Kalenderlåge, 8. december 2024

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 00:12 (4 dage siden)

Velkommen til låge nr. 8

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ve' det ...

... men i en svunden tid krydsede en jernbane denne lille vej i en ret vinkel, umiddelbart foran huset til venstre for vejen. Der er næsten intet at se på de omkring liggende marker, men som det kan anes, buler vejen lidt opad lige ved huset, hvor banen krydsede vejen, så jeg forestiller mig, at banen måske er forløbet over markerne på en ganske lav dæmning, som nu er pløjet væk.
Der lå tillige et trinbræt på stedet, formentlig til højre for vejen, hvor den nævnte bule i terrænet rækker lidt ud på marken.

I dette forum er opgaven sikkert ganske let, og den lyder: Hvad var navnet på dette trinbræt?

God fornøjelse

Mvh
Jens

[image]

Avatar

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/12 2024, 00:14 (4 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Velkommen til låge nr. 8

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ve' det ...

... men i en svunden tid krydsede en jernbane denne lille vej i en ret vinkel, umiddelbart foran huset til venstre for vejen. Der er næsten intet at se på de omkring liggende marker, men som det kan anes, buler vejen lidt opad lige ved huset, hvor banen krydsede vejen, så jeg forestiller mig, at banen måske er forløbet over markerne på en ganske lav dæmning, som nu er pløjet væk.
Der lå tillige et trinbræt på stedet, formentlig til højre for vejen, hvor den nævnte bule i terrænet rækker lidt ud på marken.

I dette forum er opgaven sikkert ganske let, og den lyder: Hvad var navnet på dette trinbræt?

God fornøjelse

Mvh
Jens

[image]

HERLIGT, Jens. En god opgave. Tak! :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/12 2024, 00:49 (4 dage siden) @ Jens Vesterdahl

[image]

Dejligt billede. Vi lægger mærke til, at huset på intet tidspunkt omtales som et ledvogterhus eller som et vogterhus.

Dertil vil jeg da også mene, at rejsningen på taget er for høj.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 09:16 (4 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejligt billede. Vi lægger mærke til, at huset på intet tidspunkt omtales som et ledvogterhus eller som et vogterhus.

Dertil vil jeg da også mene, at rejsningen på taget er for høj.

Jeg har ingen viden om, hvorvidt huset var tilknyttet jernbanen eller ej. Derfor min lidt forsigtige formulering.

mvh
Jens

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 8/12 2024, 09:15 (4 dage siden) @ Jens Vesterdahl

God morgen,

og så ligger der en gård på højre side af den lille vej, som sikkert i den tid, hvor der har været er trinbræt, var en grusvej.
Ved det Sønderjydske smalsporbaner har der været holdepladser ved meget små bebyggelse.

Tak også fra mig til denne kalenderlåge.

Ullrich

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 09:18 (4 dage siden) @ Ullrich Lück

God morgen,

og så ligger der en gård på højre side af den lille vej, som sikkert i den tid, hvor der har været er trinbræt, var en grusvej.
Ved det Sønderjydske smalsporbaner har der været holdepladser ved meget små bebyggelse.

Tak også fra mig til denne kalenderlåge.

Ullrich

Selv tak :)

Der er dog her tale om normalspor.

Mvh
Jens

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Niels Munch, 8/12 2024, 11:24 (4 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Gode Nissejens,

Ullrich berørte Sønderjylland uden, at det affødte protester. Skal vi lægge "noget" i det ;-) ?

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 11:32 (4 dage siden) @ Niels Munch

Gode Nissejens,

Ullrich berørte Sønderjylland uden, at det affødte protester. Skal vi lægge "noget" i det ;-) ?

Nej, det skal I ikke lægge noget i. Jeg kommenterede blot sporvidden.

Men jeg kan da så fortælle, at vi er øst for Storebælt.

Mvh
Jens

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Jens Toft Ingemann, 8/12 2024, 11:40 (3 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Det flade landskab minder om Lolland, et konkret bud er en lokalitet på Nakskov-Rødby-banen.

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 11:42 (3 dage siden) @ Jens Toft Ingemann

Det flade landskab minder om Lolland, et konkret bud er en lokalitet på Nakskov-Rødby-banen.

Nej, vi befinder os på Sjælland.

Mvh
Jens

Kalenderlåge, 8. december 2024

af K564, 8/12 2024, 11:44 (3 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Hej
Så er vi nok på Køge Ringsted Banen, når det er så fladt.
Hilsner Keld

Kalenderlåge, 8. december 2024

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 11:45 (3 dage siden) @ K564

Hej
Så er vi nok på Køge Ringsted Banen, når det er så fladt.
Hilsner Keld

Køge-Ringsted Banen er korrekt

Mvh
Jens

Kalenderlåge, 8. december 2024

af K564, 8/12 2024, 11:47 (3 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Så er det Ny Lellinge Trinbræt.
Hilsner Keld

Kalenderlåge, 8. december 2024 - LØST

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 11:49 (3 dage siden) @ K564

Så er det Ny Lellinge Trinbræt.
Hilsner Keld

Det er lige hvad det er :)
Keld har stafetten i morgen. Tak for deltagelsen alle sammen.

Mvh
Jens

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 11:56 (3 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Jeg er ikke den store historiker, og jeg faldt over stedet nærmest ved et tilfælde, uvidende om, at der havde ligget et trinbræt på stedet. Jeg tog dog et par billeder til brug for denne julekalender, hvis jeg skulle få æren en dag, og da jeg researchede lidt, dukkede trinbrættet frem af historien.

I baggrunden til højre ses Ny Lellingegård, som har givet navn til trinbrættet, som i flere kilder kaldes Ny Lellinge(gaard). Jeg besluttede dog at godkende begge former som svar.

For så vidt huset til højre for vejen er jeg enig med Thomas i, at det ikke ligner et ledvogterhus. Det forekommer også usandsynligt, at netop KRB skulle have haft et bevogtet led på så lille en vej. Hvis nogen ved mere, så lad os endelig høre om det.

Tak for deltagelsen.

[image]

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 12:07 (3 dage siden) @ Jens Vesterdahl

På Google Maps ser stedet således ud, og på 1954 kortet herunder har jeg sat streger, som viser, hvorfra billedet er taget. Man ser tydeligt jernbanen, som passerer vejen lige nord for huset samt Ny Lellingegård nederst i billedet.

Mvh
Jens

[image]

Avatar

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/12 2024, 12:23 (3 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Jeg er ikke den store historiker, og jeg faldt over stedet nærmest ved et tilfælde, uvidende om, at der havde ligget et trinbræt på stedet. Jeg tog dog et par billeder til brug for denne julekalender, hvis jeg skulle få æren en dag, og da jeg researchede lidt, dukkede trinbrættet frem af historien.

I baggrunden til højre ses Ny Lellingegård, som har givet navn til trinbrættet, som i flere kilder kaldes Ny Lellinge(gaard). Jeg besluttede dog at godkende begge former som svar.

Ny Lellinge og Ny Lellingegaard var ikke helt det samme sted. Ny Lellinge var et trinbræt og Ny Lellingegaard var et privat sidespor, som lå ret tæt på trinbrættet. Det er lidt ligesom Dyndet og Dyndet Grusgrav.

For så vidt huset til højre for vejen er jeg enig med Thomas i, at det ikke ligner et ledvogterhus. Det forekommer også usandsynligt, at netop KRB skulle have haft et bevogtet led på så lille en vej. Hvis nogen ved mere, så lad os endelig høre om det.

Det er ikke et ledvogterhus. KRB havde generelt ikke ledvogterhuse. Personale til ledbevogtning var dyrt, og de boede ikke i "villaer" som denne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 12:33 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ny Lellinge og Ny Lellingegaard var ikke helt det samme sted. Ny Lellinge var et trinbræt og Ny Lellingegaard var et privat sidespor, som lå ret tæt på trinbrættet. Det er lidt ligesom Dyndet og Dyndet Grusgrav.

Tak for rettelsen :-)

Jeg tog informationen fra EVPs side om KRBs stationer, men jeg har også et sted set, at der skulle have været et sidespor, men ingen information om, hvor det lå.

Mvh
Jens

Avatar

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/12 2024, 12:58 (3 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Ny Lellinge og Ny Lellingegaard var ikke helt det samme sted. Ny Lellinge var et trinbræt og Ny Lellingegaard var et privat sidespor, som lå ret tæt på trinbrættet. Det er lidt ligesom Dyndet og Dyndet Grusgrav.

Tak for rettelsen :-)

Jeg tog informationen fra EVPs side om KRBs stationer, men jeg har også et sted set, at der skulle have været et sidespor, men ingen information om, hvor det lå.

Mvh
Jens

Ny Lellingegaard private sidespor (1924-1940) lå her: 55.465141, 12.080212

Ny Lellinge trinbræt (1927-1963) lå her: 55.464928, 12.089215

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 13:23 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ny Lellingegaard private sidespor (1924-1940) lå her: 55.465141, 12.080212

Ny Lellinge trinbræt (1927-1963) lå her: 55.464928, 12.089215

Interessant. Så skulle trinbrættet have ligget i Skovbrynet.

Som sagt har jeg lænet mig op ad EVPs side, og ifølge den lå Lellinge st. i km 5,9, Ny Lellinge(gaard) trb. i km 7,6 og Yderholm trb. i km 8,3, hvilket stemmer med "min" placering, hvis man måler op på Google Maps. Placeringerne er vist på billedet herunder.

Du kan jo dog sagtens have bedre kilder end jeg, Morten :)

Mvh
Jens

[image]

Avatar

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/12 2024, 13:43 (3 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Ny Lellingegaard private sidespor (1924-1940) lå her: 55.465141, 12.080212

Ny Lellinge trinbræt (1927-1963) lå her: 55.464928, 12.089215


Interessant. Så skulle trinbrættet have ligget i Skovbrynet.

Som sagt har jeg lænet mig op ad EVPs side, og ifølge den lå Lellinge st. i km 5,9, Ny Lellinge(gaard) trb. i km 7,6 og Yderholm trb. i km 8,3, hvilket stemmer med "min" placering, hvis man måler op på Google Maps. Placeringerne er vist på billedet herunder.

Du kan jo dog sagtens have bedre kilder end jeg, Morten :)

Mvh
Jens

[image]

Har jeg fået byttet om på koordinaterne? Jeg var på vej ud ad døren. Det var sidesporet ikke trinbrætter, der lå ved skovbrynet; man kan svagt erkende stedet på 1954, luftfoto. Trinbrættet lå henne ved huset.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/12 2024, 13:55 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har jeg fået byttet om på koordinaterne? Jeg var på vej ud ad døren. Det var sidesporet ikke trinbrætter, der lå ved skovbrynet; man kan svagt erkende stedet på 1954, luftfoto. Trinbrættet lå henne ved huset.

Åh, javel. Så er vi enige :-)

Mvh
Jens

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Jesper KD, Nørrebro, 8/12 2024, 20:37 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ny Lellinge og Ny Lellingegaard var ikke helt det samme sted. Ny Lellinge var et trinbræt og Ny Lellingegaard var et privat sidespor, som lå ret tæt på trinbrættet. Det er lidt ligesom Dyndet og Dyndet Grusgrav.

Tak for rettelsen :-)

Jeg tog informationen fra EVPs side om KRBs stationer, men jeg har også et sted set, at der skulle have været et sidespor, men ingen information om, hvor det lå.

Mvh
Jens


Ny Lellingegaard private sidespor (1924-1940) lå her: 55.465141, 12.080212

Ny Lellinge trinbræt (1927-1963) lå her: 55.464928, 12.089215

Interessent med åbnings- og lukkeåret for trinbrættet. Jeg har forgæves forsøgt at finde dem for flere af de små trinbrætter.
Jeg har noteret dette vedrørende 1929 (banen havde dog i 1924 kundgjort at man ville standse ved alle vejoverskæringer for at konkurrere med den senere linje 250. 29 stoppesteder officielt optaget i KRBs lokale køreplan og snart efter også i statsbanernes [KTJ68 s. 23]):
Københavnsvej trinbræt (1,0 km), Ølbyvej trinbræt (1,7 km) (evt. uofficielt åbnet 24 [NJSØJ s. 80]), Aasen trinbræt (3,0 km), Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km), Ny Lellinge trinbræt (7,6 km) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Vemmedrup trinbræt (8,9 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km), Græsmarksvej trinbræt (12,9 km), Gørslevgård trinbræt (14,2 km), Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Enghave trinbræt (18,4 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 82] el. 29 [KRJ68 s. 29]), Ottestrup trinbræt (22,0 km), Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km), Mosevej trinbræt (23,7 km), Fredsgårde trinbræt (24,9 km) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82] el. 20’erne [KRJ68 s. 32]), Allikegårde trinbræt (27,7 km) og Tolstrupvej trinbræt (30,6 km) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82]) åbnet .

Herefter standsede banen her:
Køge (senere Køge Vest) (0,0 km)-Københavnsvej trinbræt (1,0 km)-Ølbyvej trinbræt (1,7 km)-Aasen trinbræt (3,0 km)-Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km)-Lellinge (5,9 km)-Ny Lellinge trinbræt (7,6 km)-Yderholm trinbræt (8,3 km)-Vemmedrup trinbræt (8,9 km)-Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km)-Bjæverskov (11,2 km)-Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km)-Græsmarksvej trinbræt (12,9 km)-Gummersmark (Gummersmarke) trinbræt (13,5 km)-Gørslevgård trinbræt (14,2 km)-Østervang (15,0 km)-Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km)-Nyvang trinbræt (17,5 km)-Enghave trinbræt (18,4 km)-Ørslev (20,4 km)-Ottestrup trinbræt (22,0 km)-Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km)-Farringløse (Farendløse) (23,3 km)-Mosevej trinbræt (23,7 km)-Fredsgårde trinbræt (24,9 km)-Sneslev (26,5 km)-Allikegårde trinbræt (27,7 km)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (29,2 km)-Tolstrupvej trinbræt (30,6 km)-Ringsted (33,2 km)

Mht. lukkedato blev der i en køreplan for 3.11.1941 kun nævnt stop ved Køge Vest-Lellinge-Yderholm-Bjæverskov-Gummermark-Østervang- Nyvang-Ørslev-Farendløse-Sneslev-Havbyrd-Ringsted (dvs. evt. betjening ophørt også for Københavnsvej trinbræt, Aasen trinbræt, Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt-Ny Lellinge trinbræt, Lundsgårdsvej trinbræt, Bjæverskov Mølle trinbræt, Ottestrup trinbræt, Fredsgårde trinbræt og Allikegårde trinbræt).
15.6.40/DSB7.49 Aasen trinbræt evt. nedlagt (stationer og stop i planer er identisk med 3.11.41-plan men note nævner flere stop) [DSB7.49+DSB62].
Er der nogle, som kan præcisere ovennævnte oplysninger?

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Jesper KD, Nørrebro, 8/12 2024, 20:38 (3 dage siden) @ Jesper KD

Samlet for Køge-Ringsted Jernbane har jeg noteret dette:
4.8.17 Oprettet af Køge-Ringsted Jernbane (KRB angivet på rullende materiel, KRJ angivet internt på skrivelser og på stationsstempler [KRJ68 s. 4+KBA.DK]):
Køge (senere Køge Vest) (0,0 km)-Lellinge (5,9 km)-Yderholm trinbræt (8,3 km)-Bjæverskov (11,2 km)-Gummersmark (senere Gummersmarke) (13,5 km)-Østervang (15,0 km)-Nyvang trinbræt (17,5 km)-Ørslev (20,4 km)-Farringløse (senere Farendløse) (23,3 km)-Sneslev (26,5 km)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (29,2 km)-Ringsted (33,2 km)
27 Gummersmark (senere Gummersmarke) st. ændret så trinbræt [NJSØJ s. 81+KRJ68 s. 27].
(29?*) Københavnsvej trinbræt (1,0 km), Ølbyvej trinbræt (1,7 km) (evt. uofficielt åbnet 24 [NJSØJ s. 80]), Aasen trinbræt (3,0 km), Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km), Ny Lellinge trinbræt (7,6 km) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Vemmedrup trinbræt (8,9 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km), Græsmarksvej trinbræt (12,9 km), Gørslevgård trinbræt (14,2 km), Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Enghave trinbræt (18,4 km) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 82] el. 29 [KRJ68 s. 29]), Ottestrup trinbræt (22,0 km), Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km), Mosevej trinbræt (23,7 km), Fredsgårde trinbræt (24,9 km) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82] el. 20’erne [KRJ68 s. 32]), Allikegårde trinbræt (27,7 km) og Tolstrupvej trinbræt (30,6 km) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82]) åbnet (*banen havde 24 kundgjort at man ville standse ved alle vejoverskæringer for at konkurrere med den senere linje 250. 29 stoppesteder officielt optaget i KRBs lokale køreplan og snart efter også i statsbanernes [KTJ68 s. 23]):
Køge (senere Køge Vest) (0,0 km)-Københavnsvej trinbræt (1,0 km)-Ølbyvej trinbræt (1,7 km)-Aasen trinbræt (3,0 km)-Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km)-Lellinge (5,9 km)-Ny Lellinge trinbræt (7,6 km)-Yderholm trinbræt (8,3 km)-Vemmedrup trinbræt (8,9 km)-Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km)-Bjæverskov (11,2 km)-Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km)-Græsmarksvej trinbræt (12,9 km)-Gummersmark (Gummersmarke) trinbræt (13,5 km)-Gørslevgård trinbræt (14,2 km)-Østervang (15,0 km)-Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km)-Nyvang trinbræt (17,5 km)-Enghave trinbræt (18,4 km)-Ørslev (20,4 km)-Ottestrup trinbræt (22,0 km)-Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km)-Farringløse (Farendløse) (23,3 km)-Mosevej trinbræt (23,7 km)-Fredsgårde trinbræt (24,9 km)-Sneslev (26,5 km)-Allikegårde trinbræt (27,7 km)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (29,2 km)-Tolstrupvej trinbræt (30,6 km)-Ringsted (33,2 km)
15.5.33 Farringløse navneskifte så Farendløse [THAA24.4.33].
1.9.34 Forhold ved Køge st. ændret så ej DSB billetsalg, godsekspedition m.v. men KRB selv overtaget billetsalget og opført stationsbygning for enden af de to perronspor; navneskifte så Køge Vest [KRJ s. 46+NJSØJ s. 79].
15.6.40 Ølbyvej trinbræt (evt. uofficielt fortsat [NJSØJ s. 80]), Vemmedrup trinbræt, Græsmarksvej trinbræt, Gørslevgård trinbræt, Gørslev Vænge trinbræt, Enghave trinbræt, Prøvegårdsvej trinbræt, Mosevej trinbræt og Tolstrupvej trinbræt nedlagt [ØF11.6.40+KRJ s. 56] (Tolstrupvej dog ej nævnt KRJ men nedlagt senest DSB7.49) (de nedlagte stoppesteder havde hverken perron, navneskilt, signal el. venteskur - de bibeholdte stoppesteder fik efter 2. verdenskrig en lille perron af sveller og evt. venteskur [KRJ68 s. 23-24]):
Køge Vest (0,0 km)-Københavnsvej trinbræt (1,0 km)-Aasen trinbræt (3,0 km)-Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km)-Lellinge (5,9 km)-Ny Lellinge trinbræt (7,6 km)-Yderholm trinbræt (8,3 km)-Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km)-Bjæverskov (11,2 km)-Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km)-Gummersmark (Gummersmarke) trinbræt (13,5 km)-Østervang (15,0 km)-Nyvang trinbræt (17,5 km)-Ørslev (20,4 km)-Ottestrup trinbræt (22,0 km)-Farringløse (Farendløse) (23,3 km)-Fredsgårde trinbræt (24,9 km)-Sneslev (26,5 km)-Allikegårde trinbræt (27,7 km)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (29,2 km)-Tolstrupvej trinbræt (30,6 km)-Ringsted (33,2 km)
(3.11.41 Plan kun nævnt stop ved Køge Vest-Lellinge-Yderholm-Bjæverskov-Gummermark -Østervang-Nyvang-Ørslev-Farendløse-Sneslev-Havbyrd-Ringsted (dvs. evt. betjening ophørt også for Københavnsvej trinbræt, Aasen trinbræt, Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt-Ny Lellinge trinbræt, Lundsgårdsvej trinbræt, Bjæverskov Mølle trinbræt, Ottestrup trinbræt, Fredsgårde trinbræt og Allikegårde trinbræt) [3.11.41-plan]).
15.6.40/DSB7.49 Aasen trinbræt evt. nedlagt (stationer og stop i planer er identisk med 3.11.41-plan men note nævner flere stop) [DSB7.49+DSB62].
57 Driftsfællesskab med Østsjællandske Jernbaneselskab [WI.DK].
59 Nyvang trinbræt flyttet så ej 100 m fra sognevejsoverskæringen men ved selve overskæringen [KRJ68 s. 29].
1.4.63 Nedlagt (251+250).

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Niels Munch, 8/12 2024, 12:58 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er ikke et ledvogterhus. KRB havde generelt ikke ledvogterhuse. Personale til ledbevogtning var dyrt, og de boede ikke i "villaer" som denne.

Ny Lellingegård er avlsgård under Vallø Stift, som har ejet den siden 1783. Det gule hus ligner grangiveligt de beboelsenhuse, Vallø Stift opførte til sine ansatte. Senere er husene blevet udbudt som alm. lejemål og måske oven i købet blevet frasolgt.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af Amagerbanen, 8/12 2024, 19:54 (3 dage siden) @ Niels Munch

OT: Ny Lellingegård beboes idag bl.a. af Skovbørnehaven "Skovsneglen". Mit yngste barnebarn går der og elsker stedet. Hver dag (næsten) går ungerne den lille kilometer forbi det nedlagte trinbrædt til skoven, hvor de boltrer sig, inden de trasker hjem igen. Røde kinder er en selvfølge :-)

Kalenderlåge, 8. december 2024 - EPILOG

af bjhanse, 9/12 2024, 08:11 (3 dage siden) @ Niels Munch

Det er ikke et ledvogterhus. KRB havde generelt ikke ledvogterhuse. Personale til ledbevogtning var dyrt, og de boede ikke i "villaer" som denne.


Ny Lellingegård er avlsgård under Vallø Stift, som har ejet den siden 1783. Det gule hus ligner grangiveligt de beboelsenhuse, Vallø Stift opførte til sine ansatte. Senere er husene blevet udbudt som alm. lejemål og måske oven i købet blevet frasolgt.

M.v.h.
Niels

Hej!

Huset Markledet 11 er ifølge tingbogen stadig ejet af Vallø Stift.

/Bjørn

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak