F-signaler på Troldhedebanen
Da Troldhedebanen efter 2. Verdenskrig fik daglyssignaler på næsten alle stationer, blev der pga. dårlige oversigtsforhold opsat fremskudte signaler foran I-signalerne på stationerne Dydvadbro og Kongsvang.
Er der nogen, der ved, hvilke lys disse F-signaler viste? Var det samme aspekter som på I-signalerne, altså rød/grøn, eller viste de gul/grøn (gul ved “stop” og grøn ved “kør”)? Og viste de fast lys eller blink?
Både F- og I-signalerne står i øvrigt stadig ved indkørsel til Dybvadbro fra Ferup (Troldhede) - dog uden lanterner. De kan beses ved en gåtur på den meget smukke natursti på banearealet (Troldhedestien) 🙂.
Udover bemeldte signaler må der også have været en elelr anden form for sikringsanlæg. Spørgsmålet må være hvor avancerede disse var. Hvis der skulle være rester af kabler ved de signaler der stadig står langs natursien, og det var muligt at komme til at måle på dem ved hovedsinalet, så kunne man fastslå om de var fuldstændig parallelforbundet- fast lys i begge signaler, eller om fælleslederen var ført ind til sikringsanlægget separat, hvilket kunne indikere blink på F signalet.