Øldepot
I mit arkiv har jeg disse 2 billeder.
Jeg TROR, at de er taget på Lersøen i første halvdel af 1970’erne.
Kan der kastes lys over sagen?
Med venlig hilsen
Ole P
--
Ole P
I mit arkiv har jeg disse 2 billeder.
Jeg TROR, at de er taget på Lersøen i første halvdel af 1970’erne.
Kan der kastes lys over sagen?
Med venlig hilsen
Ole P
--
Ole P
Nørrebro station.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Nørrebro station. De forenede Bryggerier havde et fremskudt depot dér, for udkørsel af varer til deres københavnske kunder.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Mange tak.
Kan du fortælle om forskellen på Nørrebro og Lersøen?
Mvh
Ole P
--
Ole P
Groft sagt: Nørrebro station syd for Tagensvej-viadukten, Lersøen station nord for viadukten.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Kan du fortælle om forskellen på Nørrebro og Lersøen?
Nørrebro var godsstation med ekspedition og læsseveje. Lersøen var rangerbanegård.
M.v.h.
Niels
Kan du fortælle om forskellen på Nørrebro og Lersøen?
Nørrebro var godsstation med ekspedition og læsseveje. Lersøen var rangerbanegård.M.v.h.
Niels
Og derfor havde man på Nørrebro i en periode lettere adgang til bajere end på Lersøen. I hvert fald når bryggeridepotet var bemandet.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Nørrebro station. De forenede Bryggerier havde et fremskudt depot dér, for udkørsel af varer til deres københavnske kunder.
Tæt gadetrafik og unødig tomkørsel har formentlig betydet, at det var mest praktisk og økonomisk at køre varer ud til kunderne i city og brokvartererne fra et centralt beliggende sted som Nørrebro station frem Tuborg-bryggeriet eller "ølbanegården" i nordenden af Hellerup station. Tilsvarende lå Carlsberg-bryggeriet også ret centralt.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Jeg TROR, at de er taget på Lersøen i første halvdel af 1970’erne.
Kan der kastes lys over sagen?
Bortset fra stigen, så passer det med DSB ZA 99529.
--
Nej - her svigter min hukommelse mig. Du har ret ,i at det er første halvdel af 1970'erne, men jeg kan ikke komme det nærmere.
Mvh
Ole
--
Ole P
Ja - derfra stammer min jernbaneinteresse. - Jeg voksede op på Bispebjerg - lige ved siden af Danmarks største koncentration af jernbanestationer - og med både Statsbanerne og den allermest private privatbane i Danmark - måske lige undtaget Maribo-Bandholm.
Der var fire jernbanestationer:
Nørrebro personstation(højbanen) - S-banen.
Nørrebro Godsstation med omfattende vognladnings- og stykgodstrafik.
København Lygten - Slangerupbanens station - og
Lersøen Rangerbanegård.
Der var idelig rangering - stort set hele døgnet. Der var fast to F-maskiner, der var hjemmehørende på Gb Mdt.
Vort foretrukne opholdsplads var på broen, der fører Tagensvej over jernbanen. Derfra var der det store overblik...
Nu er der to holdesteder på S-banen - Nørrebro og Bispebjerg.
Det var dengang...
Det er Nørrebro Godsbanegård. "kontoret" ser ud til at ligge op ad skråningen på S-banen. På mit billede fra starten af 70'erne ser det ud til at være ca. nedenfor D-maskinen. På det oprindelige billede anes en køreledningsmast med wirestrammer, som jeg dog ikke kan se på mit eget billede.
Jeg TROR, at de er taget på Lersøen i første halvdel af 1970’erne.
Kan der kastes lys over sagen?
Bortset fra stigen, så passer det med DSB ZA 99529.
Og hvilket nummer har CY-vognkasen?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.
Læs mere