Avatar

Togfærge Warnemünde-Gedser 1945

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/11 2024, 22:28 (4 timer, 55 minutter siden) @ huldrych

Hej Morten,
Mange tak for dit svar. Videoen om Oxbüll er meget interessant. Endnu mere interessant for mig er dog din sidste information om, at færgeforbindelsen var i konstant drift, bortset fra dagene under den sovjetiske besættelse (01.-10.05.1945). Kan du give mig en kilde til dette – en artikel, en bog eller en leksikonartikel? Det ville være fantastisk.
I bogen "Øjenvidner til besættelsen - år 1940-1942 - Danskere beretter om hverdag og krig 1940-45" af Dino Knudsen fandt jeg en interessant artikel af Kaj Walther Jørgensen. Han beskriver sænkningen af færgen „Danmark“ den 18.03.1945, da han selv var en af modstandsfolkene bag aktionen. Dog skriver han, at målet med angrebet på „Danmark“ var at blokere de forhadte troppetransporter.
Denne udtalelse rejser to spørgsmål:
(a) Var der virkelig stadig så mange troppetransporter fra Tyskland til Danmark i marts 1945? Hvorfor?
(b) Hvis der virkelig blev transporteret tropper til Danmark med færgerne, kunne der så samtidig have været godstog med flygtninge på færgerne?
Bedste hilsner!

Videoen om lejren ved Oksbøl beskriver mest forholdene omkring specifikt denne lejr. Ved København blev der etableret en stor lejr på Kløvermarken (Amager), men forinden blev de tyske flygtninge indkvarteret midlertidigt på bl.a. nogle af Københavns kommuneskoler og i pakhuse i Københavns Frihavn. Der blev desuden etableret større lejre ved fx Kolding i Jylland. Oksbøllejren husede ikke alle de tyske flygtninge.

Oplysningerne om indstillingen af færgefarten i maj 1945 er givet i DSB's interne instruktionsmateriale, og vistnok også i DSB's årsberetning for 1945.

(a) Der var troppetransporter fra Danmark til Tyskland i marts 1945. For at sikre den tyske "Endsieg". Men hvor store de var, ved jeg ikke. Jeg tror, at de fleste transporter kom fra Norge ned gennem Jylland. Muligvis kan det læses i Aage Trommers bog om Jernbanesabotagen i Danmark

(b) Der var ikke flygtninge fra Denmark til Tyskland.

Sårede tyske soldater blev overført med færgerne Warnemünde - Gedser i hele tog (lazarettog). Jeg er ikke sikker på, at flygtningene, som jo for de flestes vedkommende kunne gå selv, blev overført i godsvognene. Jeg tror, at de måtte gå ombord på færgerne og skifte til danske tog ved ankomsten til Gedser. Men det er blot min formodning.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak