Første tog over Lillebæltsbroen?

af Bent Hansen, 13/1 2025, 14:47 (3 dage siden)

Hej.

Kan nogen hjælpe her? Hvilken maskine?

I følge en ukendt avis, der formentlig er Fredericia Dagblad fra 29 April 1935 trak et lokomotiv fra 1898 i dag et arbejdstog med bornholmske skærver over Lillebæltsbroen! Et historisk job for en gammel maskine.

Jeg ved desværre ikke, hvilken maskine, der var tale om. Ingen af de normalsporede maskiner, der tilhørte de involverede entreprenører havde byggeår 1898. To ex. FFJ-maskiner kunne komme på tale rent tidsmæssigt, men de var ikke i nærheden af Lillebæltsbroen.

Selv om vi antager, at det var et af Statsbanernes egne lokomotiver, har jeg stadig ikke et bud.

Skærverne skulle formentlig til Middelfarts nye bane- og stationsanlæg. Hele veje fra Hannerup ved Fredericia til Middelfart, kunne der køres på arbejdsspor. Kun mellem Fredericia Havn og Hannerup kom Statsbanespor ind i billedet.

Entreprenøren, der lagde spor på hele de nye anlæg i Fredericia og til den nye bro og i Middelfart, kender jeg ikke. Kun de fleste af jordentreprenørerne er kendte. Det kunne således godt være Statsbanerne selv, der lagde spor? Men hvilken af deres maskiner skal have æren?

Mvh. BH.

Avatar

Første tog over Lillebæltsbroen?

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2025, 17:26 (3 dage siden) @ Bent Hansen


Skærverne skulle formentlig til Middelfarts nye bane- og stationsanlæg. Hele veje fra Hannerup ved Fredericia til Middelfart, kunne der køres på arbejdsspor. Kun mellem Fredericia Havn og Hannerup kom Statsbanespor ind i billedet.

Nej, der lå ikke noget "arbejdsspor" i april 1935; der lå de nye hovedspor (Statsbanernes). Allerede fra 13 maj 1934 kørte statsbanerne udflugtstog til et midlertidigt trinbræt ved Snoghøj, og da var de ene af de to hovedspor færdiglagt og ballasteret med skærveballast, se HER.

Men det forklarer så ikke lokomotivet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Første tog over Lillebæltsbroen?

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2025, 17:31 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

DSB F 495 - F 500 er alle bygget i 1898, så der er et par stykker at vælge imellem, hvis det ikke er et andet litra.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Første tog over Lillebæltsbroen?

af Jens Vesterdahl ⌂, 13/1 2025, 22:56 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

DSB F 495 - F 500 er alle bygget i 1898, så der er et par stykker at vælge imellem, hvis det ikke er et andet litra.

G 610 - 631
Hs 392 - 399
K 532 - 560

er alle bygget i 1898.
Det er vel ikke helt usandsynligt, at man har spændt en af G'erne for et skærvetog, men om nogen af de nævnte var i Jylland-Fyn i 1935 ved jeg ikke.

Mvh
Jens

Avatar

Første tog over Lillebæltsbroen?

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2025, 17:41 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Skærverne skulle formentlig til Middelfarts nye bane- og stationsanlæg. Hele veje fra Hannerup ved Fredericia til Middelfart, kunne der køres på arbejdsspor. Kun mellem Fredericia Havn og Hannerup kom Statsbanespor ind i billedet.

Nej, der lå ikke noget "arbejdsspor" i april 1935; der lå de nye hovedspor (Statsbanernes). Allerede fra 13 maj 1934 kørte statsbanerne udflugtstog til et midlertidigt trinbræt ved Snoghøj, og da var de ene af de to hovedspor færdiglagt og ballasteret med skærveballast, se HER.

Det første personførende tog, et særtog med skoleelever, kørte over Lillebæltsbroen i første halvdel af maj 1935. Datoen har jeg ikke.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Første tog over Lillebæltsbroen?

af Steffen Dresler, 14/1 2025, 09:05 (2 dage siden) @ A.Morup

Godmorgen

Lidt SIMPEL og enkel søgning på Google gav disse resultater:

Første jernbane åbenbart entreprenøren med industrispor på vejdelen i.f.m. kantsten. Set mod Fyn
[image]

Den "rigtige" jernbane i normalspor ses tydeligt DSB ballastvogne set mod Jylland:
[image]
Henvisning: Bridgewalking.dk.

Steff

Første tog over Lillebæltsbroen?

af Bent Hansen, 15/1 2025, 10:43 (1 dag, 9 timer, 54 min. siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak for mange spændende input.

Lige har jeg andre spørgsmål liggende, som nogen venter svar på, så Lillebæltsbroen ligger.

Jeg kan dog sige at, ingen af de mange bud på et lokomotiv bevisligt kan være den søgte. For mig er det stadig et spørgsmål om hvem, der kørte? Statsbanen eller entreprenøren?

Mvh. BH.

Første tog over Lillebæltsbroen?

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 15/1 2025, 12:05 (1 dag, 8 timer, 32 min. siden) @ Bent Hansen

Husk at Lillebæltsbroen blev indviet 14. maj 1935. Så uanset hvem der kørte, så har det handlet om nogle af de sidste arbejder inden indvielsen.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak