Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG
Ny Lellinge og Ny Lellingegaard var ikke helt det samme sted. Ny Lellinge var et trinbræt og Ny Lellingegaard var et privat sidespor, som lå ret tæt på trinbrættet. Det er lidt ligesom Dyndet og Dyndet Grusgrav.
Tak for rettelsen
Jeg tog informationen fra EVPs side om KRBs stationer, men jeg har også et sted set, at der skulle have været et sidespor, men ingen information om, hvor det lå.
Mvh
Jens
Ny Lellingegaard private sidespor (1924-1940) lå her: 55.465141, 12.080212Ny Lellinge trinbræt (1927-1963) lå her: 55.464928, 12.089215
Interessent med åbnings- og lukkeåret for trinbrættet. Jeg har forgæves forsøgt at finde dem for flere af de små trinbrætter.
Jeg har noteret dette vedrørende 1929 (banen havde dog i 1924 kundgjort at man ville standse ved alle vejoverskæringer for at konkurrere med den senere linje 250. 29 stoppesteder officielt optaget i KRBs lokale køreplan og snart efter også i statsbanernes [KTJ68 s. 23]):
Københavnsvej trinbræt (1,0 km), Ølbyvej trinbræt (1,7 km) (evt. uofficielt åbnet 24 [NJSØJ s. 80]), Aasen trinbræt (3,0 km), Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km), Ny Lellinge trinbræt (7,6 km) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Vemmedrup trinbræt (8,9 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km), Græsmarksvej trinbræt (12,9 km), Gørslevgård trinbræt (14,2 km), Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Enghave trinbræt (18,4 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 82] el. 29 [KRJ68 s. 29]), Ottestrup trinbræt (22,0 km), Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km), Mosevej trinbræt (23,7 km), Fredsgårde trinbræt (24,9 km) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82] el. 20’erne [KRJ68 s. 32]), Allikegårde trinbræt (27,7 km) og Tolstrupvej trinbræt (30,6 km) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82]) åbnet .
Herefter standsede banen her:
Køge (senere Køge Vest) (0,0 km)-Københavnsvej trinbræt (1,0 km)-Ølbyvej trinbræt (1,7 km)-Aasen trinbræt (3,0 km)-Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km)-Lellinge (5,9 km)-Ny Lellinge trinbræt (7,6 km)-Yderholm trinbræt (8,3 km)-Vemmedrup trinbræt (8,9 km)-Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km)-Bjæverskov (11,2 km)-Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km)-Græsmarksvej trinbræt (12,9 km)-Gummersmark (Gummersmarke) trinbræt (13,5 km)-Gørslevgård trinbræt (14,2 km)-Østervang (15,0 km)-Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km)-Nyvang trinbræt (17,5 km)-Enghave trinbræt (18,4 km)-Ørslev (20,4 km)-Ottestrup trinbræt (22,0 km)-Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km)-Farringløse (Farendløse) (23,3 km)-Mosevej trinbræt (23,7 km)-Fredsgårde trinbræt (24,9 km)-Sneslev (26,5 km)-Allikegårde trinbræt (27,7 km)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (29,2 km)-Tolstrupvej trinbræt (30,6 km)-Ringsted (33,2 km)
Mht. lukkedato blev der i en køreplan for 3.11.1941 kun nævnt stop ved Køge Vest-Lellinge-Yderholm-Bjæverskov-Gummermark-Østervang- Nyvang-Ørslev-Farendløse-Sneslev-Havbyrd-Ringsted (dvs. evt. betjening ophørt også for Københavnsvej trinbræt, Aasen trinbræt, Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt-Ny Lellinge trinbræt, Lundsgårdsvej trinbræt, Bjæverskov Mølle trinbræt, Ottestrup trinbræt, Fredsgårde trinbræt og Allikegårde trinbræt).
15.6.40/DSB7.49 Aasen trinbræt evt. nedlagt (stationer og stop i planer er identisk med 3.11.41-plan men note nævner flere stop) [DSB7.49+DSB62].
Er der nogle, som kan præcisere ovennævnte oplysninger?