Kalenderlåge nr. 19, 19. december 2024
Kære Forum,
Nutidigt foto, historisk fortælling.
Hvilken bane passerede denne jernbanebro?
Det er strækningen, ikke baneselskabet, det gælder.
Det med småt:
..... gælder også stadig.
God fornøjelse
Niels
af Niels Munch, 19/12 2024, 00:35 (12 dage siden)
Kære Forum,
Nutidigt foto, historisk fortælling.
Hvilken bane passerede denne jernbanebro?
Det er strækningen, ikke baneselskabet, det gælder.
Det med småt:
..... gælder også stadig.
God fornøjelse
Niels
af UTJ, 19/12 2024, 06:51 (11 dage siden) @ Niels Munch
Det ligner grangiveligt en bro i C4’s by. Det er der hvor futtoget kørte til Everød og videre Brøserup. Man kunne også køre via et skiftespor til Tollerup, Hørby og videre mod Ærkebispesædet over Linderødåsen.
--
ئۇلغىك
af Hans T. Møller, 19/12 2024, 07:55 (11 dage siden) @ UTJ
Det ligner grangiveligt en bro i C4’s by. Det er der hvor futtoget kørte til Everød og videre Brøserup. Man kunne også køre via et skiftespor til Tollerup, Hørby og videre mod Ærkebispesædet over Linderødåsen.
Og første tog rullede over broen i 1919.
Bedste hilsner
af Hans T. Møller, 19/12 2024, 09:08 (11 dage siden) @ Niels Munch
Kære Forum,
Nutidigt foto, historisk fortælling.Hvilken bane passerede denne jernbanebro?
Det er strækningen, ikke baneselskabet, det gælder.
Det med småt:
..... gælder også stadig.God fornøjelse
Niels
Go'morn Niels
Kort efter broen nåede jernbanen en forgreningsstation, hvor den delte sig i en hovedlinje i sydvestlig retning og en sidelinje i mod syd, Jeg går ud fra, at det er hovedlinjen du efterspørger?
Bedste hilsner
af bjhanse, 19/12 2024, 09:33 (11 dage siden) @ Niels Munch
Kære Forum,
Nutidigt foto, historisk fortælling.Hvilken bane passerede denne jernbanebro?
Det er strækningen, ikke baneselskabet, det gælder.
Det med småt:
..... gælder også stadig.God fornøjelse
Niels
Hej!
Det må være Helge Å vi her ser. Strækningen må Kristianstad-Långebro-Brösarp.
/Bjørn
af Hans T. Møller, 19/12 2024, 09:44 (11 dage siden) @ bjhanse
Hej!
Det må være Helge Å vi her ser. Strækningen må Kristianstad-Långebro-Brösarp.
/Bjørn
- eller Kristianstad-Långebro-Eslöv
Bedste hilsner
af Martin Wilde, 19/12 2024, 10:00 (11 dage siden) @ bjhanse
Ja, det er jo i hvert fald Langebro i købstaden, der, på Christian IV. befaling, afløste den gamle købstad Væ.
af Niels Munch, 19/12 2024, 10:10 (11 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 19/12 2024, 10:36
Hej i Forum,
Naturligvis havde jeg rengnet med "alle vore svenskkyndige venner", men ikke, at I stod så tidligt op. Og uanset Ulrik's velkendte hang til at ville fordanske stednavne, har han identificeret kalenderbanen med dens muligheder for at komme fra Kristianstad til Brösarp via Everöd eller Hörby via Tollarp.
Så, uanset om du vil eller ej, får du hermed stafetten, Ulrik. Tillykke!
Vi skal lige have det 'overskuelige' Skåne-jernbanekort på igen, så vi måske kan se, hvor vi er:
Og broen:
Kristianstad, gl. jernbanebro over Helge Å til Långebro, blikretning sydvest, 09.08.2024 (nm).
Stationen "Långebro" blev åbnet i 1901 sammen med strækningen fra Kristianstad forstaden Långebro (på vestsiden af Skånes største å Helge Å, opkaldt efter landevejsbroen slået i 1616) og videre til Everöd af Östra Skånes Järnvägar (ÖSJ), der i 1936 indgik i Kristianstad–Hässleholms Järnvägar (CHJ), som i 1944 blev SJ.
Jernbanebroen blev først taget i brug 1919, som Hans skriver, og banen fra Långebro blev tilsluttet strækningen til Åhus Hamn midt mellem Kristianstad C og Södra. Indtil da måtte rejsende til/fra Kristianstad C lade sig fragte via landevejsbroen "Långebro".
Den sidste persontrafik på strækningen nedlagdes 1972, godstrafikken endeligt 1985, men sporet fra broen til Åhusbanen blev først fjernet i begyndelsen af 1990'erne. På 'vestbredden' ligger stadig ca. 2 km spor fra Långebro Station (hvis bygning stadig står) og sydpå.
CHJ skinnebustog på jernbanebroen over Helge Å, før 1944, blikretning nordøst fra vejbroen. JvmKBDB04273.
Bag Tivoliparkens træer anes tårnet på C IV's Heliga Trefaldighets kyrka fra 1628. Skinnebussen er 2-akslet og bygget af Motala 1938; den blev til SJ Y 531. "Hatteæsken" er én af Hilding Carlsson's første 3 fra 1935 og blev SJ UF1 1578.
Og det var vist årets mest kortlivede kalenderlåge .
Bedste hilsener
Niels
af UTJ, 19/12 2024, 10:51 (11 dage siden) @ Niels Munch
Så må jeg finde på noget i morgen. Det var ellers ikke meningen, men de uskrevne regler skal overholdes. Jeg er i tvivl om den skal være i kategorien "let", "opdragsgiver mener let, men viser sig uendelig svær", "svær" eller en helt fjerde kategori.
--
ئۇلغىك
af Niels Munch, 19/12 2024, 11:03 (11 dage siden) @ UTJ
Hej Ulrik,
Vi skal blot ikke have kategorien "opdragsgiver mener svær, men viser sig uendelig let" 2 dage i træk.
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2024, 11:07 (11 dage siden) @ Niels Munch
Hej Ulrik,
Vi skal blot ikke have kategorien "opdragsgiver mener svær, men viser sig uendelig let" 2 dage i træk.
M.v.h.
Niels
Lyder lidt som ideen med aldersgraduering af opgaverne...
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Martin Wilde, 19/12 2024, 11:14 (11 dage siden) @ Niels Munch
Og det var vist årets mest kortlivede kalenderlåge .
Må jeg tillade mig at henvise til kalenderlåge nr. 14, der blev gættet efter præcis ti minutter og det midt om natten.
Det er måske den hurtigste af alle kalenderlåger gættet?
af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2024, 11:49 (11 dage siden) @ Martin Wilde
Og det var vist årets mest kortlivede kalenderlåge .
Må jeg tillade mig at henvise til kalenderlåge nr. 14, der blev gættet efter præcis ti minutter og det midt om natten.
Det er måske den hurtigste af alle kalenderlåger gættet?
Der var ved låge 14 vist ikke tale om et "gæt" men om en identifikation.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Niels Munch, 19/12 2024, 14:30 (11 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Der var ved låge 14 vist ikke tale om et "gæt" men om en identifikation.
Her i julefrokostmåneden er det nemmere at sige "et gæt" end "en identifikation".
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2024, 15:36 (11 dage siden) @ Niels Munch
Der var ved låge 14 vist ikke tale om et "gæt" men om en identifikation.
Her i julefrokostmåneden er det nemmere at sige "et gæt" end "en identifikation".M.v.h.
Niels
Ja, og juleknas og "nødder" er der rigeligt af.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.