Jernbanemuseet 50 år
Hejsa
I år er det 50 år siden jernbanemuseet flyttede til Odense.
Er der nogen, der kender til hvordan, det skal fejres?
--
Med venlig hilsen
Tomas Skott
Hejsa
I år er det 50 år siden jernbanemuseet flyttede til Odense.
Er der nogen, der kender til hvordan, det skal fejres?
--
Med venlig hilsen
Tomas Skott
Sidste gang de fejrede 40 års jubilæum var d. 17. april 2015
Godt nytår
Jeg synes at man skal spørge Jernbanemuseet selv direkte! Alt andet er gætteværk
Steff
Selvfølgelig
Men det kunne jo tænkes, nogle herinde vidste noget fra den kant af
--
Med venlig hilsen
Tomas Skott
Selvfølgelig
Men det kunne jo tænkes, nogle herinde vidste noget fra den kant af
Næhh, ideen var faktisk at fortælle museet, at de har et 50 års jubilæum med hensyn til placeringen i Odense og deraf, hvad de eventuelt vil gøre i den anledning, fejring?? Jeg kan ikke se noget på museets hjemmeside desangående.
Steff
Selvfølgelig
Men det kunne jo tænkes, nogle herinde vidste noget fra den kant af
Næhh, ideen var faktisk at fortælle museet, at de har et 50 års jubilæum med hensyn til placeringen i Odense og deraf, hvad de eventuelt vil gøre i den anledning, fejring?? Jeg kan ikke se noget på museets hjemmeside desangående.Steff
Museet ved det godt. Det har skrevet på facebook:
"Vi håber meget, at I har lyst til at besøge os igen i det nye år, hvor vi blandt andet skal fejre, at museet har 50-års jubilæum i Odense."
--
mvh
Lars
Museet ved det godt. Det har skrevet på facebook:
"Vi håber meget, at I har lyst til at besøge os igen i det nye år, hvor vi blandt andet skal fejre, at museet har 50-års jubilæum i Odense."
Kære Lars
Er ikke selv på de sociale medier, godt du fandt et svar til spørgeren (og alle de andre)!
Så er alt jo godt og det bliver spændende, hvad der eventuelt kan/vil ske! Personligt behøver museet ikke at markere det med "piber og trommer", koster!! Men måske et lille "åbent hus" ude i Marslev, således at publikum kan se alt det gode, der materielmæssigt er ved at blive gennemført m.h.t. opbevaring af materiellet under nye og bedre forhold?
Vi får se.
Steff
Hej
Men helt sikkert bliver det ikke med samme prompt og pragt, som da museet blev indviet.
P 917 og E 994 letter fra hus 17/4-75 (kh).
P 917 og E 994 kører fra København H med indvielses toget 17/4-75 (kh)
Hilsner Keld
Her er flere fotos fra indvielsen d 17 april 1975.
Der var særtog fra Kbh H med P917 og E994 til Korsør.
I Nyborg ventede R946 som kørte til Odense og derefter en fototur til Ringe og tilbage.
I Odense rangerede F694 rundt.
Jeg mener Jyderne ankom fra Århus til Odense med H800 men mærkeligt nok fik jeg ingen billeder af den maskine
.
Dagen før, dvs d 16.04 blev P917 og E994 pudset ordentligt op og klargjort i remisen på Kbh G.
Her kører P917 og E994 på dagen til Hovedbanegården.
Før afgang på Kbh H
Ankommet til Korsør.
P917 og E994 i Korsør.
R946 før afgang i Nyborg.
Fototur med R946 fra Odense til Ringe og retur. Her ved Årslev.
R946 i Ringe.
F694 og R946 i Odense.
Jeg sendte særtogsplanen for dagen til "Arkivet for Jernbaner" for nyligt men kunne ikke finde den i arkivet (Ledte i "Udflugtstog" og "DJM" uden held.
Godt Nytår og
Mvh
Steen
Dejlige billeder.
Det kan godt være, at elmaster og køretråd er fremtiden, men billederne er efter min opfattelse meget pænere uden.
--
mvh
Lars
Hej Steen
Du finder den sammen med alle de andre særtogsplaner og toganmeldelser fra K74. Der er "kun" 765. Indholdet i mappen med udflugtstog bliver overflyttet til særtogsplaner og toganmeldelser snarest.
Den direkte link til TA 1490 er her
--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner
Tak og nu kan jeg se at Jyderne kom med R963.
Mvh Steen
Men måske et lille "åbent hus" ude i Marslev, således at publikum kan se alt det gode, der materielmæssigt er ved at blive gennemført m.h.t. opbevaring af materiellet under nye og bedre forhold?
Lige præcis
Det kunne blive rigtig spændende, hvis det blev mulighed for et sådanne
--
Med venlig hilsen
Tomas Skott
Det er vel stadig flere som ikke er på den fjøsboken, og hvis man ønsker å nå annet enn gubbegenerasjonen, er den i hvert fall ikke det rette stedet.
Det er vel stadig flere som ikke er på den fjøsboken, og hvis man ønsker å nå annet enn gubbegenerasjonen, er den i hvert fall ikke det rette stedet.
Hej Eyolf,
Godt nytår!
Facebook er alt for kompliceret at hitte ud af for gubbegenerasjonen. Rigtige jernbaneentusiaster nu om dage er på Truth Social.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
I 1975 gik jeg i 2.real og ville frygtelig gerne med til indvielsen af Jernbanemuseet. Men indvielsen skulle finde sted på en skoledag.
Jeg bad derfor min far om at få fri fra skole den dag. Han vidste alt om min interesse for tog og jernbaner og skrev derfor følgende i min "Meddelelsesbog" ("skole/hjembog" eller hvad det hedder i dag):
"Lars Henrik er inviteret med på en udflugt, som finder sted torsdag den 17.april i anledning af, at jernbanemuseet i Odense i åbnes denne dag.
Da det for interesserede er en ret enestående begivenhed, anmoder jeg om, at Lars Henrik får fri fra skole denne dag".
Skolens rektor gav mig fri og jeg var med særtogene fra København til Korsør og fra Nyborg til Odense samt afstikkeren til Ringe i et fantastisk aprilvejr som billederne også afslører.
Fra afstikkeren til Ringe:
DSB R 946 med særtog i Ringe, 17.04.1975 (nm).
JB-P og jeg deltog i turen fra København (jeg på afspadsering). Det var en gevaldig dag, og desuden erindrer jeg, at John Poulsen på færgen Kø-Ng holdt et lille "redaktionsmøde", da han dengang havde "motor materiel 1 - Jernbane motor materiellet fra Triangel" på bedding.
M.v.h.
Niels
Jeg var i skole, men min far var med fra Århus til Odense.
R 963 Århus H 17.04.1975. (jgj)
R 963 Hovedgård 17.04.1975 (jgj)
R 963 Hedensted 17.04.1975 (jgj)
Finn
A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.
Læs mereSpørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
Politiet ransager selskab bag flystyrt: Om to uger kender vi årsagen
Kina viser nyt tog frem: Bliver verdens hurtigste tog i drift
Tesla halter flere år bagefter: Robottaxaerne kører allerede rundt i Kina
Eksperter afviser 'birdstrike'-forklaring: Fatalt flystyrt i Sydkorea er et mysterium