Kalenderlåge nr. 23

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 08:00 (19 timer, 30 minutter siden)

God morgen i forum her på lillejuleaftensdag

Kalenderlågen ser således ud:

[image]

Kvaliteten af fotografiet kunne være bedre, men det er et billede med "action" i, når jeg selv skal sige det. Hele fire damplokomotiver i arbejde og en sporskifter, der sørger for, at togene ruller ind på endestationen i det rette spor.

Dagens spørgsmål er:

Hvad hedder stationen?

Jeg må ud i samfundet et par timer nu, og mon ikke opgave er løst, når jeg kommer hjem igen?

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 23

af Bent Hansen, 23/12 2024, 08:57 (18 timer, 33 minutter siden) @ Hans T. Møller

Hej.
Oberstafel? Har aldrig været der.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 23

af Niels Munch, 23/12 2024, 09:22 (18 timer, 8 minutter siden) @ Bent Hansen

[image]

Kalenderlåge nr. 23

af Martin Wilde, 23/12 2024, 10:03 (17 timer, 27 minutter siden) @ Bent Hansen

Hej.
Oberstafel? Har aldrig været der.

Til gengæld ved jeg, at Bent Hansen har været på stationen nedenfor, for på den tur var jeg rejseleder for en mindre men pæn gruppe med bl.a. Bent.
Denne station har i øvrigt et navn, som er et ægte palindrom, og kalenderlågebilledet kunne godt være fra den station.
Mvh. Martin

Kalenderlåge nr. 23

af K564, 23/12 2024, 10:13 (17 timer, 17 minutter siden) @ Bent Hansen

Skal gå lige på i dag.
Jeg tror ikke Bent har ret.
Mit bud er Brienzer Rothorn.
Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 23 - LØST

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 10:53 (16 timer, 37 minutter siden) @ K564

Skal gå lige på i dag.
Jeg tror ikke Bent har ret.
Mit bud er Brienzer Rothorn.
Hilsner Keld

Så er jeg tilbage, og Kelds svar er godkendt! Vi er på Rothorn Kulm i Schweiz.

Keld må stå for årets sidste kalenderlåge, og jeg runder denne af med en kort epilog.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 23

af Bent Hansen, 23/12 2024, 10:53 (16 timer, 37 minutter siden) @ K564

Hej.

Så skal K564 skynde sig at skrive Rothorn Kulm, som stationen mig bekendt hedder. Tænk, jeg troede også på den og skrev så stationen nedenunder, da jeg ved, at jeg ikke må gætte så hurtigt. Det var ikke min mening at ødelægge nogens jul.

Nå, men så god jul herfra. Også tak for julehilsener fra deltagere her, der har benyttet andres mailingslister, så jeg har fået hilsen fra nogen, jeg kun kender af navn.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 23

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 10:59 (16 timer, 31 minutter siden) @ Bent Hansen

Hej.

Så skal K564 skynde sig at skrive Rothorn Kulm, som stationen mig bekendt hedder. Tænk, jeg troede også på den og skrev så stationen nedenunder, da jeg ved, at jeg ikke må gætte så hurtigt. Det var ikke min mening at ødelægge nogens jul.

Nå, men så god jul herfra. Også tak for julehilsener fra deltagere her, der har benyttet andres mailingslister, så jeg har fået hilsen fra nogen, jeg kun kender af navn.

Mvh. BH.

Hej Bent

Du har naturligvis ret, stationens navn er "Rothorn Kulm", men jeg er i julehumør og besluttede at godkende Kelds svar. Forhåbentlig bærer du over med mig!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 23 - EPILOG

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 11:01 (16 timer, 29 minutter siden) @ K564

Fotografiet er taget den 18. august 1974, som var en søndag, og det var morsomt at se, hvordan de gode schweizere havde iført sig Lederhosen og vandrestøvler og nød fridagen oppe i deres bjerge. På skråningerne gik der flokke af køer rundt med klokker om halsen - den berømte Emmentaler-ost stammer fra dette område - og et sted stod der en mand og truttede i et alpehorn.

Der var fire togstammer i drift på tandhjulsbanen, og da jeg tog billedet, var de alle nået op til Rothorn Kulm i 2244 meters højde efter at have startet i byen Brienz ved Brienzersee godt 1700 meter længere nede.

Det er skulle fortsat være muligt at tage en tur med banen mellem juni og oktober. Den har anskaffet fire diesellokomotiver, men såvidt jeg ved, fremføres nogle af togene stadig med damp.

I august i år blev strækningen ramt af en oversvømmelse, som betød, at driften måtte indstilles, men forhåbentlig var det kun midlertidigt. Måske kan nogen her i forum føre os ajour?

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 23 - EPILOG

af Niels Munch, 23/12 2024, 12:18 (15 timer, 12 minutter siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

[image]

Vi kan vel være enige om, at lokomotiverne skubber vognene opad på tandhjulsbanen. Derfor må "opad" være til venstre i billedet (selv om det ikke lige er sådan ud). Bjergmassivet ser jeg til højre for banen, skråningen nedad til venstre.

Men oppe på Rothorn Kulm ville bjergskråningen nedad være til højre for et tog set i samme retning.

Er du sikker på, at dit 1974-foto ikke er taget undervejs - på krydsningsstationen Oberstafel - som Bent gættede, se f,eks. dette foto på bahnbilder.de? Rothorn Kulm ligger vel også over trægrænsen?

Iflg. denne wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Brienz-Rothorn-Bahn blev mere end to kilometer af banen alvorligt beskadiget under stormen i august 2024, hvorfort sæsondriften blev afsluttet tidligt. I midten af ​​oktober var 28 af 35 beskadigede steder blevet repareret. Selskabet har meddelt, at jernbanedriften forventes genoptaget i maj 2025 op til Planalp station og i begyndelsen af ​​juni 2025 på hele strækningen.

Bedste julehilsener og undskyld min "utidighed"
Niels

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 12:52 (14 timer, 38 minutter siden) @ Niels Munch

Kære Hans,

[image]


Vi kan vel være enige om, at lokomotiverne skubber vognene opad på tandhjulsbanen. Derfor må "opad" være til venstre i billedet (selv om det ikke lige er sådan ud). Bjergmassivet ser jeg til højre for banen, skråningen nedad til venstre.

Men oppe på Rothorn Kulm ville bjergskråningen nedad være til højre for et tog set i samme retning.

Er du sikker på, at dit 1974-foto ikke er taget undervejs - på krydsningsstationen Oberstafel - som Bent gættede, se f,eks. dette foto på bahnbilder.de? Rothorn Kulm ligger vel også over trægrænsen?

Iflg. denne wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Brienz-Rothorn-Bahn blev mere end to kilometer af banen alvorligt beskadiget under stormen i august 2024, hvorfort sæsondriften blev afsluttet tidligt. I midten af ​​oktober var 28 af 35 beskadigede steder blevet repareret. Selskabet har meddelt, at jernbanedriften forventes genoptaget i maj 2025 op til Planalp station og i begyndelsen af ​​juni 2025 på hele strækningen.

Bedste julehilsener og undskyld min "utidighed"
Niels

Kære Niels

Du har højst sandsynligt ret, jeg har ingen notater fra turen, og jeg må ærligt tilstå, at begivenheder for 50 år siden står noget svagt i min hukommelse. Jeg burde naturligvis have tjekket - for eksempel på Google Earth - eller formuleret mit spørgsmål anderledes a la: "hvilken strækning befinder vi os på?"

Så jeg må kaste håndklædet i ringen og indrømme, at jeg har overtrådt den grundlæggende regel for julekalenderen, nemlig at opgavestiller kender svaret.

Hvad gør vi nu?

Kan Bent og Keld blive enige om, hvem der tager "lågen" i morgen?

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af re20000, 23/12 2024, 13:36 (13 timer, 54 minutter siden) @ Hans T. Møller

det er jo kun jul en gang om året. Så som min mor sagde om sine børn: Lad dem da få hver sin!

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af K564, 23/12 2024, 13:41 (13 timer, 49 minutter siden) @ Hans T. Møller

Hej

Hvis der enighed om at stationen er Oberstafel, så er mit bud forkert, og så er det Bent, som laver morgendagens låge.

Julehilsner Keld

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 13:48 (13 timer, 42 minutter siden) @ K564

Hej

Hvis der enighed om at stationen er Oberstafel, så er mit bud forkert, og så er det Bent, som laver morgendagens låge.

Julehilsner Keld

Jamen, nu er jeg kommet i tvivl om billedet kan været taget på krydsningsstationen Planalp? Jeg synes det stemmer bedre med forløbet af sporet.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af Erik Andersen, 3660 Stenløse, 23/12 2024, 14:15 (13 timer, 15 minutter siden) @ Hans T. Møller

Som jeg husker min barndoms julekalendere (og børnenes også) så var kalenderlågen den 24 en særlig stor låge, som var meget spændende at åbne.
Vil det så ikke være muligt at begge parter laver et indlæg til den 24. - Det kunne så være 24 A og 24 B. Det vil være en fantastisk afslutning på en række meget spændende juleopgaver.
Tusind tak til alle for super spændende bidrag. De har alle lunet i denne kolde vintertid.
Jeg vil ønske Jer alle en velsignet jul og et godt nytår.
/Erik Andersen

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af Niels Munch, 23/12 2024, 14:25 (13 timer, 5 minutter siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

Nu er det min tur til at undskylde; eller skal vi give nisserne skylden, det er jo sæson for dem :-P ?

Efter at have øjet nogle YouTubes igennem, må jeg ændre min påstand til, at dit 1974-foto er fra Planalp. Her passer terrænet endnu bedre, og ydernere ligger Planalp med sine 1341 m o.h. under trægrænsen, som i Schweiz ligger mellem 1700 og 2300 m o.h. Og Oberstafel med sine 1819 m o.h. ser ærligt talt lidt træfattig ud .....

Bedste julehilsener og atter undskyld for min utidighed
Niels

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af K564, 23/12 2024, 14:37 (12 timer, 53 minutter siden) @ Niels Munch

Hej

Ja, og skuret til venstre i Hans billede ligger der endnu. Så det er nok Planalp.

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af Niels Munch, 23/12 2024, 14:41 (12 timer, 49 minutter siden) @ K564

Ja, og skuret til venstre i Hans billede ligger der endnu. Så det er nok Planalp.

Nemlig, Keld:

[image]
Planalp ( https://www.youtube.com/watch?v=Cl2I7Xk3ZaU ).

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23 - AFGØRELSE

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 15:31 (11 timer, 59 minutter siden) @ Niels Munch

Da ingen svarede korrekt på dagens låge, vil jeg som opgavestiller fastholde min oprindelige afgørelse og give Keld stafetten.

Både han og Bent var inde på det rigtige spor, og man kan selvfølgelig argumentere for at Bent var tættest på, men for ikke at skabe yderligere forvirring har jeg resolveret, at afgørelsen står ved magt.

Glædelig jul og bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 23 - AFGØRELSE

af K564, 23/12 2024, 17:11 (10 timer, 19 minutter siden) @ Hans T. Møller

Godaften

Jeg finder på noget til i morgen.

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 23 - AFGØRELSE

af tscheel, 23/12 2024, 23:32 (3 timer, 58 minutter siden) @ Hans T. Møller

Nå, men så vil jeg gerne gætte på Planalp (det er stadig 23/12) 😄

Kalenderlåge nr. 23 - RETTELSE OG UNDSKYLDNING

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 20:22 (7 timer, 8 minutter siden) @ Niels Munch

Kære Hans,

Nu er det min tur til at undskylde; eller skal vi give nisserne skylden, det er jo sæson for dem :-P ?

Efter at have øjet nogle YouTubes igennem, må jeg ændre min påstand til, at dit 1974-foto er fra Planalp. Her passer terrænet endnu bedre, og ydernere ligger Planalp med sine 1341 m o.h. under trægrænsen, som i Schweiz ligger mellem 1700 og 2300 m o.h. Og Oberstafel med sine 1819 m o.h. ser ærligt talt lidt træfattig ud .....

Bedste julehilsener og atter undskyld for min utidighed
Niels

Kære Niels

Quandoque bonus dormitat Homerus, som vi latinere siger. Alle - selv eksperter - tager fejl en gang imellem, men det afgørende er, at vi fik stedfæstet billedet. Det burde jeg selv have været mere omhyggelig med, inden jeg fyrede det af.

Bedste julehilsner

Kalenderlåge nr. 23 - EPILOG - RETTET VERSION

af Hans T. Møller, 23/12 2024, 15:40 (11 timer, 50 minutter siden) @ Hans T. Møller

Fotografiet er taget den 18. august 1974, som var en søndag, og det var morsomt at se, hvordan de gode schweizere havde iført sig Lederhosen og vandrestøvler og nød fridagen oppe i deres bjerge. På skråningerne gik der flokke af køer rundt med klokker om halsen - den berømte Emmentaler-ost stammer fra dette område - og et sted stod der en mand og truttede i et alpehorn.

Banen har tre krydsningsstationer, og billedet er taget i Planalp.

Det er skulle fortsat være muligt at tage en tur med banen mellem juni og oktober. Den har anskaffet fire diesellokomotiver, men såvidt jeg ved, fremføres nogle af togene stadig med damp.

I august i år blev strækningen ramt af en oversvømmelse, som betød, at driften måtte indstilles, men forhåbentlig var det kun midlertidigt. Måske kan nogen her i forum føre os ajour?

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak