ML ombygget til undervisnings vogne

af 87-Gruppen, 2/12 2024, 21:39 (1 dag, 13 timer, 21 min. siden)

Kære Alvidende Forum
I forbindelse med indhentning af data om disse karakteristiske vogne faldt jeg over et billede af interiøret, som ikke stemmer med billeder af vognene udefra.
Desværre er der tilsyneladende ikke oplysninger hvilken vogn interiørbilledet stammer fra, men måske kan forummet kaste lys over dette forhold.
[image][image]
På alle de billeder jeg har kunnet finde er vinduerne til det tidligere maskinrum blændet i begge sider, på interiør billedet er de der tydeligvis stadig? Måske viser interiørbilledet et første forsøg med indretning af disse vogne?
Bedste hilsener fra Vagn

Avatar

ML ombygget til undervisnings vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/12 2024, 21:58 (1 dag, 13 timer, 2 min. siden) @ 87-Gruppen

Kære Alvidende Forum
I forbindelse med indhentning af data om disse karakteristiske vogne faldt jeg over et billede af interiøret, som ikke stemmer med billeder af vognene udefra.
Desværre er der tilsyneladende ikke oplysninger hvilken vogn interiørbilledet stammer fra, men måske kan forummet kaste lys over dette forhold.
[image][image]
På alle de billeder jeg har kunnet finde er vinduerne til det tidligere maskinrum blændet i begge sider, på interiør billedet er de der tydeligvis stadig? Måske viser interiørbilledet et første forsøg med indretning af disse vogne?
Bedste hilsener fra Vagn

Hej Vagn,

Interiørbilledet er påfaldende ved den meget smalle sprodse på dobbeltvinduet til højre, som - kombineret med teksten på tavlen og det manglende udblik gennem vinduerne - får mig til at tænke, at det måske blot er en mock up arrangeret til fotografering til pressebrug og ikke en "rigtig" ML-vogn.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

ML ombygget til undervisnings vogne

af Niels Munch, 2/12 2024, 22:09 (1 dag, 12 timer, 50 min. siden) @ 87-Gruppen

Jeg har lige kigget fotografier her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=ML&typenr= og kan faktisk godt få både vinduer - som ikke var ens i begge sider - og dør til at passe med ML. Men hvilken undervisningsvogn, det er endt med at blive, ved jeg ikke.

M.v.h.
Niels

Avatar

ML ombygget til undervisnings vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/12 2024, 23:28 (1 dag, 11 timer, 32 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg tilbagetrækker ideen om en mock up, men man har på interiørbilledet tydeligt erstattet den oprindelige brede sprosse på dobbeltvinduet th. med en smal ditto, hvor kun de to yderste hjørner foroven er afrundede og ikke de to inderste.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

ML ombygget til undervisnings vogne

af Niels Munch, 3/12 2024, 03:11 (1 dag, 7 timer, 49 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

..... men man har på interiørbilledet tydeligt erstattet den oprindelige brede sprosse på dobbeltvinduet th. med en smal ditto, hvor kun de to yderste hjørner foroven er afrundede og ikke de to inderste.

Ligesom her, Morten:

[image]

M.v.h.
Niels

ML ombygget til undervisnings vogne

af UTJ, 3/12 2024, 05:38 (1 dag, 5 timer, 22 min. siden) @ Niels Munch

Der findes en hel fotoserie med billeder af ML-vognenes indretning til undervisningsvogne. Ombygningerne har nok udviklet sig løbende og i flere omgange. Mon ikke billedserien er i forbindelse med indretningen af den første ML.

--
ئۇلغىك

Avatar

ML ombygget til undervisnings vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/12 2024, 07:14 (1 dag, 3 timer, 45 min. siden) @ Niels Munch

Aah, der faldt 10 øreren, Niels. Tak! :-| Døren bag tavlen er ikke døren ind til førerrummet men gavldøreren i førerrummet. Så stemmer der hele jo med vognen set ude fra, i modsætning til hvad Vagn skrev i opslaget.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

ML ombygget til undervisnings vogne

af PeterA, 3/12 2024, 09:36 (1 dag, 1 timer, 23 min. siden) @ UTJ

Det af Niels bragte billede af ML 509, Slagelse ca.1935 er forkert dateret. Det er taget af James Steffensen i Slagelse 1952.
I 1935 ville vognen have heddet ML 93. Det er tydeligvis et 500-nummer på vognens frontplade.
mvh
PeterA

ML ombygget til undervisnings vogne

af 87-Gruppen, 3/12 2024, 10:19 (1 dag, 0 timer, 41 min. siden) @ UTJ

Jeg er tilbøjelig til at give Ulrik ret, men desværre findes der tilsyneladende ikke billeder af vognen udefra eller andre oplysninger om tid eller sted.
Hvis Ulrik mener den billedserie der ligger på Jernbanekilder, så er der ikke noget der som giver svaret. Det er der det bragte billede stammer fra. Hvis der findes andre billeder er jeg stærkt interesseret.
Tak for indspil, flere modtages gerne.
Mvh og Glædelig Jul Vagn

Avatar

ML ombygget til undervisnings vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/12 2024, 10:29 (1 dag, 0 timer, 31 min. siden) @ 87-Gruppen

Jeg er tilbøjelig til at give Ulrik ret, men desværre findes der tilsyneladende ikke billeder af vognen udefra eller andre oplysninger om tid eller sted.
Hvis Ulrik mener den billedserie der ligger på Jernbanekilder, så er der ikke noget der som giver svaret. Det er der det bragte billede stammer fra. Hvis der findes andre billeder er jeg stærkt interesseret.
Tak for indspil, flere modtages gerne.
Mvh og Glædelig Jul Vagn

Der kan i Odense godt ligge billeder og "putte sig", som man ikke er nået til at scanne endnu, og det kan være dem, som UTJ refererer til, men der er ikke noget i "pipelinen".

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

ML ombygget til undervisnings vogne

af Ole M. Nielsen ⌂, 3/12 2024, 11:22 (23 timer, 38 minutter siden) @ 87-Gruppen

Jeg er tilbøjelig til at give Ulrik ret, men desværre findes der tilsyneladende ikke billeder af vognen udefra eller andre oplysninger om tid eller sted.
Hvis Ulrik mener den billedserie der ligger på Jernbanekilder, så er der ikke noget der som giver svaret. Det er der det bragte billede stammer fra. Hvis der findes andre billeder er jeg stærkt interesseret.
Tak for indspil, flere modtages gerne.
Mvh og Glædelig Jul Vagn

Der findes et billede af vognen set udefra.
Billedet er taget på Århus Godsplads, hvor JTI vognene stod når de ikke var ude i landet.
Billedet er dateret 1/2-1958, men jeg har mine tvivl om denne dato er korrekt.
Interiør-billederne på Jernbanekilder af ZU 99995 er dateret 31/1-1958, og på billedet fra godspladsen ser det ud til at vognen er "bestykket" med maskiner bag vinduerne.
Det kunne man næppe nå fra den ene dag til den anden.

[image]

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

ML ombygget til undervisnings vogne

af 87-Gruppen, 3/12 2024, 11:52 (23 timer, 7 minutter siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Der var det jo! Mange tak! Jeg kender udmærket stedet, hvor den er fotograferet, da jeg selv stammer fra Århus og kom meget på godsbanegården, hvor jeg har fotograferet vognen i 1963 og 64, hvor den var blevet ombygget endnu engang til den mest almindelig kendte form uden skydedør og uden vinduer til det tidligere maskinrum. Søger og du skal finde! Dette forum kan løse alle opgaver!
Mvh Vagn

ML ombygget til undervisnings vogne

af Ole M. Nielsen ⌂, 3/12 2024, 13:45 (21 timer, 14 minutter siden) @ 87-Gruppen

Hej Vagn.

Velbekomme. Hvis du vil have billedet i høj opløsning/TIFF-format må du lige give besked.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak