Gammel billet

af Børge Sundahl, 30/12 2024, 17:40 (5 dage siden)

Er dette en jernbanebillet eller en skibsbillet eller en kombination.
Hvis det er en skibsbillet, hvilken skibsrute fra Nyborg har det så været og hvortil
Der står kahyt, men det kan måske også fortolkes som en soveplads i tog
[image]
Børge

Gammel billet

af Baumann, 30/12 2024, 19:29 (5 dage siden) @ Børge Sundahl

Der står vist NEUMÜNSTER under Nyborg

Gammel billet

af Børge Sundahl, 30/12 2024, 19:37 (5 dage siden) @ Baumann

Ja den gælder fra Nyborg til Neumünster

Avatar

Gammel billet

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2024, 19:51 (5 dage siden) @ Børge Sundahl

Billetten, som er uden ruteangivelse og gyldig 2. januar 1874, må gælde fra Nyborg Dampskibsexpedition via Korsør - Kiel og videre med tog (AKE) til Neumünster, den korteste rute mellem de to byer.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Gammel billet

af Niels Munch, 30/12 2024, 19:51 (5 dage siden) @ Børge Sundahl

Rejsen kunne være foregået med skib fra Nyborg til Kiel og derfra med tog til Neumünster.

Statsbanerne drev sejlrute Nyborg-Korsør-Kiel 1883-1914. Forud for 1883 var denne dampskibsrute drevet af Postvæsenet.

Er der præget en dato i billetten?

M.v.h.
Niels

Gammel billet

af Uffe Olsen, 30/12 2024, 19:54 (5 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge

Jeg kan ikke se om det er en skibsbillet eller togbillet.
Så vidt jeg kan se er der stemplet 1874.
I sommeren 1874 var der følgende forbindelser:

Dampskibet "Enighed"
Nyborg mandag kl. 8 Eftm i Kiel Tirsdag kl. 6 morgen.
Pris Ng-Kiel 1. Plads 3 Rigsdaler.ne

Danske postvæsen
Fra Ng 5 1/2 Eftm i Kø 6 3/4 Eftm.
Fra Kø 10 Eftm i Kiel 5 Morgen.
Pris Ng-Kø 1. Pl. 1 Rd., Kø-Kiel 1. Pl. 5 Rd.
I begge tilfælde videre med tog til Neumünster.

Med tog:

Fra Ng 23.50 i Sb 1.45.
Fra Sb 1:50 i Fa 2.05.
Fra Fa 2.30 i Neumünster 8.12.
Der var direkte siddevogn 1 og 2 kl. Aalborg-Hamburg.

Vh Uffe

Avatar

Gammel billet

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2024, 20:26 (5 dage siden) @ Uffe Olsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 30/12 2024, 20:55

Hej Børge

Jeg kan ikke se om det er en skibsbillet eller togbillet.
Så vidt jeg kan se er der stemplet 1874.
I sommeren 1874 var der følgende forbindelser:

Dampskibet "Enighed"
Nyborg mandag kl. 8 Eftm i Kiel Tirsdag kl. 6 morgen.
Pris Ng-Kiel 1. Plads 3 Rigsdaler.ne

Danske postvæsen
Fra Ng 5 1/2 Eftm i Kø 6 3/4 Eftm.
Fra Kø 10 Eftm i Kiel 5 Morgen.
Pris Ng-Kø 1. Pl. 1 Rd., Kø-Kiel 1. Pl. 5 Rd.
I begge tilfælde videre med tog til Neumünster.

Med tog:

Fra Ng 23.50 i Sb 1.45.
Fra Sb 1:50 i Fa 2.05.
Fra Fa 2.30 i Neumünster 8.12.
Der var direkte siddevogn 1 og 2 kl. Aalborg-Hamburg.

Vh Uffe

Den 2. januar 1874 var en fredag, så med mindre at der var tale om en ekstratur (se annonce i dagspressen), kan det dermed ikke være "Enighed".

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Gammel billet

af re20000, 30/12 2024, 21:46 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Spændende gammel sag! Er der en historie knyttet til den eller har du bare fundet den?

Nold

Gammel billet

af Børge Sundahl, 30/12 2024, 23:00 (5 dage siden) @ re20000

Jeg har ikke billetten, men har et den på nettet et eller andets sted for flere år siden, og så
var jeg blot blevet nysgerrig.
Herreværelset har som regel løsningen.
Det ser så ud til benyttelsen er blevet løst
Tak for det
Og godt nytår
Børge

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
CFL Cargo Danmark ApS

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak