Kalenderlåge 20, 20. dec.

af UTJ, 20/12 2024, 10:10 (1 dag, 7 timer, 42 min. siden)

Nu har vi jo haft én tillyst kalenderlåge allerede. For at dagens ordinære låge ikke blev gættet 00:01:00 kommer den først nu. Der skal nok være én blandt deltagerne, der mener at den er usandsynlig nem. Vejen er så at sige enkeltsporet, og man skal i den grad passe på modkørende ved krydsninger.

Vi skal vide hvad hullet i bjerget hedder og selvfølgelig også udførlig beskrivelse af den ferroviale relation. Et gæt er at den er "model svær, men viser sig meget let".

[image]

God fornøjelse

--
ئۇلغىك

Avatar

Kalenderlåge 20, 20. dec.

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/12 2024, 10:17 (1 dag, 7 timer, 34 min. siden) @ UTJ

Hm! Det ligner jo 20a, blot i lidt længere udgave, og efter at jernbanen er nedlagt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge 20, 20. dec.

af PeterA, 20/12 2024, 11:22 (1 dag, 6 timer, 30 min. siden) @ UTJ

Ja, der må være nogle, der er kvikke, og kan se lyset for enden af tunnelen.
/PeterA

Kalenderlåge 20, 20. dec.

af bjhanse, 20/12 2024, 11:31 (1 dag, 6 timer, 20 min. siden) @ UTJ

Hej!

Er vi i Norge?

/Bjørn

Kalenderlåge 20, 20. dec.

af Niels Munch, 20/12 2024, 11:35 (1 dag, 6 timer, 17 min. siden) @ UTJ

Fv830 ??

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 20, 20. dec.

af Niels Munch, 20/12 2024, 12:30 (1 dag, 5 timer, 21 min. siden) @ Niels Munch

Fv830 ??

Hvis vi er dér, er der i princippet 4 at vælge imellem:

  • Grønnlifjelltunnelen (2 811 m)
  • Hårskolttunnelen (2 425 m)
  • Sjønståfjelltunnelen (2 827 m)
  • Stokkviknakken tunnel (568 m)

Sæt venligst kryds ved den ønskede.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 20, 20. dec.

af Martin Wilde, 20/12 2024, 11:47 (1 dag, 6 timer, 5 min. siden) @ UTJ

Mon der er en tunnel, der oprindelig blev gravet til en smalsporet jernbane, som blev nedlagt i 1972 eller '73, fordi man hellere ville have en vejforbindelse til den ensomt beliggende mineby?

Kalenderlåge 20, 20. dec.

af Martin Wilde, 20/12 2024, 12:18 (1 dag, 5 timer, 34 min. siden) @ Martin Wilde

Åh - nu fik jeg genlæst spørgsmålet. Vi skal svare med tunnelens navn.
Svaret kan være Sjønståfjeltunnelen, der oprindelig blev bygget til Sulitjelmabanen.
Banen havde i sin sene udgave 1067 mm sporvidde, men oprindelig noget smallere.
1067 mm kaldes i Norge for CAP-spor, men selv om tunnelen ser bred ud, er den vist ikke egnet til at køre om kap i.
Men vi kan jo også være et andet sted.
Jeg har ikke selv kørt gennem tunnelen, selv om jeg for 2½ år siden kørte forbi ude på E45, tæt på tunnelens vestlige endepunkt.

Kalenderlåge 20, 20. dec. LØST

af UTJ, 20/12 2024, 14:02 (1 dag, 3 timer, 50 min. siden) @ Martin Wilde
redigeret af UTJ, 20/12 2024, 14:37

Åh - nu fik jeg genlæst spørgsmålet. Vi skal svare med tunnelens navn.
Svaret kan være Sjønståfjeltunnelen, der oprindelig blev bygget til Sulitjelmabanen.
Banen havde i sin sene udgave 1067 mm sporvidde, men oprindelig noget smallere.
1067 mm kaldes i Norge for CAP-spor, men selv om tunnelen ser bred ud, er den vist ikke egnet til at køre om kap i.
Men vi kan jo også være et andet sted.
Jeg har ikke selv kørt gennem tunnelen, selv om jeg for 2½ år siden kørte forbi ude på E45, tæt på tunnelens vestlige endepunkt.

Se, det var jo ikke så svært. Det er inde i Sjønståtunnelen. Jeg tog et smut nordpå i juni og inkl. en omvej til Sulitjelma. Oprindelig var banen med sporvidden 750 mm og gik fra dæmningen opstrøms og ned til Sjønstå. I 1912-15 blev banen ombygget til 1067 mm sporvidde og forlænget op til minen og videre til Fagerli. Den yderste stump fra Sandnes forsvandt igen i 1952, da banen blev kortet af til Sandnes. I 1956 fik man indviet forlængelsen gennem tunnelerne til Fauske, hvor Nordlandsbanen til Bodø efterhånden var bygget færdig i 1962. Sulitjelmabanen var første jernbane til Fauske, da Nordlandsbanen først i 1958 blev indviet fra syd til Fauske.

Da jeg kom forbi havde jeg ikke læst på lektien, og de mange ændringer var lidt forvirrende, men Sjønstå er et vidunderligt sted, sådan nede i et hul med den tidligere omladeplads, som jeg ikke fik et billede af. Selve Sulitjelmabanen blev nedlagt i 1972 og erstattet af vejen i 1975. Indtil nedlæggelsen blev vejkøretøjer transporteret på jernbanen op til Sulitjelma.

Det er billede fra tunnelen på vej tilbage Fauske fra Sjønstå jeg har taget.

[image]
1946: bus omlæsses i Sjønstå på vej til Sulitjelma. Omladeanlægget til søtransport til Fauske ses i baggrunden (foto: NJK)

I Sulitjelma er der lidt trøstesløst, en forladt bus (nyere model) og resterne af den sidste jernbanevogn på stedet (?)
[image]
2024, foto: UTJ

[image]
2024, foto: UTJ

Sulitjelmafjellet er spændende og jeg kørte der op og så langt det var muligt:
[image]
2024, foto: UTJ

Udsigten er fin (nede i dalen ses Sulitjelma by):
[image]
2024, foto: UTJ

I Sjønstå er Sjønstå Gård virkelig værd at nærstudere:
[image]
2024, foto:UTJ

....for ikke at tale om vandet hvorpå transporten skete ned til Fauske inden forlængelsen gennem fjeldet indtil 1956:
[image]
2024, foto:UTJ

Og husene i Sjønstå er med ganske autentisk indretning - noget tyder på at ejerne passer på dem. Jeg lagde blot mobilen på ruden og snuppede et foto.....
[image]
2024, foto:UTJ

Se, det var jo slet ikke svært, MW har heldigvis opgaven til i morgen og jeg vil gøre min umage for ikke at gætte den :-P

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge 20, 20. dec. LØST

af Martin Wilde, 20/12 2024, 15:15 (1 dag, 2 timer, 37 min. siden) @ UTJ

Tak, Ulrik
Jeg må hjem og finde et passende billede, så der kan gættes løs igen i morgen.
Og jeg vil naturligvis forsøge at gøre den så svær, at den ikke igen gættes på 10 minutter af en hr. Larsen...
Martin

Kalenderlåge 20, 20. dec. LØST

af Niels Munch, 20/12 2024, 15:57 (1 dag, 1 timer, 55 min. siden) @ UTJ

[image]
2024, foto: UTJ personvogn

Hej Ulrik,

Spændende reportage; den streetart udsmykkede og mavelandede personvogn er Sulitjelmabanens Bo nr. 5.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 20, 20. dec.

af Bent Hansen, 20/12 2024, 11:52 (1 dag, 6 timer, 0 min. siden) @ UTJ

Hej.

I Fauske på Nordlandsbanen i Norge var der i sin tid en smalsporbane til minerne i Sulitelma. Så lukkedes banen og lastbiler/dumpere kørte på banetrachen til Bodø med malm. Også mellem Fauskes perroner. Disse bane/vejtunneler lukkes i øvrig nu? Bjerget hed som dets trolde Sulitelma, men hvad hed hullet, som du spørg om?

Mvh. BH.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak