Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 11:33 (7 dage siden)

Af hensyn til de syvsovere, som grundet det tidlige tidspunkt for løsningen af kalenderlåge nr. 14 ikke havde en kinamands chance for at gætte med på denne låge, vil jeg i bedste vogterhusstil smide en ekstra kalenderlåge.

Det er et lidt ældre billede fra før verden gik af lave. Til højre ses stationsbygningen, tegnet af en kendt dansk arkitekt, mens bygningen til venstre formentlig skyldes anlægsentreprenørerne.

Der skal gættes stationens navn, omtrentligt årstal, stationsarkitektens navn og hvor toget til højre er på vej hen.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 16:50 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

For god orden skyld må jeg lige tilføjere, at tegneren - en turist på gennemrejse - har tegnet taget på kirketårnet som et sadeltag i stedet for et valmtag. Men det er jo så ikke kirken, der skal gættes.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/12 2024, 17:21 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Af hensyn til de syvsovere, som grundet det tidlige tidspunkt for løsningen af kalenderlåge nr. 14 ikke havde en kinamands chance for at gætte med på denne låge, vil jeg i bedste vogterhusstil smide en ekstra kalenderlåge.

Det er et lidt ældre billede fra før verden gik af lave. Til højre ses stationsbygningen, tegnet af en kendt dansk arkitekt, mens bygningen til venstre formentlig skyldes anlægsentreprenørerne.

Der skal gættes stationens navn, omtrentligt årstal, stationsarkitektens navn og hvor toget til højre er på vej hen.

[image]

i bedste vogterhusstil

Er det noget positivt eller negativt?:-D

Nå, til sagen:

Jeg gætter, at vi er et eller andet sted syd for Padborg og nord for Hamburg.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 17:27 (7 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Af hensyn til de syvsovere, som grundet det tidlige tidspunkt for løsningen af kalenderlåge nr. 14 ikke havde en kinamands chance for at gætte med på denne låge, vil jeg i bedste vogterhusstil smide en ekstra kalenderlåge.

Det er et lidt ældre billede fra før verden gik af lave. Til højre ses stationsbygningen, tegnet af en kendt dansk arkitekt, mens bygningen til venstre formentlig skyldes anlægsentreprenørerne.

Der skal gættes stationens navn, omtrentligt årstal, stationsarkitektens navn og hvor toget til højre er på vej hen.

[image]

i bedste vogterhusstil


Er det noget positivt eller negativt?:-D

Nå, til sagen:

Jeg gætter, at vi er et eller andet sted syd for Padborg og nord for Hamburg.

Bedste hilsner

Thomas

Det har du ret i.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a

af Niels Munch, 14/12 2024, 17:33 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Kære Morten,

Jeg tænker, at billedet er blevet til under en vis "kunstnerisk frihed" i en tid før fotografiets, hvor de prisgivne læsere uden TV og internet umuligt kunne checke validiteten. For hvor finder man et kirketårn med sadeltag (som skulle være et valmtag?), hvorpå en "skorsten", hvorpå atter et vissent løg, hvoraf der udspringer et unaturligt langt spir. Eller en remise med for små porte. Eller en semaphor, hvor det er tumpet at stille én; eller en rangerhest langt fra rangersporene. Desuden synes toget ret fiktivt, naivt med hjulene lidt på tværs. Stationen, med ét gaslys foran, men uden døre eller vinduer, er måske tættest på virkeligheden med sit engelske præg, sin høje perron og det tungede baldakintag?

Det kunne jo også tænkes, at det er derfor, at ingen forumdeltagere endnu rigtig har budt på "14a" :-P :-D .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 17:49 (7 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Kære Morten,

Jeg tænker, at billedet er blevet til under en vis "kunstnerisk frihed" i en tid før fotografiets, hvor de prisgivne læsere uden TV og internet umuligt kunne checke validiteten. For hvor finder man et kirketårn med sadeltag (som skulle være et valmtag?), hvorpå en "skorsten", hvorpå atter et vissent løg, hvoraf der udspringer et unaturligt langt spir. Eller en remise med for små porte. Eller en semaphor, hvor det er tumpet at stille én; eller en rangerhest langt fra rangersporene. Desuden synes toget ret fiktivt, naivt med hjulene lidt på tværs. Stationen, med ét gaslys foran, men uden døre eller vinduer, er måske tættest på virkeligheden med sit engelske præg, sin høje perron og det tungede baldakintag?

Det kunne jo også tænkes, at det er derfor, at ingen forumdeltagere endnu rigtig har budt på "14a" :-P :-D .

Bedste hilsener
Niels

Taget er skam et valmtag med langt spir med løgkuppel. Det var en i min øresnegl, der gjorde mig opmærksom på det. Han kunne også identificere arkitekten ud fra stationsbygningen.

Måske er det en remise set fra bagsiden. Eller måske er det en staldbygning til rangerhesten.

Hesten kan ikke gøre for, hvor den bliver ledt hen.

Kuglesignalet kendes også fra fx Sjælland.

Hjulene på tværs skal man nok ikke lade sig narre af. Og banens vogne var skam "lavstammede", hvilket kan påvirke indtrykket af toget.

Om det er en gaslampe eller en tranlampe vides ikke.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a

af UTJ, 14/12 2024, 18:49 (7 dage siden) @ Niels Munch

Det med gaslyset er skam vigtigt. Byen fik gasbelysning på baggrund af denne banes ankomst til byen, men først syv år efter en anden by i samme landsdel.

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 14a

af Krabsen, 14/12 2024, 17:36 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Lokomotivet ligner lidt Odin eller i den generation.
Og så er vi måske helt tilbage ved Altona-Kiel?

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 17:51 (7 dage siden) @ Krabsen

Lokomotivet ligner lidt Odin eller i den generation.
Og så er vi måske helt tilbage ved Altona-Kiel?

Altona - Kiel var åbnet, da tegningen blev til.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a

af Niels Munch, 14/12 2024, 18:53 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Altona - Kiel var åbnet, da tegningen blev til.

Det var Flensburg-Tönning (1854) nok også; og hvis man misser med øjnene og med god vilje ser bort fra de "kunstneriske ekstravagancer og frihedsgrader", kunne stedet godt være Otzens banegård (1883) i Flensburg, hvorfra der - inden havnebanedæmningen blev bygget i 1930'erne - var udsyn til St. Johannis Kirche, hvis firkantede tårn dog har et - i f.t. tegningen - ret så modereret spir.

PS: I givet fald er toget ankommet.

M.v.h.
Niels

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 19:38 (7 dage siden) @ Niels Munch

Altona - Kiel var åbnet, da tegningen blev til.


Det var Flensburg-Tönning (1854) nok også; og hvis man misser med øjnene og med god vilje ser bort fra de "kunstneriske ekstravagancer og frihedsgrader", kunne stedet godt være Otzens banegård (1883) i Flensburg, hvorfra der - inden havnebanedæmningen blev bygget i 1930'erne - var udsyn til St. Johannis Kirche, hvis firkantede tårn dog har et - i f.t. tegningen - ret så modereret spir.

PS: I givet fald er toget ankommet.

M.v.h.
Niels

Det er ikke Otzens banegård i Flensburg.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a

af Niels Munch, 14/12 2024, 20:17 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er ikke Otzens banegård i Flensburg.

Desværre er nedenstående det eneste billede af Bindesbøll's "engekske banegård" fra 1854, hvor man kan fornemme sporsiden, jeg kender:

[image]
Xylografi af "den engelske banegård" set fra nord. Bygget 1854, nedrevet 1883. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B4712. P.t. "klikbart".

I baggrunden ses det famøse, spirprydede kirketårn; men over sporene ses en perronhal, som ikke er på 14a-billedet, og som i øvrigt ikke fandtes ved Otzen's banegård. Til gengæld kunne Otzen's perrontag godt ligne:

[image]
Otzen's banegård i Flensburg, o. 1910 - 1920. Fotograf: Thomsen, Th. Flensborg. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B5320. P.t. "klikbart".

Utroligt dog, hvis "14a-kunstneren" formåede at bortse fra Otzen's tårne og spir m.v.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 14a

af Per Q. Ovesen, 14/12 2024, 19:39 (7 dage siden) @ Niels Munch

Kirken driller mig. -Jeg har researched kirker Flensburg - Husum - Tønning, men jeg kan ikke finde nogen en det pågældende spir.
Stationsbygningen mener jeg er tegnet af Bindesbøl.
Årstal omkring 1860.

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 19:53 (7 dage siden) @ Per Q. Ovesen

Kirken driller mig. -Jeg har researched kirker Flensburg - Husum - Tønning, men jeg kan ikke finde nogen en det pågældende spir.
Stationsbygningen mener jeg er tegnet af Bindesbøl.
Årstal omkring 1860.

Nu er det som sagt ikke kirken, der skal gættes. Arkitekt og ca. årstal er godkendt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a

af Bent Hansen, 14/12 2024, 20:19 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

St. Johannis Kirke i Flensborg. Øst for åen, som i dag er rørlagt.

Jeg ved godt, det var stationen, der skulle gættes, men det kan jeg ikke.

Mvh BH.

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 20:29 (7 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

St. Johannis Kirke i Flensborg. Øst for åen, som i dag er rørlagt.

Jeg ved godt, det var stationen, der skulle gættes, men det kan jeg ikke.

Mvh BH.

Jeg kan så trøste dig med, at det ikke er den kirke.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a

af Bent Hansen, 14/12 2024, 21:08 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej,

Kirken i Rendsborg havde også sådan et spir?

Mvh BH.

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 21:12 (7 dage siden) @ Bent Hansen

Hej,

Kirken i Rendsborg havde også sådan et spir?

Mvh BH.

Hvilken kirke?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a

af Anders ⌂, Copenhagen, 14/12 2024, 23:27 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Glædelig jul

Jeg tænker på Hg 1. banegård, tog mod KK. Jeg synes jeg ser en kirke med højt spir når jeg jeg sætter signaler i kommandoposten

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/12 2024, 23:31 (7 dage siden) @ Anders

Glædelig jul

Jeg tænker på Hg 1. banegård, tog mod KK. Jeg synes jeg ser en kirke med højt spir når jeg jeg sætter signaler i kommandoposten

Hej Anders,

Det er det desværre ikke, hvilket du også vil kunne se af indlæggene i tråden. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a

af Lars, 15/12 2024, 00:04 (7 dage siden) @ Anders

ARHHHH Jeg får ALDRIG den kalenderlåge.... ;-)

Du kunne prøve Kiel

--
mvh
Lars

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a - IKKE LØST FULDT UD!

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/12 2024, 00:08 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Uret har passeret midnat og Kalenderlåge nr. 14a er ikke blevet besvaret fuldt ud.

Vi er i Rendsborg, på den slesvigske station (byens 2. banegård), og vi sermod sydøst mod Altstadt, med Skt. Maria Kirke som et markant fikspunkt. Bent gættede med et spørgsmål om kirken, men oplyste ikke om dennes navn. Jeg vil derfor godkende Bents ”spørgsmål” som et svar.

Tegningen er fra 1856. Per gættede ca. 1860, hvilket accepteres.

Hovedbygningens arkitekt var M.G. Bindesbøll, hvilket Per gættede.

Toget, der er på vej til at køre til perron, kommer fra byens holstenske station (den 1. banegård), hvilket til gengæld INGEN af d’herrer gættede. Det var kontrolspørgsmålet, som skulle vise, at I vidste, hvilken af Rendsborgs stationer, der er tale om. Derfor må jeg påtage mig det tunge hverv (så ved du det, Anders) at bringe stafetten videre med Kalenderlåge 15.

Rendsborgs 1. banegård var åbnet 18. sep. 1845 af Rendsburg - Neumünstersche Eisenbahngesellschaft (trafikeret af Altona - Kieler Eisenbahn). Det er denne station, der ses på Danmarks Jernbanemuseums store maleri, som vel kendes af de fleste.


[image]

Ejderen er grænseflod mellem Slesvig og Holsten. Den holstenske bane havde oprindelig sin nordlige endestation i Rendsburg beliggende syd for Ejderen, men da den slesvigske bane blev bygget blev den holstenske bane forlænget med en svingbro over Ejderens nordligste arm, hvorfra sporet løb ind på den slesvigske stationsplads. Den slesvigske station lå på landsbyen Bydelstorps (Büdelsdorf) grund.

Den 1. etape af forbindelsesbanen var Rendsburg Glacis - Rendsburg-Obereider, som dog var åbnet allerede i januar 1847 og var en hestebane (havnebane). Her har der ligget en holdeplads Nienstedtstraße, men hvornår og hvordan er uklart.
”Kalender-stationen” er altså Rendsborgs 2. station, endestation på Kong Frederik VII’s Sydslesvigske Jernbanes strækning Øster-Ørsted - Klosterkro - Rendsborg. Stationen og broen over Ejderen åbnede 14. oktober 1854. Ved åbningen var stationen endnu ikke helt færdigbygget, hvilket var ret almindeligt dengang, ligesom der i den første tid ikke fandtes gennemgående billetter og billettøren i Rendsburg derfor måtte altså sælge til begge sider på én gang. Med mange passagerer og kort tid var dette ret vanskeligt.

Jernbanemuseet har i sin samling stationsflaget (Dannebrog) fra den slesvigske station i Rendsborg, som i 1864 blev smuglet til Danmark af den 16. årige danske jernbanemand Jacobinus Olsen. Dette flag har tidligere på museet været udstillet sammen med maleriet af den holstenske station, men flag og maleri stammer altså ikke fra samme station.

Hele herligheden (undtagen flaget) blev afstået til Preussen og Østrig 1. nov. 1864.

[image]

Som en replik til Niels’ kritik af kirketårnets udseende ses ovenfor kirken på en illustration af Georg Braunius fra omkring 1565. Har Skt. Maria Kirkes tårn og spir mon engang været højere end det er i dag? (Det Kongelige Bibliotek)

Nedenstående tegning af udført af "vores" kunstner bekræfter til gengæld Niels teori. Men derfor behøver Rendsborgtegningen jo ikke også at være helt ved siden af.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a - IKKE LØST FULDT UD!

af Lars, 15/12 2024, 00:13 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fin opgave.

--
mvh
Lars

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a - IKKE LØST FULDT UD!

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/12 2024, 00:14 (7 dage siden) @ Lars

Fin opgave.

Ja, bortset fra, at jeg så skal finde på endnu en.;-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a - IKKE LØST FULDT UD!

af Lars, 15/12 2024, 00:17 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fin opgave.


Ja, bortset fra, at jeg så skal finde på endnu en.;-)

Du har sikkert mere spændende i skuffen. :-)

Fik vi at vide, hvem kunstneren var?

--
mvh
Lars

Avatar

Kalenderlåge nr. 14a - IKKE LØST FULDT UD!

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/12 2024, 01:09 (7 dage siden) @ Lars

Fin opgave.


Ja, bortset fra, at jeg så skal finde på endnu en.;-)


Du har sikkert mere spændende i skuffen. :-)

Fik vi at vide, hvem kunstneren var?

Nej. Det holder jeg indtil videre for mig selv.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge nr. 14a - IKKE LØST FULDT UD!

af Niels Munch, 15/12 2024, 03:17 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten,

Ja, ham kunstneren havde vist noget med "billedhøjden" (et begreb for os, der er opvokset med 17" s/h TV):

[image]
St. Marien-Kirche, Rendsburg.

Fin & lærerig gætter, vi glæder os til den næste!

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 14a - IKKE LØST FULDT UD!

af Per Q. Ovesen, 15/12 2024, 15:11 (6 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var under min søgning også i Rendsborg, men altså forgæves!

Meget hyggeligt at forsøge at gætte.

Og hvilken viden Morten har!

DB CargoIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak