Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af K564, 29/12 2024, 11:54 (6 dage siden)

Hej

Der er nogle svenske smalspors billeder, som jeg har problemer med at se, hvor de er taget. De første er udflugt med SJ L2r 4013. De er fra to udflugter på strækningen Halmstads Östra - Vislanda - Kalshamn.
De første 7 er optaget 24/5-1964.

[image]
Billede 1.

[image]
Billede 2.

[image]
Billede 3.

[image]
Billede 4.

[image]
Billede 5.

[image]
Billede 6.

[image]
Billede 7.

De sidste er optaget 15/5-1964.

[image]
Billede 8.

[image]
Billede 9.

[image]
Billede 10.

[image]
Billede 11.

Håber at nogle kan hjælpe med at bestemme stederne, hvor de er taget.

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af PeterA, 29/12 2024, 15:20 (6 dage siden) @ K564

Billede 1-5, hvor toget gør ophold, er fra Norraryd på KVBJ. Herfra udgik sidelinien Hönshylte - Kvarnamåla Jvg som forbandt de to 1067mm-baner, KVBJ og Tingsryd - Bredåkra- Ronneby Jvg.
Jeg vender tilbage, hvis jeg får tydet de øvrige, som alle synes at være taget i området eller syd for søen Åsnen.
mvh
PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af PeterA, 29/12 2024, 15:27 (6 dage siden) @ PeterA

KVBJ er Karlshamn - Vislanda - Bolmen Jvg, burde jeg måske have nævnt.
På billede 1 anes i billedets baggrund forgreningen, hvor KVBJ kørte til venstre mod Ulvö, og Hulevik på hovedlinien mod Vislanda. HKJ drejede til højre ved Hönshyltefjärden og kørte via Urshult til Kvarnamåla på Tingsryd-linien.
mvh PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af PeterA, 29/12 2024, 15:49 (6 dage siden) @ K564

Billede 7 er efter alt at dømme et stationsophold ved Hovmansbygd Station, en i dag fuldstændig hengemt idyl på den tidligere linie mellem Karlshamn og Vislanda, nord for den tidligere nævnte Norraryd.
M.h.t fotos fra fotostop på fri bane bliver det meget svært at stedbestemme. Formentlig har der dog været et fotostop ved broen ved Ulvö, som et par af billederne kunne antyde.
Mvh
PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af PeterA, 29/12 2024, 17:10 (6 dage siden) @ PeterA

Undskyld! Jeg må lige dreje kompasset !

Hovmansbygd ligger SYD for Norraryd lige ud til Mörrumsåen, som går gennem terrænet til venstre for stationen og sporene på billede 7. Billede 6 er også taget der, og fjernt mellem træerne anes nogle hvide bygninger, som i dag vistnok er hotel eller semesterhjem. De ligger på den anden side åen, hvor man også finder Ebbamåla Bruk, en kulturhistorisk perle for alle, der interesserer sig for jernhåndtering og smedefag. Bruket blev lukket og forladt sent i tresserne, men står som museum med alt maskineri og værktøj intakt. Der er rundvisninger med arbejdende maskineri i sommertiden. Jeg kan varmt anbefale et besøg der.
Vi har vist haft lidt herom tidligere på forummet, på Niels Munchs foranledning husker jeg.
mvh
PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af Niels Munch, 29/12 2024, 19:05 (6 dage siden) @ PeterA

Vi har vist haft lidt herom tidligere på forummet, på Niels Munchs foranledning husker jeg.

Yep PeterA, Hovmansbygd optrådte endog i en 2020-kalenderlåge: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=56537 .

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af PeterA, 29/12 2024, 20:13 (6 dage siden) @ PeterA

Hej Keld!

Jeg har gransket lidt mere om udflugterne på Halmstad - Vislanda - Karlshamn, da jeg ikke syntes, at dateringerne stemte ordentligt. F.eks. kunne det jo undre, at der ikke er blade på træerne d. 24. maj for de første syv billeders vedkommende. Godt nok kom foråret naturligvis senere i området, end hvad vi kendte til i DK, men alligevel! Sceneriet er lidt senvinterligt.

Der blev afholdt 2 næsten identiske udflugter på linien i foråret 1965. DJK d. 25/4 - 1965 og SJK d. 15/5 - 1965. Samme lok, der for øvrigt måtte hentes helt ude i Karlskrona, hvor den var opstaldet. Vognstammen var også identisk på begge ture, der var jo ikke særlig meget personvognsmateriel at fremskaffe efterhånden, da de sidste 1067-baner i det store hele trafikeredes af rälsbusser och lokomotorer, dels at banerne var under afvikling. Halmstad-delen således i 1966, besluttet året før, hvilket nok var grunden til, at de to søsterklubber i Danmark og Sverige fik arrangeret turene ret prompte.

Så dateringen for 1-7: 24/5-64 og 8-11: 15/5 -64 kan du med sindsro rette efter ovenstående. Noget kunne tyde på, at Ole Iskov har deltaget i dem begge.
mvh
PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af K564, 30/12 2024, 05:36 (6 dage siden) @ PeterA

Så dateringen for 1-7: 24/5-64 og 8-11: 15/5 -64 kan du med sindsro rette efter ovenstående. Noget kunne tyde på, at Ole Iskov har deltaget i dem begge.
mvh
PeterA

Hej Peter

Det er en skrivefejl fra min side, da jeg startede tråden. De datoer du nævner, er de som Ole Iskov har i sine noter.

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 2

af K564, 30/12 2024, 10:30 (6 dage siden) @ K564

Hej

Her er del 2 af smalspors billeder fra Iskov, som giver mig lidt problemer. De er alle fra maj 1965.

[image]
Billede 1. Hvilken lokomotiv type og hvor er det taget?

[image]
Billede 2. Hvilken lokomotiv type?

[image]
Billede 3. Er det Vislanda? Hvilket litra har dette "hønsehus"? Den har en lidt kraftig undervogn til en Hilding Carlsson bivogn.

[image]
Billede 4. Er det Vislanda? Hvilken lokomotiv type?

[image]
Billede 5. Er det Vislanda?

[image]
Billede 6. Er det Vislanda?

[image]
Billede 7. Hvor er dette taget?

[image]
Billede 8. Hvor er dette taget?

Jeg har styr materieltyperne på billederne 4-8. Håber nogen kan hjælpe.

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 2, #3

af Niels Munch, 30/12 2024, 11:04 (6 dage siden) @ K564

[image]
Billede 3. Er det Vislanda? Hvilket litra har dette "hønsehus"? Den har en lidt kraftig undervogn til en Hilding Carlsson bivogn.

Hej Keld,

"Hønsehuset" er SJ UF2t nr. 1564, bygget 1936 på BKB's verksted i Ronneby som bivogn (BKB 491, til SJ 1943) til en Motala-skinnebus. Den blev udrangeret 1965 og skrottet 1967. Vognkassen blev siden anvendt som skur på skrotpladsen i Vislanda til ind i 1970'erne.

M.v.h.
Niels

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 2

af PeterA, 30/12 2024, 16:02 (5 dage siden) @ K564

Hej!

Spændende billeder Ole Iskov fik taget.

Hermed lidt bidrag:

Billede 1: Er fra Ryssby (som 2`eren) på linien Bolmen - Vislanda. Stationens spor kurvede stærkt og samledes i en vifte ved udkørslen mod Vislanda, der hvor lokomotoren holder. Lige efter sporviften anes gelænderet på broen over et større vandløb, der ledte ud til Ryssbysjön.

Billede 3-6 er alle fra smalsporsbanegården i Vislanda.

Billede 7 med Märsta-bussen YBo4t viser indkørslen til Vislanda fra syd. Til højre anes sporene ind til SJs nok så kendte skrotplads. En del af det viste hovedspor for smalsporstogene, blev efter nedlæggelsen i 1970 ombygget til normalspor som opstillingsspor for godsvogne, der afventede skrotning.

mvh PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 2

af K564, 30/12 2024, 17:51 (5 dage siden) @ PeterA

Godaften

Så lykkes det at få alt på plads i Del 2. Tak for hjælpen. I morgen kommer der en del 3, som er den sidste i denne omgang.

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af K564, 31/12 2024, 06:33 (5 dage siden) @ K564


Godmorgen

Her er de sidste 5, som jeg mangler stedet, hvor Iskov har fotograferede togene. De er alle fra maj 1965. De to første er fra en udflugt. Materieltyperne har jeg styr på, så det er bare optagelses stedet, som mangler.

[image]
Billede 1.

[image]
Billede 2.

[image]
Billede 3.

[image]
Billede 4.

[image]
Billede 5.

Med ønske om et godt nytår.
Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af PeterA, 31/12 2024, 10:22 (5 dage siden) @ K564

Hej Keld!

Indtil videre to bud:

Billede 3: Yo1t 492 trafikerede ensomt linien Ryd-Norraryd-Kvarnamåla de sidste år med persontrafik. Billedet må være taget på linien mellem Hönshylte og Urshult. Efter passagen af Mörrumsåen.

Billede 5: Sporplan og bygninger passer med Svängsta Station mellem Ryd og Karlshamn.

Kigger videre på de tre øvrige.
mvh PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af K564, 31/12 2024, 11:19 (4 dage siden) @ PeterA

Billede 5: Sporplan og bygninger passer med Svängsta Station mellem Ryd og Karlshamn.

Kigger videre på de tre øvrige.
mvh PeterA

Hej Peter

Du må have skrevet forkert. Svängsta ser ikke sådan. Bygningen passer ikke, der er større afstand mellem sporerne og der ligger en stor overkørsel.

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af PeterA, 31/12 2024, 11:32 (4 dage siden) @ K564

Hej Keld!

Du har ret. Jeg var lige lidt for hurtig. Svängsta fik nyt stationshus i 1955.
Så kan der kun være tale om Grimslöv i stedet, sporplanen taget i betragtning.

Til billede 3: Rälsbussen er ikke 492, men den noget nyere 577, der kørte de sidste tog inden nedlæggelsen i 1965. Sidste udgave af HC-bussen med
den noget højere taghvælving.
Håber du er enig heri.
Hilsen PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af Peter Roland Hansen @, 31/12 2024, 11:46 (4 dage siden) @ PeterA

Særtogsanmeldelse for DJK toget er her.
Hans Gerner Christiansen har lavet fotomapper på alle de ture han har deltaget i, og dem har har vi scannet, Der er omkring 300 mapper. I øvrigt har han rejst meget sammen med Ole Iskov, så der burde være grundlag for at lave et samarbejde om registrering her,

[image]

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af Niels Munch, 31/12 2024, 11:46 (4 dage siden) @ K564

..... De er alle fra maj 1965. De to første er fra en udflugt. .....

[image]
Billede 1.

[image]
Billede 2.

Hej Keld,

Den 16. maj 1965 arrangerede SJK en udflugt Karlskrona–Torsås–Kalmar, hvori indgik Märsta-materiel, se: https://smalsparsarkivet.se/amne/1965-sjk-resa-karlskrona-torsas-kalmar/ . Om Ole var med dér, aner jeg ikke.

I Torsås mødtes de 2 sporvidder 891 og 1067 mm.

Af karakreristiske stationsbygninger med søjler under den udspringende "kvist" har jeg fundet Skällenäs hp på strækningen Torsås-Bergkvara, se: https://smalsparsarkivet.se/amne/skallenas/ . Mon ikke billederne 1 og 2 er derfra?

M.v.h.
Niels

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af K564, 31/12 2024, 12:45 (4 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Du har ret. Tager man billede 1 og sammenligner med det ene i dit link, så er der de samme huse i baggrunden.
Tak

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af PeterA, 31/12 2024, 12:55 (4 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!

Jeg er helt enig og godt fundet tilmed.
Og så eksisterer den såmænd stadig.
[image]
Fra: Ôstra Blekinge Järnväg, Ôstra Blekinge Hembygdsförening, Skrift nr. 18, 2006
Bedste hilsener
PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af Niels Munch, 31/12 2024, 13:23 (4 dage siden) @ PeterA

Og så eksisterer den såmænd stadig.

Yep PeterA, se også: https://banvakt.se/bergkvara-torsas-gullaboby/skallenas-hp/ .

I øvrigt kan findes billeder her: https://smalsparsarkivet.se/ fra mange afskedsture med svensk smalspor i tresserne fra den periode, hvor jeg selv var "plaget" med eksamenslæsning, fortsat uddannelse, forlovelse og værnepligt .....

M.v.h.
Niels

Avatar

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/12 2024, 13:59 (4 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hans Gerner Christiansen har lavet fotomapper på alle de ture han har deltaget i, og dem har har vi scannet, Der er omkring 300 mapper. I øvrigt har han rejst meget sammen med Ole Iskov, så der burde være grundlag for at lave et samarbejde om registrering her,

Ole Iskovs notesbøger er ved at blive renskrevet her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-GvtuZsbz9qFa5lKOj8jtDrjKjbbBWuNclCSC9QG_PU

[image]

--
[image]

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af PeterA, 1/1 2025, 11:03 (4 dage siden) @ K564

Hej Keld!

Vi manglede billede 4 med Z4t lokomotoren med godstoget. Uden at være utilregnelig af en salig nytårsbrandert eller tømmermænd, tør jeg nu fastslå. at billedet er taget på Kvarnamåla Station. Toget er godstoget, der via Urshult kørte til Hönshylte - Norraryd - Ryd ad tværbanen.

Lokomotoren tilhørte gruppen, der var stationeret i Karlshamn og som stod for godskørselen på KVBJ og Hönshylte-Kvarnamåla indtil nedlæggelserne.

Af kendetegn ved stationen vil jeg nævne de dele der ses af stationsbygningen og dens tagdækning, udhuset i baggrunden i særlig grad, telegrafpælens placering og ikke mindst de solide cementstøbte perronforkanter på to fritliggende perroner, der sikrede gode omstigningsforhold for de rejsende på en station, hvor der i reglen mødtes tre tog, hver gang det var togtid. Det var en stor station i et lille samfund.

Bedste nytårshilsener!
/PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af K564, 1/1 2025, 12:21 (3 dage siden) @ PeterA

Hej Keld!

Vi manglede billede 4 med Z4t lokomotoren med godstoget. Uden at være utilregnelig af en salig nytårsbrandert eller tømmermænd, tør jeg nu fastslå. at billedet er taget på Kvarnamåla Station. Toget er godstoget, der via Urshult kørte til Hönshylte - Norraryd - Ryd ad tværbanen.

Lokomotoren tilhørte gruppen, der var stationeret i Karlshamn og som stod for godskørselen på KVBJ og Hönshylte-Kvarnamåla indtil nedlæggelserne.

Af kendetegn ved stationen vil jeg nævne de dele der ses af stationsbygningen og dens tagdækning, udhuset i baggrunden i særlig grad, telegrafpælens placering og ikke mindst de solide cementstøbte perronforkanter på to fritliggende perroner, der sikrede gode omstigningsforhold for de rejsende på en station, hvor der i reglen mødtes tre tog, hver gang det var togtid. Det var en stor station i et lille samfund.

Bedste nytårshilsener!
/PeterA

Hej Peter

Der er mange ting, som ikke passer på Kvarnamåle. Stationsbygnings tag, Skorsten på udhuset og svingbukken på perronen. Se enden for.


[image]

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3, #4

af PeterA, 1/1 2025, 14:45 (3 dage siden) @ K564

Hej Niels og Keld!

Jeg er fuldstændig enig!, Det er Bygget. Så tak for rettelsen.
Så nytårsfreden er genoprettet.
/PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af Niels Munch, 1/1 2025, 14:59 (3 dage siden) @ PeterA

[image]
Billed 5

Du har ret. Jeg var lige lidt for hurtig. Svängsta fik nyt stationshus i 1955.
Så kan der kun være tale om Grimslöv i stedet, sporplanen taget i betragtning.

Men på såvel nyere som ældre billeder end Ole Iskov's er der en dør i den side af stationsbygningen, der vender mod fotografen. Så kan det være Grimslöv alligevel?

M.v.h.
Niels

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3

af K564, 1/1 2025, 15:05 (3 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Billed 5

Du har ret. Jeg var lige lidt for hurtig. Svängsta fik nyt stationshus i 1955.
Så kan der kun være tale om Grimslöv i stedet, sporplanen taget i betragtning.


Men på såvel nyere som ældre billeder end Ole Iskov's er der en dør i den side af stationsbygningen, der vender mod fotografen. Så kan det være Grimslöv alligevel?

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Jeg er bestemt ikke sikker på, at det er Grimslöv. Jeg kan ikke får spor og perroner til at passe.

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3, #5

af Niels Munch, 1/1 2025, 16:33 (3 dage siden) @ K564

Jeg er bestemt ikke sikker på, at det er Grimslöv. Jeg kan ikke får spor og perroner til at passe.

Hej Keld,

Jeg kan ikke finde fornøden fotografisk dokumentation for, at det er Vassmolösa på 891 mm strækningen Kalmar–Ljungbyholm–Torsås (som indgik i SJK-udflugten den 16. maj 1965). Men det er for nærværende mit bud, og sporplanen synes at kunne stemme med den, vi kan finde her: https://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/KTsJ/1.jpg .

M.v.h.
Niels

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 1

af Peter Roland Hansen @, 1/1 2025, 16:53 (3 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det ser da rigtig godt ud, men det er da vist en større opgave du har kastet dig ud i :-). Godt nytår herfra.

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3, #5

af PeterA, 1/1 2025, 21:18 (3 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels og Keld!

Jeg beklager, at jeg har udgydt lidt sjuskede iagttagelser her på denne tråd. Måske har det forvirret mig, at vi har fået billederne i spredt orden i forhold til en eventuel sammenhængende fotoliste fra Ole Iskovs hånd, der kunne give lidt kontekst til de enkelte billeder, nogle linieforløb m.m.

Jeg kan sagtens se det fornuftige i jeres pointer. Jeg bringer dog her sporplanen for Grimslöv, alene med det formål, at den måske kan bekræfte jer i, at det umuligt kan være tale om Grimsløv. Selv synes jeg, sporplanen umiddelbart svarer meget godt til, hvad billedet viser.[image]

Nu håber jeg I kommer til bunds i spørgsmålet, så vi alle kan være tilfredse med Kelds arbejde.
Hilsen
PeterA

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3, #5

af Niels Munch, 1/1 2025, 21:43 (3 dage siden) @ PeterA

Jeg beklager, at jeg har udgydt lidt sjuskede iagttagelser her på denne tråd. Måske har det forvirret mig, at vi har fået billederne i spredt orden i forhold til en eventuel sammenhængende fotoliste fra Ole Iskovs hånd, der kunne give lidt kontekst til de enkelte billeder, nogle linieforløb m.m.

Hej PeterA,

Hvis Keld kan redegøre for sammenhængen mellem Iskov's billeder, kunne de sammenholdes med Iskov's optegnelser, som Tommy - i renskrevet stand - har delagtiggjort os i *her*. Det fremgår f.eks., at Iskov var med på SJK-udflugten den 16. maj 1965.

M.v.h.
Niels

#5 Söderåkra

af UTJ, 1/1 2025, 22:10 (3 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af UTJ, 1/1 2025, 22:56

Söderåkra, netop nord for Torsås - det er en 891 mm station.
[image]

--
ئۇلغىك

#5 Söderåkra

af K564, 2/1 2025, 07:07 (3 dage siden) @ Niels Munch

Godmorgen Niels, Peter og Ulrik

Jeg vil noter det som Söderåkra. Tak for hjælpen.

Hilsner Keld

Hjælp til Ole Iskovs sydsvenske smalsporbilleder. Del 3, #5

af K564, 2/1 2025, 07:17 (3 dage siden) @ Niels Munch

Hvis Keld kan redegøre for sammenhængen mellem Iskov's billeder, kunne de sammenholdes med Iskov's optegnelser, som Tommy - i renskrevet stand - har delagtiggjort os i *her*. Det fremgår f.eks., at Iskov var med på SJK-udflugten den 16. maj 1965.

M.v.h.
Niels


Godmorgen Niels

Jeg kan desværre ikke redegøre som ønsket. Med den måde, som jeg har fået leveret billede filerne, kan jeg det ikke. Billeder som er optaget fra samme tur ligger desværre ikke altid sammen. Der kan indimellem være indsat 50-100 filer, som er helt andre steder fra. Som det ses, er kvaliteten på dette foto ikke, som de andre fra denne tur. Beklager hvis jeg ikke har set sammenhængen.

Hilsner Keld

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak