Kalenderlåge nr. 21 - EPILOG
..... og lokomotivet, der af Carrosseriefabriek 'Hoogeveen' og Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) blev opbygget på resterne af et brændt diesellokomotiv, er beskrevet nærmere her: http://nmld.locaalspoor.nl/de/objekt/1032 .
Som Niels så udmærket linker til, kan man læse, at lokomotivet er bygget i 1952, hvad jeg mener, man godt kan se, da karosseriet er typisk, når man tænker udseendet af den tids biler i USA. Der er nogen, som dengang har tænkt, at det skal se smart ud.
Lokomotivet er udstyret med 8-cylindret dieselmotor fabrikat MWM med elektrisk kraftoverføring til fire banemotorer. Motorrummet ser således ud:
Udover remiser og et museum med lidt forplejning i Ouddorp, er der selve veteranbanen, som er nybygget - RTM havde ikke spor på dette sted i sine stormagtsdage. Banen løber på indersiden af klitterne ud mod Nordsøen ca. 10 km til endestationen i den sydlige ende af Brouwersdam, lige nord for feriebyen Scharendijke.
Her er Mågen ved at løbe om på endestationen, og vandet, der ses til højre, er Grevelingenmeer, som ligger på indersiden af klitterne.
Vi er ude i det område, som blev oversvømmet ved en forfærdelig stormflod i 1953, og jeg skal love for, at hollænderne har gjort et stort stykke arbejde for, at det ikke skal ske igen. Ved samme lejlighed har man skabt en stort rekreativt område, som ivrigt benyttes til ferieophold og lystsejlads.
Jeg kan som skrevet i en tidligere kommentar kun anbefale et besøg ved dette museum.
Der er interessant materiel, eksempelvis dette teaktræsbeklædte lokomotiv, som jeg husker fra et billede i O. W. Laursen og Hans Gerner Christians bog Små tog på spinkle skinner.
Museet har også tre køreklare damplokomotiver holdende på stribe på et spor i remisen. Der køres med dem på specielle dage.
Du kan læse mere em RTM Museum på foreningens hjemmeside.