Lidt søndags-guf

af Emil, 5/1 2025, 10:51 (3 dage siden)

Så her i begyndelsen af januar kan det være hyggeligt at drømme tilbage til lidt mere lune dage og aftner som stadig er ganske varme og lyse. Sådan en aften var det den 12 september i 1989 når MY 1104 (den MY der lyder bedst :-P ) knoklet op for bakken ud fra Nyborg med 1100 tons på krogen.

Luk øjnene, nyd lyden af 567´eren og fornim duften af varm dieselrøg.

MY 1104 vest for Nyborg

God fornøjelse og god søndag! :-)

Emil

--
[image]

Avatar

Lidt søndags-guf

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/1 2025, 12:11 (3 dage siden) @ Emil

Der er vitaminer i den lyd.
Er det en fejl i videoen eller hvad sker der omkring 0:25-0:30? Eller er det vindstøj der forstyrrer lyden?
Hvad sker der egentlig hvis sådan et diesel-elektrisk lokomotiv går i stå op ad sådan en bakke med fuld skrue på dieselmotoren (hedder det ikke stilling 8 på sådan en MY'er)? Vil den bare gå i stå og motorer og generatorer blive meget varme (de skal jo optage energien fra motoren) eller vil den lave hjulspin?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Lidt søndags-guf

af Emil, 5/1 2025, 13:49 (3 dage siden) @ Michael Deichmann

Er det en fejl i videoen eller hvad sker der omkring 0:25-0:30? Eller er det vindstøj der forstyrrer lyden?

Ja, det tror jeg. Vindstøj eller noget der rører ved mikrofonen.

Hvad sker der egentlig hvis sådan et diesel-elektrisk lokomotiv går i stå op ad sådan en bakke med fuld skrue på dieselmotoren (hedder det ikke stilling 8 på sådan en MY'er)? Vil den bare gå i stå og motorer og generatorer blive meget varme (de skal jo optage energien fra motoren) eller vil den lave hjulspin?

Jeg er ikke lokomotivfører men hvis adhæsionskraften ikke er tilstrækkelig og lokomotivet begynder at stoppe eller lave hjulspind så tror jeg egentlig ikke der sker noget særlig. Lokomotivføreren lægger sand på skinnerne eller regulerer ned motoren inden det når at gå i stå. Moderne lokomotiver har lige præcis som biler "anti-spin" systemer som hjælper til når der begynder at spinde. MY har det dog ikke. Men trækkraften på hjulene kan måske reguleres med manuel omkobling af de relæs som styrer op og nedkobling af kørestrøm?

Selvfølgelig, hvis lokomotivet stopper, spinder hjulene og lokomotivføreren stadig "gir den gas" så vil helt klart både hjulringe og banemotorer bli meget varme og hurtigt gå i stykker.

Vedr. kørsel i "Stilling - 8" så har jeg hørt eller lest på noget sted at man i DSB sjældent gik forbi køretrin 6 som højest. Køretrin 7 og 8 på EMD 567 og 645-motorerne gir ikke så meget mere ydelse end stilling 6. Men gir meget mere larm og slitage på motoren.

Måske findes der nogen som har mere at tilføje her? Vi har jo mange kyndige her i vores forum. :-)

--
[image]

Lidt søndags-guf

af Oversmeden, 5/1 2025, 18:17 (3 dage siden) @ Emil

Er det en fejl i videoen eller hvad sker der omkring 0:25-0:30? Eller er det vindstøj der forstyrrer lyden?

Ja, det tror jeg. Vindstøj eller noget der rører ved mikrofonen.

Vindstøj eller "noget" som blokere for lyden er sandsynligt - næppe at lokomotivføren lukker ned.

Men trækkraften på hjulene kan måske reguleres med manuel omkobling af de relæs som styrer op og nedkobling af kørestrøm?

Glem det for lokomotiver med EMDs transmission.
På de tidligere modeller af EMCs lokomotiver, da blev omkoblingerne foretaget manuelt af lokomotivførenen. Som hjælp hertil havde han et amperemeter med gradueringer på.

Selvfølgelig, hvis lokomotivet stopper, spinder hjulene og lokomotivføreren stadig "gir den gas" så vil helt klart både hjulringe og banemotorer bli meget varme og hurtigt gå i stykker.

Det er muligt at jeg er gammeldags, men det er nok heromkring jeg ville forvente en vågnen person på lokomotivet.
Iøvrigt er det lidt en "tåge" her......for er skinnerne tørre eller fugtige? Er togvægten bare for stor eller?
Ja, det kan hjælpe at give sand for at øge friktionskoefficienten mellem hjul og skinne (og dermed få mere trækkraft), men det kan jo være ligemeget om toget er for tungt.
Det er en afvejning af forhold, som kun kan tages på stedet (eller endnu bedre: at rettidig omhu var udvist så situationen med et stoppet tog var undgået).

Vedr. kørsel i "Stilling - 8" så har jeg hørt eller lest på noget sted at man i DSB sjældent gik forbi køretrin 6 som højest. Køretrin 7 og 8 på EMD 567 og 645-motorerne gir ikke så meget mere ydelse end stilling 6. Men gir meget mere larm og slitage på motoren.

Æh-hva?
DSBs togstørrelser var i mange år således at de højere stillinger (6-8) blev bugt ved acceleration fra stop. Når toget var oppe i fart, så kørtes i de lavere stillinger. Senere, med regionaltogene, blev det nødvendigt nærmest at kører i stilling 8 hele tiden i et forsøg på at holde de stramme kørerplaner. Hist og her kunne der være bestemmelser om at motoren ikke måttes sættes på fulde omdr. før xx km efter station....det bundede ofte i naboklager over støj.
Af EMDs datablade ses følgende ydelser i forhold til stilling:
16-567C
6 - 1250 hk
8 - 1950 hk

16-65E, turbo
6 - 2300 hk
8 - 3300 hk

Jeg vil lade det være op til andre at bedømme om forskellen er "ikke så meget mere".

Og så lige lidt bemærkninger om transmissionen i EMDs loko.
Ved lav hastighed er spændingen lav....og hoveddynamoen afgiver et højt antal ampere og det er netop amperene, som giver varmen.
Der er en elektrisk modtand i banemotoren (lille, bevares, men den er der) og vi husker alle at P = RxI^2. Dermed burde det være nemt at forstå at kørsel med lav hastighed faktisk giver mest varme. Er det kun kortvarigt, så skidt. Men længere perioder vil medføre skader på banemotorerne. Lidt efter model af banemotor, så kunne lodningen i kommutatorenden gå op (grundet varme) og så maler de løse viklinger rundt mens varmt loddematerialer slynges rundt.
Isoleringen kunne også tænkes at tage skade.
Lidt efter elsystem (EMD havde flere end bare de par stykker DSB stiftede bekendtskab med), så kan der sidde et CLR relæ i systemet. Tanken er at begrænse antallet af ampere afgivet af hoveddynamoen for at beskytte denne mod skader grundet varme. Meeeen, det beskytter jo ikke banemotorerne.....og jeg mindes ikke lige "noget" som skulle beskytte banemotorerne andet end ameperemeteret på førerpladsen.
I 1950'erne og 60'erne var EMD ikke meget for at diskutere "short-time rating". Om jeg ikke husker helt galt, så var amperemeteret i MZIV indrettet til at vise short-time rating.

I tilfælde af hjulslip, så skulle automatikken gribe ind, men sådan går det ikke altid. Hjulslip er skadeligt derhen at omdr. på banemotoren bliver ganske høj og måske mere end tilladeligt?
Det skal huskes at kraftpåvirkningen af viklingerne går i 2. potens af omdr. (i.e. 10% flere omdr. medfører at kraftpåvirkingen øges med 21%).

Lidt søndags-guf

af Emil, 5/1 2025, 19:41 (3 dage siden) @ Oversmeden

Men trækkraften på hjulene kan måske reguleres med manuel omkobling af de relæs som styrer op og nedkobling af kørestrøm?

Glem det for lokomotiver med EMDs transmission.
På de tidligere modeller af EMCs lokomotiver, da blev omkoblingerne foretaget manuelt af lokomotivførenen. Som hjælp hertil havde han et amperemeter med gradueringer på.

OK, godt at vide! 👌🏼🤓

Selvfølgelig, hvis lokomotivet stopper, spinder hjulene og lokomotivføreren stadig "gir den gas" så vil helt klart både hjulringe og banemotorer bli meget varme og hurtigt gå i stykker.

Det er muligt at jeg er gammeldags, men det er nok heromkring jeg ville forvente en vågnen person på lokomotivet.
Iøvrigt er det lidt en "tåge" her......for er skinnerne tørre eller fugtige? Er togvægten bare for stor eller?
Ja, det kan hjælpe at give sand for at øge friktionskoefficienten mellem hjul og skinne (og dermed få mere trækkraft), men det kan jo være ligemeget om toget er for tungt.
Det er en afvejning af forhold, som kun kan tages på stedet (eller endnu bedre: at rettidig omhu var udvist så situationen med et stoppet tog var undgået).

Jeg udgik i mit svar fra at Michael mente at togvægten skulle være så stor at lokomotivet ikke skulle klare det. Givet de forhold der er i videoen. 😊

Vedr. kørsel i "Stilling - 8" så har jeg hørt eller lest på noget sted at man i DSB sjældent gik forbi køretrin 6 som højest. Køretrin 7 og 8 på EMD 567 og 645-motorerne gir ikke så meget mere ydelse end stilling 6. Men gir meget mere larm og slitage på motoren.

Æh-hva?
DSBs togstørrelser var i mange år således at de højere stillinger (6-8) blev bugt ved acceleration fra stop. Når toget var oppe i fart, så kørtes i de lavere stillinger. Senere, med regionaltogene, blev det nødvendigt nærmest at kører i stilling 8 hele tiden i et forsøg på at holde de stramme kørerplaner. Hist og her kunne der være bestemmelser om at motoren ikke måttes sættes på fulde omdr. før xx km efter station....det bundede ofte i naboklager over støj.
Af EMDs datablade ses følgende ydelser i forhold til stilling:
16-567C
6 - 1250 hk
8 - 1950 hk

16-65E, turbo
6 - 2300 hk
8 - 3300 hk

Jeg vil lade det være op til andre at bedømme om forskellen er "ikke så meget mere".

I stand corrected! Det med stilling 6 som højeste køretrin i DSB var som jeg skrev noget af en spekulation baseret på et eller andet jeg hørt eller læst. Du har helt klart ordning på tingene. Godt så! 👌🏼😊

Det er helt fantastiskt hvor meget viden det findes i det her forum. Jeg har skrevet det her tidligere men jeg slutter ikke at forundres. Tak Oversmeden for dit bidrag til tråden. 🤓👍🏻

--
[image]

Avatar

Lidt søndags-guf

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/1 2025, 21:49 (2 dage siden) @ Oversmeden

Tak Oversmed,
mit spørgsmål gik egentlig på en situation med knastørre skinner hvor der ikke kommer hjulspin, men hvor stigningen er for stejl til den last der er på krogen.
Der vil jo nok være så meget moment i banemotorerne at der VIL komme hjulspind og en ordentlig lokomotivfører vil jeg nok kaste håndklædet i ringen og lukke ned.
Nåh, det er jo tankespin - situationen er nok netop ikke relevant fordi der er tabeller og kurver mm så man kan undgå at komme i den situation.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Lidt søndags-guf

af Oversmeden, 6/1 2025, 19:23 (1 dag, 13 timer, 17 min. siden) @ Michael Deichmann

Nja, situationen kunne opstå og det vil - sandsynligvis - give skader på skinnerne (og hjul).
Neden ses resultatet af hvad en BR 140 lavede tilbage i 2006.....
[image]

[image]

Hovsa.....og så måtte banetjenesten vel til at skifte nogle meter skinne....

Mig bekendt er der ikke nogen beskyttelsesmekanisme, som vil slå fra på My om et lokomotiv skulle gå i stå med et for stort tog.
Vel er der hjul-slipbeskyttelse, men det virker ved at sammenligne strømmen mellem 2 banemotorer på hver sin bogie.
Men hvad om begge aksler spinder rundt? Så er der ingen forskel og udstyret opdager intet....

Lidt søndags-guf

af torben61, 7/1 2025, 14:09 (18 timer, 32 minutter siden) @ Oversmeden
redigeret af torben61, 7/1 2025, 14:54

Omkring tema hjulspind har jeg kun erfaring og minder, om at have kørt godstog; med Danlink tog op til 2500 tons, samt med litra Ea og Eg mellem Malmö og Fredericia. Når toget førtes mod et rødt signal lod jeg ofte lokomotivet trække frem mod signalet, med ganske lav hastighed. Det har vel udviklet varme i lokomotivets banemotorer men gav aldrig problemer. Måske det kan sammenlignes med en færge, der trykker sig fast i et færgeleje.

Derimod har jeg 2 eksempler på det modsatte af hjulspind. I Glostrup og i halvfemserne, blev My lokomotiver brugt til rangering. De ældste My lokomotiver, de såkaldte luft My kunne/kan lave et imponerende stykke arbejde - ved ganske lave motor omdrejninger. Når rangerlederen beordrede "frem" fik lokomotivet stilling 2 eller 3. Så var det blot at vente og betragte. Lokomotivet byggede kræfterne op. Når ampere metret nærmede sig 1200 A blev "Let brems" indtrykket og sand knappen indtrykket. Stille og roligt slæbte lokomotivet af med de store rangertræk. Givet har det udviklet varme men aldrig givet et problem - for lokomotivføreren. Det krævede lidt tålmodighed men samtidig var det sikkert billigere mht brændolie forbrug. De nyere el My lokomotiver og andre danske GM lokomotiver har jeg ikke bemærket gøre den form for arbejde. De skulle/skal have flere omdrejninger og højere traktion stillinger.

Det andet eksempel er ligeledes fra Glostrup - med My 1142. Det drejer sig om natlig rangering på Glostrup station. Normalt var arbejdet udført før fyraften men ikke denne nat - pga tilstanden af My 1142. Da jeg mødte erklærede rangerformand NN at vi ikke ville blive færdige til tiden - med det lokomotiv. Hvad ved han om det det - tænkte jeg. Han havde bare ret. Normalt kørte vi over broen til FDB og det uden problemer. Den nat gik toget i stå - midt på broen holdt My 1142 stille - manometret viste at lokomotivet lavede omkring 200 A - mens motoren brølede i stilling 8! Intet med hjulslip eller hjulkryp. Sanding kom ikke på tale. Vi måtte tilbage og dele ranger trækket. Med delt tog gentog vi den fiasko. Trækket måtte deles i 3 - før My 1142 magtede at slæbe sig over broen. Jeg ved ikke hvad fejlen var. Hører forskellige forklaringer men funderer over, hvor mange unødvendige liter brændolie - ekstra, det lokomotiv krævede. Natten efter spurgte jeg LKI vagten om problemet My 1142. Han kunne da fortælle at lokomotivet efter Glostrup var sendt ad Kalundborg til, med det almindelige godstog. Det godstog blev liggende ved enten Hvalsø eller Lejre. My 1142 magtede ikke at slæbe toget til Kalundborg. Reserve lokomotivet fra Roskilde måtte tilkaldes og sørge for at hente det syge lokomotiv og bringe godset til Kalundborg. På grund af de mangler My 1142 havde blev det sendt "retur til Jylland" Sådan blev det problem løst - i København! Nogle måneder senere så jeg My 1142 køre et godstog ud af Odense - mod Nyborg. Det gik frisk fremad. I Jylland var My 1142 blevet repareret.

Lidt søndags-guf

af Chivas, 7/1 2025, 16:38 (16 timer, 2 minutter siden) @ torben61

....... og nu står MY 1104 i Gedser efter mange års hårdt arbejde:

[image]
[image]
[image]

.... noget slidt i betrækket.

Lidt søndags-guf

af Chivas, 7/1 2025, 16:40 (16 timer, 1 minutter siden) @ Chivas

Beklager, det sidste foto vil bare ikke vende rfigtigt.

Lidt søndags-guf

af Niels, Aarhus, 7/1 2025, 18:10 (14 timer, 31 minutter siden) @ Chivas

Beklager, det sidste foto vil bare ikke vende rfigtigt.

Værsgo'

[image]

Vh. Niels H

--
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak