Triangler i farver

af AEJ, 23/5 2013, 13:39 (4232 dage siden)

Hej Alle
I VSVT I høng er vi ved at finde ud af hvilken farve tagene skal være på LNJ M4 OG VNJ M2, vi har tænkt os at male dem den oprindelige farve.
Så er der nogen der skulle være i besidelse af et billede af en motorvogn med det originale tag. Et eks. kan være SNNB M1-3 og 4-5 der alle havde det.

M.v.H Andreas

Triangler i farver

af UTJ, 23/5 2013, 16:42 (4232 dage siden) @ AEJ

Uha - oprindelig har de været beklædt med lærred. LNJ M 4 har med sikkerhed været gråmalet, for det gjorde DSB. Den nøjagtige grå findes, men jeg har den ikke lige ved hånden (og det er ikke en nøjagtig RAL-farve og den Mussetog har brugt er ikke helt rigtig, da der også er et snært af okker i kuløren.

Triangler i farver

af Peter Roland Hansen @, 23/5 2013, 17:56 (4232 dage siden) @ AEJ

Privatbanerne brugte ofte sølvfarvet tag, og M 4 har tidligere været malet i denne farve. Det er et Hempel produkt som kan købe endnu. At male oven på tagpap med almindelig maling er ikke nogen god ide, da tagpappet ikke kan ånde = risiko for råd.
Oprindeligt var vognene beklædt med taglærred og det skal man nok ud i hvis man vil give taget maling. Det kunne også blive virkelig flot med lærredstag og halvrunde lister over endeperroner og døre. LNJ M 4 tagpap er meget gammelt men kan formentlig "levetidsforlænges" med en gang tagtjære og en efterfølgende omgang sølvfarve

Triangler i farver + tagfarver

af Steffen Dresler, 23/5 2013, 19:02 (4232 dage siden) @ AEJ

Go´aften!

Hvis vognene oprindeligt havde lærredstag, er der stor sandsynlighed for, at tagene blev strøget med "blyhvidt" for for at være vandafvisende.
Denne "blyhvide" pasta havde, alt afhængig af hvikle farvepigmenter/olie man kom i, OFTE en "hvidig" farve. Den kunne også være meget, meget lys grå.
Det er den farve damplokomotivers tage havde som fabriksnye (altså dem med lærredstag) samt senere efter S-rep.
Senere igen, anvendte man egentligt tagpap. Og her var der igen frit valg på (næsten) alle hylder afhængig af de sten/grus eller andet, der var som slidbeskyttelse for tjæren.
Som Peter også nævner, havde tagene i en vis periode (sammen med ståltagene) en "sølvfarve", der blev benævnt ORE efter firmanavnet (vistnok).
Under alle omstændigheder god fornøjelse, jeg glæder mig til at se resultatet.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Triangler i farver + tagfarver

af AEJ, 23/5 2013, 21:30 (4232 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Vi takker for tippet om farverne

Aj

Triangler i farver + tagfarver

af UTJ, 23/5 2013, 22:50 (4232 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvis vognene oprindeligt havde lærredstag, er der stor sandsynlighed for, at tagene blev strøget med "blyhvidt" for for at være vandafvisende.
Denne "blyhvide" pasta havde, alt afhængig af hvikle farvepigmenter/olie man kom i, OFTE en "hvidig" farve. Den kunne også være meget, meget lys grå.
Det er den farve damplokomotivers tage havde som fabriksnye (altså dem med lærredstag) samt senere efter S-rep.
Senere igen, anvendte man egentligt tagpap. Og her var der igen frit valg på (næsten) alle hylder afhængig af de sten/grus eller andet, der var som slidbeskyttelse for tjæren.
Som Peter også nævner, havde tagene i en vis periode (sammen med ståltagene) en "sølvfarve", der blev benævnt ORE efter firmanavnet (vistnok).
Under alle omstændigheder god fornøjelse, jeg glæder mig til at se resultatet.

Det er ikke blyhvidt som giver den vandafvisende overflade på et lærredstag men derimod den fernis som lærredet bliver smurt ind i. Blyhvidt er et holdbart pigment.

Triangler i farver + tagfarver

af Jesper Reinfeldt, 24/5 2013, 10:15 (4231 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvis vognene oprindeligt havde lærredstag, er der stor sandsynlighed for, at tagene blev strøget med "blyhvidt" for for at være vandafvisende.
Denne "blyhvide" pasta havde, alt afhængig af hvikle farvepigmenter/olie man kom i, OFTE en "hvidig" farve. Den kunne også være meget, meget lys grå.

God formiddag.
Steffen, mener du under eller over lærredet?. På sporvejene er lærredet lagt på
blyhvidt, sømmet og derefter malet. Under alle omstændigheder, skal der vel tænkes kreativt, da blyhvidt næppe kan findes mere.
VNJ M 2 fik iøvrigt tagpap i Århus i begyndelsen af 70'erne.
Hilsen
Jesper

Triangler i farver + tagfarver

af Steffen Dresler, 24/5 2013, 12:24 (4231 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Go´formiddag til Bornholm.

DET var sku et godt spørgsmål, for når man går i dybden kan man blive lidt i tvivl, sådan.
Problemet er, at DSB farveforskrifter 1929 ikke rigtigt siger noget om tagfarver andet end DSB nr. 8, Lysegrå (NOGENLUNDE RAL 7032 og nej, ved godt o.s.v., men det er altså det nærmeste og anvendte senere).
Men det siger jo ikke noget om hverken dæklærred eller Icopal.

Men ser vi i "malerbogen" side 85, Bilag 5 til Betænkningen af udvalget af 14. juni 1926, er nævnt under GODSvogne: Tagbeklædning af Dæklærred

Brune Godsvogne, Graa Blyhvidt-Oliefarve, tilsat Kridt.
Hvide Godsvogne, Hvid Blyhvidt-Oliefarve, tilsat Kridt.
Tagbeklædning af sort Icopal paa hvide Godsvogne, Hvid tagfarve.

I et andet skema er anført for tagfarver på personvogne: Blyhvidt, DSB nr. 8 Graa.

Så mon ikke, at farven, hvis vi skal holde os til det DSB´ske, måtte have været et sted mellem RAL 7032 eller lysere, afhængig af hvormeget kridtet træder igennem eller hvor LYS GRÅ de anvendte pigmenter havde?
Nå jeg ser (sort/hvide) billede af nyrevideret/nybygget materiel, svinger farven (ha-ha) fra det mulige lysegrå over til det næsten hvide (og ja igen, jeg ved godt, men det er altså min opfattelse af det sete på DET billede).
Altså, jeg tror ikke nogen vil kunne komme efter maleren, hvis tagfarven er mellem RAL 7032 og over til off-white, vel?

Med venlig hilsen

Steffen

NB: Den gode Ulrik må kunne fortælle, hvornår man i DSB overgår fra dæklærred og til Icopaltyperne. Det kunne vel også gi´ et fingerpeg, ik´?

Triangler i farver + tagfarver

af UTJ, 24/5 2013, 12:49 (4231 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hvis vognene oprindeligt havde lærredstag, er der stor sandsynlighed for, at tagene blev strøget med "blyhvidt" for for at være vandafvisende.
Denne "blyhvide" pasta havde, alt afhængig af hvikle farvepigmenter/olie man kom i, OFTE en "hvidig" farve. Den kunne også være meget, meget lys grå.


God formiddag.
Steffen, mener du under eller over lærredet?. På sporvejene er lærredet lagt på
blyhvidt, sømmet og derefter malet. Under alle omstændigheder, skal der vel tænkes kreativt, da blyhvidt næppe kan findes mere.
VNJ M 2 fik iøvrigt tagpap i Århus i begyndelsen af 70'erne.
Hilsen
Jesper

Jeg anviser gerne hvordan man kan lave lærredstag - det er gjort for hhv 16 og 13 år siden på Gedsersalonvognen og Skovvognen på museet - og jeg tror stadig det holder. Men det er lettere at forklare ved et møde, da den slags materialer ikke bare er at hente i det nærmeste byggemarked og så gå i gang. Samtidig må man væbne sig med tålmodighed, da det tager tid at få et godt resultat, men sommervarme i en vognhal kan absolut fremme processen.

Triangler i farver + tagfarver

af AEJ, 24/5 2013, 12:55 (4231 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik
Du kan sende en besked til mig på det lille mail ikon, så kan vi snakke om det

AJ

Triangler i farver + tagfarver

af Peter Roland Hansen @, 24/5 2013, 13:38 (4231 dage siden) @ AEJ

Da veterantogsmateriel nu om dag for det meste står under tag er det jo stærkt fristende at arbejde videre med lærredsløsningen. I dag ser man jo at produktionen af gamle typer malinger bliver genoptaget, så mon muligheden for at skaffe blyhvidt er til stede, Hvis man beslutter sig for at gå den vej, vil jeg gerne undersøge det nærmere, og hvis det ender med at Ulrik laver kursus i taglærred lægning, vil jeg gerne høre om tid og sted. NSJV har også en potentiel "lærredsvogn" i form af ONFJ B 27

Triangler i farver + tagfarver

af Steffen Dresler, 24/5 2013, 14:17 (4231 dage siden) @ UTJ

Kylling;-)

Iøvrigt god weekend! (og til andre sæ´ følig!)

Steffen

Triangler i farver + tagfarver

af LBC, 24/5 2013, 14:29 (4231 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Grønholt-vognen, som er under revision på Danmarks Jernbanemuseum i Odense, har fået nyt lærreds-tag. Lærredsdugen er syet hos et firma i Oslo som vores kollegaer på det norske jernbanemuseum har henvist til. Jeg har ikke selv deltaget i arbejdet, så jeg kan ikke give nærmere detaljer lige nu.

Triangler i farver + tagfarver

af AEJ, 25/5 2013, 15:13 (4230 dage siden) @ LBC

VI takker i Høng for de mange tip, vi er ved at nå en farve der ligner rigtig meget vi har set på billedet af SNNB M5

Triangler i farver

af Thorbjørn, Kbh Ø, 23/5 2013, 19:31 (4232 dage siden) @ AEJ

Hvis man zoomer ind på M5 Kan man se den hvide farve på taget, det jeg efterlyste var et bedre billede.

Ikke et andet billede, men vi kan da fjerne lidt af disen
[image]

Triangler i farver

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 24/5 2013, 05:09 (4231 dage siden) @ AEJ

Hi
Jeg vedlaegger et photo af hver af SNNB M 1 og M 5 taget 27 March 1966. Haaber at det vil hjaelpe dig lidt. Desvaerre er begge photos lidt moerke, men det var en regnsvejrsdag, da DJK havde afskedstur paa SNNB.
Bedste hilsener
Niels (down under)

SNNB M 1 27 March 1966 Stubbekoebing (Niels Kroyer)
[image]


SNNB M 5 27 March 1966 Stubbekoebing (Niels Kroyer)
[image]

Triangler i farver

af AEJ, 24/5 2013, 12:35 (4231 dage siden) @ Niels Kroyer

Hej Niels

Rigtig gode billeder! Har du andre billeder for sjovs skyld? Min far boede nemlig i Stubbekøbing de sidste år de kørte og lavede de samme vogne ved Skælskørbanen.

Triangler i farver

af Egon Schmidt, 23/5 2013, 18:55 (4232 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej.
Den alu farve bruget vi til grundfarve på skibe under bunden og lige hvad kan huske har den Nr.1430 i må ikke lige ta mig i det er forkert det bare hvad jeg kan huske.
Egon

Triangler i farver

af Egon Schmidt, 23/5 2013, 21:15 (4232 dage siden) @ Egon Schmidt

hej igen.
I må undskyld jeg skrev det forkerte nr på en sølvfarve den hedder 1630
Egon

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arkil Rail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak