jmt@hardi-international.com, 25/1 2025, 19:53 (1 dag, 5 timer, 17 min. siden)

Hej “jernbane interesserede” Min svoger, stationsforstander Hirtshals, fortalte om et anlæg nær Gdansk, hvor der blev ændret sporvidde før videre kørsel østover. Han er der désværre ikke mere så jeg søger hjælp. Er der nogen i dette Forum der ved lidt mere? Skal til Gdansk til sommer.

Sporvidde skift Polen

af Niels Munch, 25/1 2025, 20:43 (1 dag, 4 timer, 27 min. siden) @ jmt@hardi-international.com

Hej,

På grænsen mellem Polen og Belarus mødes de 2 sporvidder på stationen Brest-Tsentralny, og her sker bogieskift for de gennemgående vogne, se: https://en.wikipedia.org/wiki/Brest-Tsentralny_railway_station .

Du vil på YouTube kunne se klip med bogieskift i Brest, f.eks.: https://www.youtube.com/results?search_query=brest+change+of+gauge .

M.v.h.
Niels

Sporvidde skift Polen

af Niels Munch, 26/1 2025, 09:11 (16 timer, 0 minutter siden) @ jmt@hardi-international.com

I forhold til Gdańsk, som du nævner, er "nærmeste bredspor" i den russiske enklave Kaliningrad. Dernæst kommer Litauen, Belarus og Ukraine. Om forholdene mellem normalspor (SG) og bredspor (BG) de steder er bl.a. skrevet her (engelsk):

Polen-Rusland (Kaliningrad): https://www.egtre.info/wiki/Border_Crossings:_Poland_-_Russia
Polen-Litauen: https://www.egtre.info/wiki/Border_Crossings:_Lithuania_-_Poland
Polen-Belarus: https://www.egtre.info/wiki/Border_Crossings:_Belarus_-_Poland
Polen-Ukraine: https://www.egtre.info/wiki/Border_Crossings:_Poland_-_Ukraine

Hvordan den helt aktuelle situation er efter Ruslands invasion af Ukraine, har jeg ingen viden om. Vi er jo her på "det historiske forum"; men det skulle ikke undre mig, om der på "nutids- og fremtidsforum" findes aktuel viden om emnet.

M.v.h.
Niels

Sporvidde skift Polen

af Anders D, 26/1 2025, 22:02 (3 timer, 9 minutter siden) @ Niels Munch

Var der ikke noget med en færgerute fra Ex-USSR til Mukran? Hvor der var russisk bredspor på terminalen i Mukran?

Sporvidde skift Polen

af Niels Munch, 26/1 2025, 22:28 (2 timer, 42 minutter siden) @ Anders D

Var der ikke noget med en færgerute fra Ex-USSR til Mukran? Hvor der var russisk bredspor på terminalen i Mukran?

Jo, der var en jernbanefærgerute Kleipeda-Mukran. Til rangering på bredsporet i Mukran på Rügen havde DR indsat et antal V60-lokomotiver, omsporet til bredspor og indrettet med centralkobling. Hos DB fik de Baureihe 347.

M.v.h.
Niels

Sporvidde skift Polen

af Niels Jensen, 26/1 2025, 23:38 (1 timer, 32 minutter siden) @ Niels Munch

Få fat i bogen "Den hemmelige krig - truslerne mod Danmark 1949-1990" (Kriminalforslaget/Frydenlund 2022. Side 219 og frem handler om Honeckers - polske omkørsel - Verdens største jernbanefærgeforbindelse mellem Mukran på Rügen og Klaipeda i den litauiske sovjetrepublik.
Færgehavnen i Mukran var den vestligste jernbanestation på Den transsibirske Jernbane - selvfølgelig med russisk sporvidde 1520 mm. Der var planlagt bygget seks dobbeltdækkede jernbanefærger. Det blev kun til fire. Færgerne var bygget som godsfærger med jernbanevogne på to dæk. Men ikke desto mindre kunne hver færge medtage 300 "passagerer"(læs: Soldater).
Denne meget store jernbanefærgeforbindelse havde udelukkende til formål at forsyne den mere end 300.000 mand store russiske hær i Østtyskland.
De fire kæmpefærger endte efter USSR´s sammenbrud hos danske DFDS A/S - og kom senere til Tyrkiet.
Russisk militær logistik har i mere end 150 år primært været baseret på brug af jernbanerne - og det er også tilfældet nu i den igangværende konflikt i Ukraine. - Det var bl. a. derfor de russiske militære topografer under Den Kolde Krig i høj grad var meget interesserede i de smalsporede roebaner på Vestfyn, Vestsjælland og Lolland.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak