Det er nedrivningen af pakhuset, som netop skete i 1979, så busterminalen ved Hillerød station kunne etableres samme sted. Også noget sporareal til Gribskovbanen blev inddraget. Busterminalen åbnede 20. april 1980, og samtidig blev den gamle rutebilstation ved Hostrupsvej i det centrale Hillerød nedlagt.
Den nye busterminal var første fase i en helhedsløsning for Hillerød station for at skabe de bedst mulige gangforhold mellem perroner, busterminal, taxaholdeplads og en nyetableret bycentersti, som måske skulle bøde for, at rutebilernes endestation blev flyttet væk fra centrum. Hidtil havde de kundevendte funktioner været samlet i den gamle stationsbygning, men mellem stationsbygningen og busterminalen blev der etableret et ’stationstorv’ med DSB-butik samt en minibar indrettet i den tidligere postekspeditionsbygning.
Busserne fik betydeligt mere plads i den nye busterminal. I stedet for at skulle bakke ud fra rutebilstationen, var der ved stationen 15 savtakkede busperroner, som var indrettet, så hver buslinje fik sit faste, tydeligt markerede stoppested, og med gode skifteforhold. 12 af busperronerne blev samlet på én ø under halvtag og med læhegn under taget.