Gammel dansk i Sverige

af Hans T. Møller, 19/1 2025, 06:50 (3 dage siden)

God morgen til alle

Som trofaste forumdeltagere ved, var jeg en tur i Sverige i sommers, og nogle steder mødte jeg gamle danske diesellokomotiver.

Jeg bringer lidt fotografier, og inden jeg pådrager mig nogens vrede, fordi billederne ikke er historiske, vil jeg påpege, at vi her i forum ofte ser fotografier af nedlagte stationer, rester af strækninger og forskellige levn fra forsvundne baner - og de er gerne taget for nyligt!

Det afgørende er vel, om man har et historisk sigte med at bringe sine fotografier i forum - ikke hvornår billederne er taget? De følgende lokomotiver er historie herhjemme, selvom nogle af dem lystigt triller rundt oppe i Sverige.

Svenskerne beholder ofte lokomotivets gamle nummer og lader det indgå i dets EVN, og de sætter blot et "T" foran det gamle litra, som vi så i denne tråd. Så det er som regel nemt at identificere de forhenværende danskere.

Vi starter i Kristinehamn i Värmland, hvor Tågåkeriet i Bergslagen AB har sit hovedkvarter, og ved remisen kunne man blandt andet se:

[image]

"Filmstjernen" fra Lars von Triers "Dancer in the Dark", tidligere MY 1108, der næppe kommer ud at køre mere.


[image]

Tågåkeriets TMZ 1125 og TMY 110, ex DSB MY 1132, så også ud til at være henstillede.


[image]

Det statslige norske infrastruktur-selskab Bane Nors MZ 1410. (Alle fotografier er taget 3/8 -24)


I Östersund i Jämtland holder operatøren Inlandståg AB til, og her var der liv og glade dage:

[image]

Inlandstågs TMZ 1421 rangerer med tømmertog. De er temmelig store - op til 2800 tons fortalte en lokomotivfører mig - og de er normalt forespændt to Rc-ellokomotiver, mens rangeringen her i Östersund hovedsagligt sker med diesel. (Foto fra 14/8 -24)


[image]

Inlandstågs norske rundsnude Di3 632 brummede også rundt i Östersund. (Foto 9/8 -24)


[image]

Oppe på Indlandsbanen i Norrbotten holdt Inlandstågs TMZ 1413 med et arbejdstog på stationen Arvidsjaur. (Foto 10/8 -24)


Helt oppe i Gällivare var man i gang med at renovere spor. Malmbanen Luleå-Gälliväre-Kiruna-Narvik er naturligvis elektrificeret, men diesellokomotiver tog sig af arbejdskørslen, så man kunne møde:

[image]

Leasingfirmaet Nordic Re-Finance ABs TME 1523 og bagved Railcare T ABs TMZ 1418.


[image]

Nordic Re-Finance TME 1508 og TME 1533, sidstnævnte var noget vansiret af graffiti. (Fotos 13/8 -24)

Bedste hilsner

Avatar

Gammel dansk i Sverige

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 19/1 2025, 09:10 (3 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Tak for billederne. Lige en rettelse til dine notater. TMZ 108 på billede 2 er tidligere MZ 1423.

Mvh Jørgen

Gammel dansk i Sverige

af Hans T. Møller, 19/1 2025, 10:12 (3 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hej Hans

Tak for billederne. Lige en rettelse til dine notater. TMZ 108 på billede 2 er tidligere MZ 1423.

Mvh Jørgen

Hej Jørgen

Tak for rettelsen- Man bør tjekke den slags to gange, 1425 havnede jo hos Svensk Tågkraft AB.

Bedste hilsner

Danske privatbaner

HectorrailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak