Nedrivning i Hillerød
Dette billede er angivet til at være optaget "ca 1975". Måske nedrivningen kan være med til at datere billedet mere præcist?
--
Dette billede er angivet til at være optaget "ca 1975". Måske nedrivningen kan være med til at datere billedet mere præcist?
--
Dette billede har jeg taget den 30.05.1979:
Det er nedrivningen af pakhuset, som netop skete i 1979, så busterminalen ved Hillerød station kunne etableres samme sted. Også noget sporareal til Gribskovbanen blev inddraget. Busterminalen åbnede 20. april 1980, og samtidig blev den gamle rutebilstation ved Hostrupsvej i det centrale Hillerød nedlagt.
Den nye busterminal var første fase i en helhedsløsning for Hillerød station for at skabe de bedst mulige gangforhold mellem perroner, busterminal, taxaholdeplads og en nyetableret bycentersti, som måske skulle bøde for, at rutebilernes endestation blev flyttet væk fra centrum. Hidtil havde de kundevendte funktioner været samlet i den gamle stationsbygning, men mellem stationsbygningen og busterminalen blev der etableret et ’stationstorv’ med DSB-butik samt en minibar indrettet i den tidligere postekspeditionsbygning.
Busserne fik betydeligt mere plads i den nye busterminal. I stedet for at skulle bakke ud fra rutebilstationen, var der ved stationen 15 savtakkede busperroner, som var indrettet, så hver buslinje fik sit faste, tydeligt markerede stoppested, og med gode skifteforhold. 12 af busperronerne blev samlet på én ø under halvtag og med læhegn under taget.
Trumps angreb på elbiler kan sende billige modeller i armene på europæerne
‘Alle procedurer skal gennemgås’: Carlsberg sætter togfragt på pause efter container-bommert
Spritnye tog må ikke bruges: Pendlere får flere ture i haltende 80’er-vogne
Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader