Sidespor til Højris Teglværk?

af Bent Hansen, 12/12 2024, 17:19 (18 dage siden) @ Bent Hansen

SPØRGSMÅL OM SIDESPOR TIL HØJRIS TGLV

Tak for hjælpen. Og for hurtig hjælp.

Det står herefter ret klart, at der næppe var sidespor til værket.

Niels medsender foto B1122. Desværre tror jeg ikke på det.

Om det vedføjede billede, B1122
Billedet som NM har vedføjet, kan jeg ikke forestille mig, er fra teglværket. Teglværket havde ikke så mange spor, så mange ansatte og en så stor dampgravemaskine. Desuden ses et lokomobil til optræk af vogne eller til lænsning af graven. Formentlig ses billedets to landbrugsejendomme heller ikke kortet?

På Lavkantskortet 1901 - 45 se det, at graven førte vandret ind fra teglværket underst i lavningen. På B1122 ses sporene ned i graven at starte ovenfra. Gravemaskinen står således på et niveau lige under overjorden.

Selv om bestemmelsen af B1122 ikke vedkommer denne sag, vil jeg dog gerne også have dette billede bestemt. Noget siger mig, at det er et mergelarbejde. Vi er i mellemkrigstiden hvilket bilen, motorcyklen og beklædningen også tyder på, selv om gravemaskinen godt kunne være fra før Første Verdenskrig.

Desværre har jeg ikke andre foto med en gravemaskine, der viser netop de karakteristika, som maskinen på B1122 har. Jeg har dog heller ikke billeder af alle maskiner.

Som tidligere antydet er jeg langt væk fra mine teglværksmapper og også mine mergelkort, men på Jeres egn var der Engesvang Mergelleje med to selskaber, Gratehehede og Julianhede - Guldforhoved, med ingen af disse selskaber brugte gravemaskine. Så er der det store Damholt Mergelleje, hvorfra mange Mergelselskaber udkørte mergel ved hjælp af mange entreprenører. Det er ikke en maskine fra firmaet Petersen og Holm. Det er heller ikke Rasmussen og Thomsens maskine. Theut gravede der også, og han var ofte to steder på samme tid, og maskinen, der var i Damholt, har jeg ikke ingen foto af.

Derfra til at påstå at billede B1122 er fra Theuts arbejde i Damholt er der så langt, at det vil jeg ikke. Altså ingen bestemmelse af billedet, bortset fra, at jeg ikke tror på teglværket!

I får lige en oversigt over Damholt:

DAMHOLT MERGELLEJE

Allerede fra 1879 har lejet leveret mergel til følgende selskaber:
Damholt - Hodsager Mergelbane 1879 - 191? Ukendt mergelmængde.
Brunbjerg Mergelselskab 1914 - 1916 44 940 m³
Damholt - Vinderslev Mergelselskab 1924 - 1926 74 700 m³
Damholt og Omegns Mergelselskab 1926 Ukendt Mergelmængde
Ilskov og Omegns Mergelselskab 1929 66 860 m³
Bording og Omegns Mergelselskab 1930 76 260 m³
Kilde: Hedeselskabets Tidsskrift 1.1931.

Anden kilde opgiver for de fire sidstnævnte selskaber en samlet mergelmængde på 444 900 m³, og i så fald skulle Damholt have udkørt 182 140 m³, hvilket er usandsynligt på kun ét år med svindende mergelmængder. Formentlig er opgivelsen også indregnet Brunbjerg og måske også den faste mergelbane?
Kilde: BH 6. september 2010.

Udkørslen fra lejet i Damholt sluttede 1930. Herfra kørte Damholt - Hodsager Merelbane. Fra lejet leveredes også til Bording og Omegns Mergelselskab, Damholt og Omegns Mergelselskab, Damholt - Vinderslev Mergelselskab og til Ilskov og Omegns Mergselskab. I alt 444 900 m³.

Brunbjerg Mergelselskab 1914 - 16 Petersen & Holm. 900 mm.
Damholt - Vinderslev Mergelselskab 1924 - 26 Rasmussen & Thomsen. 600 mm.
Damholt og Omegns Mergelselskab 1926 Enten R&T eller også tog Theut over? 600 mm.
Ilskov og Omegns Mergelselskab 1929 Theut. 600 mm.
Bording og Omegns Mergelselskab 1929 - 30 Theut. 600 mm.
Kilde: BH 2024.

Noget, der er meget vanskeligt at bestemme på fotos, er sporvidder, men på B1122 syner sporvidden større end Theuts opgivne 600 mm. Theut havde dog også 750 mm. Så vidt jeg ved, dog ikke her.

Nogen oversigt over Theuts arbejder haves ikke, og da han var ung, lejede han sine lokomotiver ud til andre. Det vides dog, at han udlejede/brugte 750 mm ved Sydsalling, Østsalling og Starup og Omegns Mergelselskaber, men 600 mm brugtes ved Ribe og Omegns, Holstebro og Omegns og ved Damholt, Ilskov og Bording og Omegns Mergelselskaber.

Alt sammen er dog ligegyldigt, for billedet behøver ikke at være fra egnen omkring Ikast. Der er dog altid visse lokale chancer?

Som sagt har jeg ikke fotos egnede til sammenligning.

Kender du billedet, er du naturligvis velkommen med en udtalelse.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak