Standsignaler i gamle dage

af re20000, 25/12 2024, 13:25 (1 dag, 21 timer, 34 min. siden)

Frem til ca 1958 da Statsbanerne opfandt den lysreflekterende belægning var standsignaler emaljeskilte og derfor ikke så nemme at se om natten. Midlertidige hastighedsnedsættelser havde derfor også en natsignalvariant med små gule, grønne eller røde lygter ifølge SIR. Er der nogen der ved hvordan det var i praksis? Cyklede stationskarlen ud med nogle nypudsede petroleumslamper eller hvordan?

Julehilsner
Nold

Standsignaler i gamle dage

af G Rithmester, 25/12 2024, 16:14 (1 dag, 18 timer, 45 min. siden) @ re20000

Jeg mener lamperne til Natsignal 39 fik strøm fra et batteri a la bilbatteri. [image][image]

--
Mvh

Gustav

Standsignaler i gamle dage

af re20000, 25/12 2024, 18:47 (1 dag, 16 timer, 12 min. siden) @ G Rithmester

Næh hvor fint. Så tændte man dem bare om aftenen eller lyste de hele tiden? Var der noget med at det kun var på hovedstrækningerne der var natsignal? Går ud fra der var beslag på skiltene til at fastgøre lygterne?
Tak for svar!

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak