En sjov mail
Det som UTJ hentyder til, kan jeg fuldt ud tilslutte mig, de små billedkonger, der stadig mener de har guld liggende. Men, hvis de ikke viser hvad de har af ”guld” er det bare ærgerligt og nok ikke ændrende på jernbanehistorien, hvis ikke kendt! Jeg vil IKKE betale for arvede/købte billedsamlingers billeder. Dog igen, hvis man har udgifter ifm. forsendelse af hard-copy er det OK, scanninger, nix!
[.....]
Lige til sidst et eksempel. Jeg har udlagt egne billeder, tegninger og tekster, lånte (med tilladelse eller angivelse af hvorfra og hvem) ud her på siderne og søstermodeljernbanesiden i et antal af ca. 1495 stk. Donation på 10,- kr. til mit arkiv ( ) pr. item = 14950 kr. Så venner, så ved i hvad I skal hoste op med bare til mig, tænk på de hundrede af andre bidragsydere også! Siden lukket, tak Tommy!
Steff
Det er jo nok det nogle lægger op til. De gammeldags, som tror at jernbaneinteressen bibeholdes med ekspedition og brugerbetaling. Jeg kan da lige bemærke til det du nævner at hoveddelen af de scannede bygningstegninger som ligger på jernbanekilder.dk er nogle jeg i sin tid kopierede og de formentlig godt 1000 tegninger har da kostet en formue i tid og besvær at skaffe frem, men jeg syntes da de skulle frem i lyset så alle kunne få glæde af dem. Først lavede jeg papirkopier, men scanningerne af dem (jeg kunne tilsidst ikke finde rundt i alt det papir....) var da ligetil at få offentliggjort på en seriøs platform. Nu ligger de heldigvis spredt på diverse hjemmesider og bliver dermed brugt på den måde jeg synes bedst: frit og gratis. I må selv regne ud hvad I synes den samling er værd for jer, men jeg oplever at visse (få) elementer tror at jeg blot er en glad idiot som dernæst skal betale for scans af fotos, hvis jeg vil se dem uden stort vandmærke og i en brugbar opløsning, for at finansiere deres projekter, samtidig med at de udnytter det materiale jeg lægger frem. Min nørde/samlerværdi er ikke reduceret af at andre ser 'mine' tegninger og tilmed slipper jeg for en hel masse henvendelser.
Mht ophavsret på tegningerne er vi her i den heldige situation at bygningstegninger af denne karakter i en offentlig myndighed er offentlige handlinger, noget jeg også har gjort vore svenske venner opmærksom på, som ellers har en langt mere (og unødig) forsigtig tilgang til tegningsmateriale. Helt konkret har bygningstegningerne på jernbanekilder bidraget i hvert fald to konkrete projekter: Gelsted Station (måske også Korinth) og rekonstruktionen af Slangerup - den sidste, idet jeg simpelthen efter bygningen var brændt forærede den lokale brugsforening papirkopier af bygningstegningerne og det inspirerede åbenbart til det som står nu. Nok om det, der er sikkert allerede nu endnu flere som synes jeg er en slambert, ved at forklare lidt om hvordan man fremmer interessen for et område og at det ikke går gennem såkaldt brugebetaling for scan af andres donerede fotografiske billeder.
--
ئۇلغىك