Gammel dansk i Sverige
God morgen til alle
Som trofaste forumdeltagere ved, var jeg en tur i Sverige i sommers, og nogle steder mødte jeg gamle danske diesellokomotiver.
Jeg bringer lidt fotografier, og inden jeg pådrager mig nogens vrede, fordi billederne ikke er historiske, vil jeg påpege, at vi her i forum ofte ser fotografier af nedlagte stationer, rester af strækninger og forskellige levn fra forsvundne baner - og de er gerne taget for nyligt!
Det afgørende er vel, om man har et historisk sigte med at bringe sine fotografier i forum - ikke hvornår billederne er taget? De følgende lokomotiver er historie herhjemme, selvom nogle af dem lystigt triller rundt oppe i Sverige.
Svenskerne beholder ofte lokomotivets gamle nummer og lader det indgå i dets EVN, og de sætter blot et "T" foran det gamle litra, som vi så i denne tråd. Så det er som regel nemt at identificere de forhenværende danskere.
Vi starter i Kristinehamn i Värmland, hvor Tågåkeriet i Bergslagen AB har sit hovedkvarter, og ved remisen kunne man blandt andet se:
"Filmstjernen" fra Lars von Triers "Dancer in the Dark", tidligere MY 1108, der næppe kommer ud at køre mere.
Tågåkeriets TMZ 1125 og TMY 110, ex DSB MY 1132, så også ud til at være henstillede.
Det statslige norske infrastruktur-selskab Bane Nors MZ 1410. (Alle fotografier er taget 3/8 -24)
I Östersund i Jämtland holder operatøren Inlandståg AB til, og her var der liv og glade dage:
Inlandstågs TMZ 1421 rangerer med tømmertog. De er temmelig store - op til 2800 tons fortalte en lokomotivfører mig - og de er normalt forespændt to Rc-ellokomotiver, mens rangeringen her i Östersund hovedsagligt sker med diesel. (Foto fra 14/8 -24)
Inlandstågs norske rundsnude Di3 632 brummede også rundt i Östersund. (Foto 9/8 -24)
Oppe på Indlandsbanen i Norrbotten holdt Inlandstågs TMZ 1413 med et arbejdstog på stationen Arvidsjaur. (Foto 10/8 -24)
Helt oppe i Gällivare var man i gang med at renovere spor. Malmbanen Luleå-Gälliväre-Kiruna-Narvik er naturligvis elektrificeret, men diesellokomotiver tog sig af arbejdskørslen, så man kunne møde:
Leasingfirmaet Nordic Re-Finance ABs TME 1523 og bagved Railcare T ABs TMZ 1418.
Nordic Re-Finance TME 1508 og TME 1533, sidstnævnte var noget vansiret af graffiti. (Fotos 13/8 -24)
Bedste hilsner