Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??
Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien?
Godaften
I år udkom i Frankrig (LR PRESSE) en rigtig ”nørdebog” om ”Det Internationale Spise- og Sovevognsselskab” (CIWL) sove og spisevogne med teaktræsvognkasser, ”Voitures d´exception pour trains de légende”, skrevet af Jean-Marc Dupuy og Pierre-Yves Toussirot. Bedre kan det nok ikke blive jernbanehistorisk!!
Det er en gennemgang af CIWL spise-, sove, salon- og bagevogne med den omtalte teakvognkasse med alt til faget henhørende af tegninger og billeder. Der er både sort/hvide og originale farvebilleder. MEN, med hensyn til nogle af de sort/hvide, er disse blevet kunstigt farvelagte. Dette fremgår tydeligt af bogen samt med markering ved hvert af de enkelte billeder det er foretaget: ”Photo colorisée”.
Jeg fik tilsendt et af billederne, der – whau!! – viser en (DSB) DK indregistreret teak-spisevogn nr. 1977 fotograferet på Belvedere i 1949, vist herunder. Billedet er arkiv Banebøger, der har leveret flere dejlige billeder til udgivelsen i sort/hvidt. Sidstnævnte original vist under det farvelagte billede.
Billeder: Originalarkiv Banebøger.
Der er også et par billeder af de teakvogne vi ved blev malet blå, for at give de første vognstammer med de nye blå stålvogne i begyndelse af 1920´erne ensartethed, men aldrig vist i farve. Men igen behørig anmærket.
At jeg viser dette her, er fordi jeg synes det er nogle fantastisk flotte billeder og giver mig som ”nørden” og betragteren, en helt ny ”glad” oplevelse. MEN samtidig er jeg jo bevidst om, at det er kunstigt, altså ikke det korrekte billede.
Jeg kan derfor ikke lade være med at spørge mig selv om, om det er historieforvanskning, det der begejstrer mig eller er det bedre at være foruden?
Umiddelbart kan jeg leve med det, fordi forfatterne gør opmærksomt på det ved de enkelte billeder. Men når brugen af dette finder mere/almen indpas, skal man vel til at passe på og være mistænksom OGSÅ på nyere billeder. For det vil med garanti blive (bliver) misbrugt for mange andre formål. Vi korrigerer jo allerede i f.eks. ”Paint-Shop”, uden at gøre opmærksom på dette, ikke sandt?
Så, det er en ny tid vi jernbanehistorisk (og andre steder) skal forholde os til, hvad enten vi kan lide det eller ej.
God lørdag
Steff