Et par "forbyttede børn"?

af Anders Færch Hansen, 28/11 2024, 20:20 (1 dag, 17 timer, 15 min. siden)

Frichs leverede i 1936 2 stk identiske 410 hk dieselelektriske lokomotiver til Aalborg Privatbaner.

AHB ML 3202 er i optegnelser fra Frichs anført som byggenr 250 med leveringsdato 3/5-1936 og AHJ ML 5203 er anført som byggenr 251 med leveringsdato 14/5-1936, dvs 11 dage senere.
Samme sammenhæng mellem lokonr og byggenr. fremgår af APBs Driftsmaterielfortegnelse fra 1952, som W Bay udarbejdede, formentlig med baggrund i indsamlede data fra Frichs, hvor han var ansat i en årrække inden han kom til APB. Denne tildeling af byggenumre mener jeg ikke stemmer med hvad der var sket i praksis og hvad der ses på nedenstående fotos fra Frichs. Diverse nyere jernbanelitteratur har vekslende tilordning af byggenumre til disse to søskende.
Jeg tror at der er tale om et par "forbyttede børn" helt fra fødslen.

[image]
Udsnit af FRICHS-002631
[image]
Udsnit af FRICHS-002630

Fotos på jernbanekilder.dk har ligeledes lidt kludder i billedteksterne. Scannr FRICHS-002631, er anført med optagelsesdato 4/5-1939, viser AHJ ML 5203 og byggepladen kan aflæses med byggenr 250 (ikke 251).
Dette foto, samt FRICHS-002630, med samme anførte optagelsesdato, men set fra modsatte side, viser yderligere to loko bagved, hvoraf jeg er ret sikker på at aflæse det lige bagved som AHB ML 3202 i knap så færdig tilstand, kun grundmalet og uden flere af vinduerne monteret. Bagved står yderligere et mindre loko under bygning, måske TFJ ML 3. Disse fotos vil jeg mene må være fra lokomotivernes bygning, og altså formentlig i starten af maj (4/5?) 1936 og ikke som jernbanekilder anfører 4/5-1939.


Fotos fra maskinrum FRICHS-002628 og FRICHS-002629, ligeledes dateret 4/5-1939, er formentlig også optaget i 1936 i forbindelse med lokomotivernes færdiggørelse/aflevering. Fotos viser helt rene maskinrum uden spor af brug.


FRICHS-004080 og FRICHS-004081 viser byggenr 251 udrustet til naturgasdrift med et stort batteri af gasflasker. I den tilhørende tekst på jernbanekilder anføres, at det er AHJ ML 5203. Andre kilder anfører, at det var AHB ML 3202, der blev udlejet til Cementfabrikkerne og udrustet til naturgas. Ifølge DJK-bogen om Aalborg-Hvalpsundbanen blev det 3202, da dette lokomotiv netop var til hovedeftersyn hos Frichs. At lokomotivet blev anvendt på AHJ er en anden sag.
På OHJ 40/AHJ ML 5203, som i dag er under en større istandsættelse ved MHVJ ses ingen spor af nogen midlertidig ombygning til naturgas.

[image]
Udsnit af FRICHS-004081

Frichs har i en protokol ved byggenr 251 (AHJ ML 5203) anført "Hjulsæt udsk 28/4-77". Det var imidlertid HP 15 (tidl AHB ML 3202), der under transport fra Hjørring til Holbæk fik lejehavari, og derfor måtte en tur omkring Frichs for at få udskiftet den ene løberaksel til en aksel med rulleleje i stedet for den oprindelige aksel med Peyinghaus-glidelejer, bestyrker dette formodningen om, at byggenumrene var forbyttede, også på dette tidspunkt.


Da MHVJ overtog begge lokomotiver i 1979, havde OHJ 40 så vidt mig bekendt fabriksplader med byggenr 250. HP 15/AHB 3202 blev ophugget få år senere under indvinding af mange reservedele.
Det kunne være interessant, om det var til at opdrive fotos af lokomotiverne fra årene 1945-1979, hvor byggepladerne kan ses og byggenumre entydigt aflæses, så eventuelle mellemliggende ombytninger af fabriksplader kan udelukkes.


Det er således min opfattelse, at
FRICHS-002630 og FRICHS-002631 antagelig er optaget primo maj 1936 (ikke 1939), og viser AHJ ML 5203 med fabriksplade med byggenr 250, og AHB ML 3202 (byggenr 251) bagved i knap så færdig tilstand.
FRICHS-002628 og FRICHS-002629 er antagelig ligeledes fra primo maj 1936.
FRICHS-004080 og FRICHS-004081 viser AHB ML 3202 (ikke AHJ ML 5203) med byggenr 251 i januar 1945 efter ombygning til naturgas.


Mvh
Anders Færch Hansen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak