Kalenderlåge 18.

af Bent Hansen, 18/12 2024, 06:28 (3 dage siden)

Hej.

[image]

[image]

Disse to oversøiske lokomotiver er begge moderniserede med forbrændingsmotor i stedet for dampmaskine, men bare rolig: Du skal slet ikke gætte noget om disse lokomotiver, men blot give mig ejernavnene til tre danske lokomotiver, der i sin tid har lidt den tort at blive "opgraderet" til motorlokomotiver.

Faktisk er ikke alt i denne opave nødvendigvis smalsporet. Du behøver ikke give mig lokomotivfabrikat, byggenummer og -år endsige motorfabrikat eller ombygningsår, men du må naturligvis gerne.

Der kan findes mindst tre eksemplarer på nettet, og en af dem var faktisk på tapetet på mediet her for kort tid siden. En anden figurerede for år tilbage i artikler i jernbaneblade.

Mens du higer og søger, vil jeg prøve at grave lidt data frem på de to ganske uvedkommende billeder, der her ledsager indlægget.

For at få det helt på det rene, må vinderen i dag være den, der først nævner tre rigtige ejere. I tilfælde af, at ejerne kommer dryppende, så må vindere være den, der først har den tredje rigtige.

Mvh. BH.

Kalenderlåge 18.

af Bent Hansen, 18/12 2024, 06:30 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Begge billeder er fra Cuba i 1998. De er taget på sukkermøllen 303, Australia. Hvorfor en ærkesocialist vælger et vestligt navn til en sukkermølle, skal du ikke spekulere over. Australia betyder syd. Lokomotiverne havde ikke numre, dog det ene forekom at have heddet 4110? Efter litteraturen er den tokoblede, der egentlig havde været en 1'B'1 saddeltanker Baldwin 42346/1915, og den havde været i drift i 1998.

Den trekoblede uden nummer havde været Baldwin 52102/1919. og også den havde blankslidte hjul, men ingen oplysninger om driftstid.

Kalenderlåge 18.

af PeterA, 18/12 2024, 07:58 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Go`morn til forummet!

Til kalenderopgaven kan jeg da byde på et damploko, der blev til motorlok. Det er nok den fra "de gamle blade"
Knabstrup Teglværks lille to-kobler, der af den lokale smed blev ombygget til motorlok. Den så noget kantet ud efter ombygningen, men fungerede vist til alles tilfredshed i mange år. Har ikke lige billede af den ved hånden, men det har du sikkert Bent !!

mvh PeterA

Kalenderlåge 18.

af Bent Hansen, 18/12 2024, 08:17 (3 dage siden) @ PeterA

Hej.

Knabstrup Teglværk er rigtigt. Det var den første. Så mangler der kun to. Der er mig bekendt fem at tage af. Jo, jeg har givetvis et både før og efter billede af omtalte lokomotiv, men det venter jeg med, til opgaven er afsluttet, hvor der også kommer en samlet oversigt over alle de mig bekendt ombyggede eksemplarer.

Som en hjælp allerede efter 1½ time kan jeg oplyse, at Knabstrup var det eneste eksemplar, der var normalsporet. Resten havde forskellige andre, smallere sporvidder.

Kigger ind igen om en times tid.

Mvh. BH.

Kalenderlåge 18.

af Niels Munch, 18/12 2024, 08:32 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Der kan findes mindst tre eksemplarer på nettet, og en af dem var faktisk på tapetet på mediet her for kort tid siden. En anden figurerede for år tilbage i artikler i jernbaneblade.

Det normalsporede Knabstrup-lok havde vi en tråd om her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=25989 .

Og så skal vi måske videre med smalspor, hvor jeg nylig havde fingrene i ét fra Allerød Teglværk: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=83702 .

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 18.

af Bent Hansen, 18/12 2024, 09:15 (3 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Det var så den anden rigtig løsning fra Niels. Allerød teglværk. Så mangler der kun en. Den er nok lidt sværere, men findes dog på nettet, men mens de to første lokomotiver benyttedes til kørsel med et bestemt råstof, kørte den sidste med et andet råstof. Godt nok startede den med at køre et råstof, der hed det samme til efternavn som det, de to allerede gættede kørte ned, men navnet var strengt taget misvisende. Nå ja, der er selvfølgelig et par teglværker mere at gætte på.......

Nu har vi billeder af Knabstrupperen, mangler der kun data, og de kommer, når vi er ved vejs ende. Billeder af Niels' bud har han også linket til, men jeg er bage for, at jeg ikke har et foto af motorlokomotivet fra før det blev damplokomotiv. Måske kan nogen hjælpe mig?

Kigger ind igen om en times tid.

Mvh. BH.

Kalenderlåge 18.

af PeterA, 18/12 2024, 11:45 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Knabstrup-maskinen som damploko så ud som vist her:

[image]
mvh PeterA

Kalenderlåge 18.

af Martin Wilde, 18/12 2024, 12:15 (3 dage siden) @ PeterA

Knabstrup-maskinen som damploko så ud som vist her:

[image]
mvh PeterA

Er det samme lokomotiv?
Lokomotivet, der blev ombygget til motorlokomotiv, havde større hjul og den nederste del af førerhusets bagvæg var skrå indad mod pufferplanken. Dertil kommer en lidt anderledes udskæring i førerhusets sidevægge. Det ligner i mine øjne ikke samme maskine, med mindre den også kosmetisk omkring førerhuset er bygget om.

Kalenderlåge 18.

af Niels Munch, 18/12 2024, 12:31 (3 dage siden) @ Martin Wilde

Er det samme lokomotiv?
Lokomotivet, der blev ombygget til motorlokomotiv, havde større hjul og den nederste del af førerhusets bagvæg var skrå indad mod pufferplanken. Dertil kommer en lidt anderledes udskæring i førerhusets sidevægge. Det ligner i mine øjne ikke samme maskine, med mindre den også kosmetisk omkring førerhuset er bygget om.

Lokomotivet, der blev ombygget, var HANOMAG 9267/1924, der så således ud:

[image]
Jernløse Lokalarkiv - Nummer: B10106.

Det viste lokomotiv er KRAUSS 5357/1905.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 18.

af Martin Wilde, 18/12 2024, 13:20 (3 dage siden) @ Niels Munch

Tak, Niels.
Jeg mente jo heller ikke, det kunne være den samme, men industribaner er ikke et af de områder inden for vor hobby, der interesserer mig. I hvert fald ikke ret meget, og min viden derom er derfor tilsvarende ringe.

Kalenderlåge 18.

af Niels Munch, 18/12 2024, 13:54 (3 dage siden) @ Martin Wilde

Jeg mente jo heller ikke, det kunne være den samme, men industribaner er ikke et af de områder inden for vor hobby, der interesserer mig. I hvert fald ikke ret meget, og min viden derom er derfor tilsvarende ringe.

Nu rolig, Martin. Din viden bibragte dig da absolut en berettiget mistanke.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 18.

af Bent Hansen, 18/12 2024, 12:36 (3 dage siden) @ Martin Wilde

Hej.

Knabstrup havde to damplokomotiver i normalspor. Billedet her viser en Krauss, men den, Knabstrup byggede om, var en Hanomag. Som sagt, der kommer foto, når det sidste ombyggede lokomotiv er fundet.

Som nævnt, er der fem ombygninger, og vi har foreløbig kun to. Nu er Google nok også lidt svær at danse med al den stund, at google ikke er sat i verden for at servicere dig, men de, der betaler deres reklamer. Der virker dine søgeord nok ikke. I stedet for det, du spørger om, får du et tilbud på en rejse fra busvognmanden i Store Væmmelse.

Jeg ved, at en jernbanehjemmeside kan give svar på spørgsmålet, der søges svar på. Mere vil jeg ikke røbe nu, men måske senere på dagen. Jeg holder pause nogle timer nu,

Mvh. BH

Kalenderlåge 18.

af Niels Munch, 18/12 2024, 12:53 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

Et sidespring:

Jeg opkastede engang på grund af lokomotivets udseende en teori om, at KRAUSS 5357/1905 var bygget som smalsporet, eller måske som "SAMSON" (Krauss 4998/1904) med variabel sporvidde.

Jeg ved godt, at Merte kan "ramme ved siden af", men af hans liste fremgår en lidt "anderledes" sporvidde:

Krauss D 5357/1905 XXVII ao Bn2t 630 mm, neu Ziegelei Knabstrup

som evt kunne bestyrke min teori.

Hvad mener du?

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 18.

af PeterA, 18/12 2024, 13:42 (3 dage siden) @ Niels Munch

Tak for jeres hurtige korrektioner af "mit" Knabstrup-billede. Der er jeg godt nok røget lige i løvens gab med det. Og ærgerligt om det var blevet alt for udbredt.
Hilsen PeterA

Kalenderlåge 18.

af Niels Munch, 18/12 2024, 13:56 (3 dage siden) @ PeterA
redigeret af Niels Munch, 18/12 2024, 14:17

Tak for jeres hurtige korrektioner af "mit" Knabstrup-billede. Der er jeg godt nok røget lige i løvens gab med det. Og ærgerligt om det var blevet alt for udbredt.

Hej PeterA,

Det hører vist også til sjældenhederne, at et dansk teglværk har besiddet hele 2 normalsporede damplokomotiver.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 18.

af Niels Munch, 18/12 2024, 14:15 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Jeg ved, at en jernbanehjemmeside kan give svar på spørgsmålet, der søges svar på. Mere vil jeg ikke røbe nu, men måske senere på dagen. Jeg holder pause nogle timer nu,

Hej Bent,

Nu bliver jeg nærgående :-D . Bemeldte hjemmeside skulle vel aldrig være bentsbane.dk ?

Der omtaler du et 900 mm diesellok - der udseendemæssigt giver mindelser om "noget Ruhrthaler" - ved Fiskbæk Briketfabrik som "det hjemmelavede". I konstruktionen skulle indgå et damplokomotiv, hvis oprindelse synes ukendt.

Blev ombygningen nogensinde færdig?

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge 18. Løst.

af Bent Hansen, 18/12 2024, 15:12 (3 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Til Niels' sidst indlæg: Ja, til alt. Til lykke. Du vandt.

Det var Fiskbæk. Niels havde ellers skrevet, at han ikke ville vinde mere i år, men det lykkedes ikke.

Nu, efter en frokost med min søn, skal jeg se at få fundet tekster og billeder frem, for der mangler jo endnu to ombygninger. Jeg skal også have fundet billeder frem. Og links til løsningerne.

Mvh. BH.

Kalenderlåge 18. Løst.

af Niels Munch, 18/12 2024, 17:58 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

Spændende emne - og tak for stafetten. Jeg lover, at kalenderlåge nr. 19 kommer på, når det er blevet 19. december, samt at jeg (forhåbentlig) ikke selv skal gætte den. For det er - ganske rigtigt - ikke min mening at ville gætte flere .....

M.v.h.
[image]
Niels

Kalenderlåge 18. Løsninger.

af Bent Hansen, 18/12 2024, 17:05 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
Som lovet:

Der kendes fem damplokomotiver, der i Danmark ombyggedes til motorlokomotiver:
1. Hanomag 9267/1924. 1435 mm. KNABSTRUP TEGLVÆRK. 1949 ombygget til motorlokomotiv. Brugt til transporter af kul, teglværksprodukter og husmødre. Ophugget 1960. Der er divergerende oplysninger om ombygnigstidspunktet, men jeg holder mig til et brev i et arkiv.

2. Henschel 10454/1911. 900 mm. FISKBÆK BRIKETFABRIK. Ombygget til motorlokomotiv 1951. Hensat 1962. Ophugget 1966. Da Kedeltilsynet kun har skrevet byggenummer 1045 har der været frit slag for byggenummervalg blandt forskerne, men kun 10454 havde den rigtig sporvidde. Maskinen har for tyske kørte både i Oksbøl i i Aggersund. Fiskbæk brugte den til transporter af overjord over brunkul.

3. Krauss 7582/1919. 785 mm. Som damplokomotiv kørte det 1929 - 55 med lerkørsel for HEDEHUSTEGLVÆRKET, men blev i 1956 ombygget til motorlokomotiv på Hedehusteglværket. Hvor længe det kørte som sådan, ved jeg ikke. Før 1929 havde det adskillige tyske og danske ejere, men det var i Hedehusene, ombygningen skete.

4. O&K 1297/1904. 600 mm. Havde flere ejere før ENTREPRENØRFIRMAET LIND købte det og kørte mergel med det i 1922. Efter sidste kontrakt i 1926 tog Lind det hjem til sit teglværk, SVENDSTRUP TEGLVÆRK ved Korsør. Her kørte det muligvis ler til værket og på et tidspunkt ombyggedes det til motorlokomotiv. Hvornår det ombyggedes og hvor længe, det var i drift, vides ikke, og jeg kender kun et foto af lokomotivet som damplokomotiv og ingen som motorlokomotiv.

5. O&K 5091/1912. 750 mm. Også flere udenlandske og senere dansk ejere, inden lokomotivet 1919 kom til ALLERØD TEGLVÆRK, hvor det kørte ler, indtil det 1940 fik sin kedel kasseret, hvorefter og rammen ombygget til motorlokomotiv. Også her lidt uenighed om byggeåret. Levetiden som motorlokomotiv er heller ikke kendt, men det eksisterede endnu, da entusiasterne nåede frem.

Og så er der billeder og henvisninger til tilgængelig kilder.
1. Knabstrup Teglværk er dokumenteret både med billeder og kilder - om end med møje.
5. Allerød Teglværk er ligeså. Jeg har intet billede fra Allerød, men modtager gerne et til samlingen. Til gengæld har jeg dette. hvor jeg kan oplyse nedenstående;

[image]
Allerødmaskinen, O&K 5091/1912. 750 mm. 16.71 m². 12 atm. 50 hk. Allan styring. Her fotograferet mellem 1915 og 17 ved anlæg af sydlige del af Kolding - Troldhede - Vejen Jernbane for Brøchner-Larsen & Agge. Foto: Arkiv Holger Jørgensen og Alfred Hansen 03088.

Så vil jeg gå på jagt efter Fiskbæk, men det varer lige lidt og bliver i næste mail.....

Kalenderlåge 18. Løsninger 2.

af Bent Hansen, 18/12 2024, 17:31 (3 dage siden) @ Bent Hansen

Om 2, Henschel 10454/1911. 900 mm. FISKBÆK BRIKETFABRIK, har på min hjemmeside under Fiskbæk Briketfabrik skrevet: Det hjemmelavede. Heller ikke dette lokomotiv er der data på. Hvor meget, der er genanvendt fra damplokomotivet er uvist, men meget er det ikke. Hjul måske og dele af rammen? Det er næppe resterne af Henschel 1045?, hvis vi skal tro den danske entusiast, men det skal vi nu nok næppe, for eller ved jeg ikke, hvad det så skulle være. Det er ikke O&K-maskinen fra Markskel- og Tirpitzbanen, vi ser her, da denne havde forsænket førerhus, og førerhuset på billederne flugter med rammen.
Motorfabrikatet kendes ikke, men et vendegear var forsynet med byggeplade og mærket Uetersener Mascheienen Fabrik 1951. Med mindre vendegearet er udskiftet senere, er lokomotivet først sat i drift 1951. Direktøren, som jeg sad sammen med i hans stue, udtalte undrende: “Gik der virkelig så lang tid.” Inden idriftsættelsen forstås. Vendegearets fabriksplade var også mærket 150 hk, men det er formentlig den største belastning, det tålte? Lokomotivet var hensat i 1961 og ophuggedes 1965. Selv om både Svend Guldvang og jeg har fotograferet det hjemmelavede, har jeg valgt et af direktør Thaysens foto fra skrotpladsen 1961 eller 62. Konstruktionen ser meget professionel ud. Kun vendegearets konstruktion og byggeår kendes.
Så er der 3 og 4, men her ligger dokumentationen i private arkiver, der dog fra tid til anden har været luftet, så nogen må, som jeg have hørt om dem.
Jeg sender dette nu og går så på jagt efter dokumentation efter de to sidste. Jeg har ét billede af Svendstrup-maskinen som damplokomotiv. Så meget ved jeg, men eller kunne jeg godt bruge hjælp. Jernbanehistorisk Selskabs folk fra 50'erne må have været der?

[image]

Kalenderlåge 18. Løsninger.

af Niels Munch, 18/12 2024, 17:49 (3 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Niels Munch, 18/12 2024, 18:07

3. Krauss 7582/1919. 785 mm. Som damplokomotiv kørte det 1929 - 55 med lerkørsel for HEDEHUSTEGLVÆRKET, men blev i 1956 ombygget til motorlokomotiv på Hedehusteglværket. Hvor længe det kørte som sådan, ved jeg ikke. Før 1929 havde det adskillige tyske og danske ejere, men det var i Hedehusene, ombygningen skete.

Hej Bent,

Var det ikke Krauss 7582/1919, der blev kaldt "atomlokomotivet"? Det blev omtalt i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=11636 på baggrund af en korrespondance med Axel Hartmann (hvis farfar havde været værkets direktør), der som stor dreng havde stiftet bekendtskab med lokomotiverne på Hedehusteglværket. Loket blev ved ombygningen udstyret med en BurWain dieselmotor samt et Scania vendegear.

Det havde jeg helt glemt alt om .....

M.v.h.
Niels

Avatar

Kalenderlåge 18. Løsninger - vedr. Hanomag på KT

af ThomasHansen ⌂, 19/12 2024, 10:03 (2 dage siden) @ Niels Munch

Vedr. detaljerne om ombygningen skal I tilbage i jeres kasse med medlemsbladet "Tipvognen" i årgangene 2013 til 2014 (jeg har ikke eksemplaret på mig). Her finder I en artikkel jeg har skrevet efter granskning af telgværkets arkiv, som på daværende tidspunkt var tilgængeligt i Undløse. Peter har som altid sat det hele fint op i bladet.

Artiklen beskriver ombygningen af Knabstrup Teglværks Hanomag damplokomotiv fra 1924. Lokomotivet blev brugt på en 2,5 km lang bane til transport mellem fabrikken og Knabstrup Station. Efter en kedelkassation i 1949 blev det ombygget med en Chevrolet benzinmotor. Ombygningen involverede flere aktører, herunder Hillerød Maskinfabrik, og omfattede motorinstallation, gearkasse og hastighedsjusteringer. Arbejdet forbedrede effektiviteten, og lokomotivet blev funktionelt omkring 1950.

--
Hilsen

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak