Fell's lokomotiv
Go´formiddag til alle!
Det er faktisk et lille stykke film- og industrihistorie MFL henviser til med denne film, om et ny type diesellokomotiv i 1951. Jeg skal ikke gå ind i den viste materielgenstand, det lader jeg andre med forstand på dette eventuelt gøre.
Derimod er ”udgiveren”, her SHELL oliekompagniet, sammen med det større BP Oliekompagni, begge Storbritannien, ”opfinderne” af den moderne forbrugerrettede undervisningsfilm i Europa, rettet mod det offentlige, virksomheder samt ikke mindst både de nuværende private- som kommende købere.
De to oliekompagnier (og Esso, Gulf og Caltex i USA) producerede i tusindvis af ”skjult reklame” orienteringsfilm, der blev vist på skoler, gymnasier, højere læreanstalter, universiteter, filmklubber, biografer, offentlige- som private TV kanaler mv. De viste nyhederne, fremskridtet, historien på en for modtagerne forståelig måde og var GRATIS!!! Og så var mange i farver før det blev alment.
Kort sagt blev alle emner, hvori der indgik en eller anden form for olieprodukter, gjort til genstand for disse film. Flyvemaskinen, racerbiler, biler, skibe, ekspeditioner til ”fremmede og ukendte lande”, lokomotiver, dagligdags plastik vare, industriproduktion, varmekilder mv.
Selvfølgelig blev der vist et glimt af firmaets logo på en bil, olietønde, tankvogn, rørledning og off-shore boreplatforme. Men faktisk først når filmen var afsluttet og rulleteksterne til ”credits” kørte, kunne man se hvem der stod for udgivelsen, diskret og godt.
Sluttelig et lille ”spin-off” af reklamernes indflydelse med tilknytning til jernbaner. I slutningen af 1950´erne begyndte de store firmaer i Europa for alvor at beskæftige sig med ”the corporate identity manual”. BP var en af de første (og største) i Storbritannien til at fremstille en manual med farver (grøn, gul, hvid, sort), skrifttyper, logo, layout mv. Det skete bl.a. i samarbejde med BREL (British Railway Engineering Limeted), der endte op med BR Design manual. Pænt sagt, blev BR Design manual overført til DSB design manual (sammenfald af ansatte), hvorfor man ved eftersyn af den daværende ”BP corporate identity manual” kan finde lighedspunkter med DSB! Men det er jo en anden historie.
Fortsat god dag
Steff