Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af Steffen Dresler, 20/12 2024, 21:03 (10 dage siden)

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien?

Godaften

I år udkom i Frankrig (LR PRESSE) en rigtig ”nørdebog” om ”Det Internationale Spise- og Sovevognsselskab” (CIWL) sove og spisevogne med teaktræsvognkasser, ”Voitures d´exception pour trains de légende”, skrevet af Jean-Marc Dupuy og Pierre-Yves Toussirot. Bedre kan det nok ikke blive jernbanehistorisk!!

Det er en gennemgang af CIWL spise-, sove, salon- og bagevogne med den omtalte teakvognkasse med alt til faget henhørende af tegninger og billeder. Der er både sort/hvide og originale farvebilleder. MEN, med hensyn til nogle af de sort/hvide, er disse blevet kunstigt farvelagte. Dette fremgår tydeligt af bogen samt med markering ved hvert af de enkelte billeder det er foretaget: ”Photo colorisée”.

Jeg fik tilsendt et af billederne, der – whau!! – viser en (DSB) DK indregistreret teak-spisevogn nr. 1977 fotograferet på Belvedere i 1949, vist herunder. Billedet er arkiv Banebøger, der har leveret flere dejlige billeder til udgivelsen i sort/hvidt. Sidstnævnte original vist under det farvelagte billede.

[image]
[image]
Billeder: Originalarkiv Banebøger.

Der er også et par billeder af de teakvogne vi ved blev malet blå, for at give de første vognstammer med de nye blå stålvogne i begyndelse af 1920´erne ensartethed, men aldrig vist i farve. Men igen behørig anmærket.

At jeg viser dette her, er fordi jeg synes det er nogle fantastisk flotte billeder og giver mig som ”nørden” og betragteren, en helt ny ”glad” oplevelse. MEN samtidig er jeg jo bevidst om, at det er kunstigt, altså ikke det korrekte billede.

Jeg kan derfor ikke lade være med at spørge mig selv om, om det er historieforvanskning, det der begejstrer mig eller er det bedre at være foruden?

Umiddelbart kan jeg leve med det, fordi forfatterne gør opmærksomt på det ved de enkelte billeder. Men når brugen af dette finder mere/almen indpas, skal man vel til at passe på og være mistænksom OGSÅ på nyere billeder. For det vil med garanti blive (bliver) misbrugt for mange andre formål. Vi korrigerer jo allerede i f.eks. ”Paint-Shop”, uden at gøre opmærksom på dette, ikke sandt?

Så, det er en ny tid vi jernbanehistorisk (og andre steder) skal forholde os til, hvad enten vi kan lide det eller ej.

God lørdag

Steff

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af Krabsen, 20/12 2024, 22:19 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er der vel egentligt ikke noget nyt ved?

Stort set fra fotografiets barndom har man udgivet f.eks. farverige postkort, der var sort-hvid fotos, som efterfølgende var 'håndkoloreret'...

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af Steffen Dresler, 20/12 2024, 22:52 (10 dage siden) @ Krabsen

Det kan du jo have ret i, men "dengang" vidste man jo at det var farvelagt postkort man så. Men trykkeriprocessen var ikke god nok til at vise farvebilleder i bøger og det først omkring 1940´erne og frem. Herhjemme med propaganda tidsskriftet SIGNAL under krigen. Efter krigen blev det mere almindeligt i tryksager/bøger.
Det "uhyggelige" her er jo, at læsere uden denne viden - og hvis ikke anført - ikke vil stille spørgsmålstegn ved ægtheden, men konstatere, at det viste billede af WR´en på Belvedere SÅ sådan ud rent farvemæssigt.
F.eks. kan "enhver klovn" jo nu farvelægge/ændre godsvognsfarver på billeder til det han/hun mener det skal være, UDEN det historiske belæg derfor. Og det er denne tildens jeg kan være bange for, at fremtidens jernbaneinteresserede vil falde for.

Steff

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af UTJ, 21/12 2024, 06:50 (9 dage siden) @ Steffen Dresler

Folk fortjener at blive snydt, for det er ikke forbudt at dyrke lidt kritisk sans, dvs kildekritik. Og dermed er det heller ikke forbudt at dyrke viden og nysgerrighed fremfor blot at forbruge ukritisk.

Men jeg ville nu foretrække at billedet var farvelagt a la Asger Jorn i stedet for denne pseudoudgave, hvor personvognen i baggrunden har fået sort fartstribe

--
ئۇلغىك

Avatar

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/12 2024, 00:10 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Så, det er en ny tid vi jernbanehistorisk (og andre steder) skal forholde os til, hvad enten vi kan lide det eller ej.

Dette gælder også med hensyn til ophavsretten. Et sort/hvidt foto som det viste fra Belvedere vurderer jeg som værende fri af ophavsret, men det er den nyere bearbejdning nok ikke. Her er der jo truffet "særlige foranstaltninger" med billedet, som måske endda bibringer det værkshøjde, så det kan være problematisk for dig, at du viser det her i forummet. Vil Tommy omvendt kunne vise "sit" engelske P-maskine-foto fra 1959 her i forummet og gøre krav på ophavsretten med værkshøjde, hvis han farvelægger det? Hvem ved?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af ivar, 21/12 2024, 02:10 (10 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Rolig nu Morten. Der er folk her, der ikke har nerver til den slags problemstillinger.

-ivar

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af Steffen Dresler, 21/12 2024, 07:25 (9 dage siden) @ Steffen Dresler

Godmorgen

Nå, jeg beklager over for læserne af denne tråd, for nok ikke at have været direkte nok i min starttråd, med HVAD formålet var med at vise billedet med teakvognen fotograferet på Belvedere i København.

Tråden har INTET som helst at gøre med, at man tidligere har set farvelagte postkort, at billeder er blevet farvekorrekturrettede i andre udgivelser eller hvad det eventuelt kan medføre af nye eller andre rettigheder m.h.t. ophavsret mv. Det går jeg stærkt ud fra at forlaget i Frankrig har styr på og derfor ikke er min hovedpine som læser.

Jeg ville KUN fortælle, at det er første gang, at jeg i en jernbanehistorisk materieludgivelse fra et velkendt historisk jernbaneforlag, her i Frankrig, har set en udgivelse, hvor man bevidst (skrevet ved de enkelte billeder) i større antal, har anvendt computer farvelagte tidligere sort/hvide billeder som illustrationer for det viste materiel.

Sluttelig en bemærkning om min indledningsvise begejstring for at se billeder på en anden måde, men også bevidstheden om farligheden historisk i dette.

God lørdag til alle

Steff

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af Niels Munch, 21/12 2024, 08:03 (9 dage siden) @ Steffen Dresler

1. Jeg tvivler på, at et s/h billede, der ikke har værkshøjde, pludselig kan få det, hvis det bliver farvelagt. Hvis det omvendt havde værkshøjde, og så blev farvelagt, ville det nok blive opfattet som "hærværk"; nærmest som at kaste maling på en André Derain.

2. Selv om restaurerede og kolorerede film fra 1VK gør bataljerne uhyggeligt nærværende, virker de gamle, ridsede s/h optagelser i Chaplin-tempo stadig ganske autentiske. Men det skulle ikke undre, hvis de "historieløse fløse" tror, der var farvefilm dengang.

3. Nå, det var egentlig ikke for at holde liv i debatten, så jeg går ud i køkkenet.

M.v.h.
Niels

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af KimC, 21/12 2024, 08:35 (9 dage siden) @ Steffen Dresler

Skulle der i løbet af debatten dukke et korrekt farve(lagt) billed op af dampvognen LB M1 med korrekte farver så er jeg med på en lytter.

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af Hans Rønlev, 21/12 2024, 10:03 (9 dage siden) @ Steffen Dresler

Øv, en af mine kæpheste. Jeg græmmes, som Søren Brun siger. Jeg ka’ ik’ la’ vær’. Andre er velkomne til at være uenige, men min holdning er at:

Historiske billeder I en kontekst hvor der skal formidles historie med udsagn som præsenteres som facts, bør I min optik IKKE farvelægges, da man naturligt ikke ved med sikkerhed hvilken farve motivet har haft, for slet ikke at tale om omgivelserne. Det er et stunt.
Hvis man prøver at vise hvilken farve man tror at noget har haft og så skriver at det er et gæt eller en rekonstruktion, er selvfølgelig helt I orden. I bøger som skal give læseren en ide om noget bredere, som “Hvordan så der ud I det Gamle Rom” eller “Find Holger I dine bedsteforældres Paris” er det sikkert OK, men til et værk indenfor den specielle genre som jernbanebøger som regel er, er det DUMT.

Det er kun et billede på hvor historie i en vis grad og museer desværre i høj grad er på vej hen, nemlig til primært at blive underholdning eller kunstinstallationer, hvis formål er at “få os til at stille spørgsmål” ved at vise en enkelt artefakt, (som museer er kompetente til), og så pladre det resterende til med lyd og følelsesbaseret tekst og billeder som nærmest er skønlitteratur eller teater, (hvor museer ingen kompetencer har, og de derfor tit bruger kunstnere.) Men hvis man skal konkurrere med spil og film, med lyd, farver og fantastiske CGI animationer så…

Så kom jeg af med det, nu er jeg rolig og kan drikke min kaffe færdig. :-) ;-) :-)

Til gengæld er jeg uenig I at hoppende og ridsede optagelser giver en autentisk følelse. Jeg mener godt at man kan kan tillade sig nænsomt at behandle fotos digitalt, og jeg er begejstret for de digitale behandlinger af gamle film, hvor man genererer flere frames så filmens hastighed bliver naturlig, og man fjerner de værste ridser og pletter. En sådan film giver i hvert fald mig en helt anden oplevelse af, at det er billeder af rigtige mennesker som jeg kunne møde I virkeligheden. Men det er nok subjektivt.

Men kolorerede sort/hvide fotos eller film, uden at det har en specifik grund, nej.

Den nye farvelagte virkelighed i jernbanehistorien??

af Asger Christiansen, 21/12 2024, 15:12 (9 dage siden) @ Hans Rønlev

Farvelægning af sort-hvide fotos er en uvane - for nu at sige det pænt. Og uanset hvor udviklet teknikken efterhånden er, bliver de pålagte farver aldrig helt korrekte.

Jeg har prøvet at lave et farvefoto om til sort-hvid - og det sort-hvide sendte til jeg en højt anerkendt IT-grafiker og bad ham farvelægge billedet.

Det gjorde han, og resultatet gav - som jeg forventede - ikke lyst til en gentagelse.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak