Industriloko

af Bent Hansen, 3/1 2025, 14:46 (2 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej.

Efter en jul og nytår, hvor jeg stort set kun nåede den daglige dosis opdatering af Alfreds Hansens lokomotiver, fik jeg i dag kigget på de nyeste jernbanen.dk.

Ved Mønsted er der kalk, og selv om billedet viser sand, og Mønsted var et kalkleje, oprindelig en kalkmine, kan billedet godt være fra Mønsted. Kalken var toppen af en salthorst, der var omgivet af sand og grus, som man gravede ind i for at komme ind til kalken. Mønsted havde Pedershåb-lokomotiver.

Mønsted står hos Peter Andersen skrevet for følgende i 600 mm:
Pedershåb 88/1931 leveret som ny til Mønsted og allerede før krigen afhændet igen. Det var en PCM med Fordmotor på 40 hk.
Pedershåb 217/1939 var en PM-F på 55 hk.
Pedershåb 398/1943 var en BWD og på 55 hk.

Den første har jeg billede af, og den er det ikke, men de to to næste kan i følge Carsten være de fotograferede. Under forudsætning, at der ikke var nogle, vi ikke kender.

Bemærk, at Resen ligger flere steder i landet, dog fortrinsvis på Skive-kanten. Her er der tale om Sdr. Resen, hvor lejerne alle lå ved Karup Å nær Kongenshus Mindepark, men med Karup som nærmeste jernbanestation. Der nævnes 15 lejer i området. Min fortegnelse udviser 17 lejer, hvoraf enkelte poster dog kan vise sig at dække hinanden. Kun Chr. Sørensen var formentlig ejer af smalspor. Foto viser dog hverken spor eller tip­vognsmateriel i følge Evald Eyby.

Adskillige ejere af brunkulsjord, brunkulsproducenter og entreprenører hed Sørensen, men den eneste Sørensen, der kan sættes i forbindelse med brunkul, var Chr. Sørenen, entreprenør i Ågårdens Brunkulsleje. Han ville i 1947 i følge avisannonce købe to diesellokomotiver. Han havde adressen Sdr. Resen pr. Karup.

Billedet her viser tre Pederhåber. Der er ikke yderligere oplysninger om dem, da de er købt brugt fra en ukendt førsteejer.

WT&K var vist også entreprenører i Sdr. Resen, og de besad mindst en halv snes Pedershåb, men ingen fotos bekræfter nogen motorlokomotiver. WT&K fik dog leveret i Karup:
Pedershåb 262 /1940 også en 55 hk BWD, men mon ikke det var til tyskernes flyveplads? Brunkullene var for tidligt i 1940. Efter Flyvepladsen og retsopgøret, var det tid til brunkul, så måske blev den ikke flyttet så langt? Jeg ved det ikke.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Industriloko - Ole M. Nielsen, 30/12 2024, 15:21 [*]
    • Industriloko - Carsten, 30/12 2024, 19:58
    • Industriloko - Bent Hansen, 3/1 2025, 14:46

Danske privatbaner

Læs historien om:
Varde - Grindsted Jernbane


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak