Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 10/11 2024, 19:37 (13 dage siden)

Under opdatering af dokument omhandlende faste mærker er jeg stødt på et par tvivlstilfælde, som trænger lidt hjælp. Opdateringen tager udgangspunkt i SR1975, og omhandler således mærker der har været i brug mens SR1975 har været i kraft. Også mærker der ikke har været omtalt i SR1975:

Mærke "Stationsgrænsen", altså det hvide kvadrat stående på spidsen, gik ved DSB af brug som markering af stationsgrænsen ca. 1922. Men på privatbanerne levede det videre, og muligvis også hos DSB. Ifølge hvad jeg er blevet overleveret kom mærket fra 1986 til at hedde "Togekspeditionssted uden I-signal", så nogen må jo have brugt det. Spørgsmålet er til hvad og hvor længe? Såvel DSB som privatbaner er interessante.

Mærke "Brandfarlig strækning", de gule pæle. Hvor længe kunne det antræffes? Det har ikke været med i SR1975, men siges at have levet videre?

Mærke "Farlig station", senere "Togvej uden sikkerhedsafstand". Mærket udgik af SIR i 1966, men findes i dag rundt omkring på lokalbanerne. Er det korrekt at antage at det har været at træffe på privatbaner lige siden de udgik af SIR`?

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af Martin Wilde, 11/11 2024, 11:44 (12 dage siden) @ cslundsten

Mærket "Stationsgrænsen" stod langt op i 80'erne og vist frem til ombygningen først i 1990'erne ved indkørslen til Lunderskov fra syd/Vamdrup ved venstre spor. Her ligger de to spor adskilt, og kørte man på venstre spor, kunne man ikke se I-signalet for højre spor - som jo heller gjaldt for venstre spor.
Jeg har fået fortalt fra en, der tidligere har været trafikassistent på Lunderskov Station, at mærket mindst en gang er passeret ubemærket af en lokomotivfører, så der pludselig holdt et tog på stationen I Lunderskov. Toget var sendt ad venstre spor fra Vamdrup, og lokomotivføreren havde overset stationsgrænsemærket og følgelig ikke brugt telefonen ved mærket til at ringe og bede om indkørsel. Der skete heldigvis ikke nogen skade...

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 11/11 2024, 11:56 (12 dage siden) @ Martin Wilde

Mærket "Stationsgrænsen" stod langt op i 80'erne og vist frem til ombygningen først i 1990'erne ved indkørslen til Lunderskov fra syd/Vamdrup ved venstre spor. Her ligger de to spor adskilt, og kørte man på venstre spor, kunne man ikke se I-signalet for højre spor - som jo heller gjaldt for venstre spor.

Tak for svaret. Er du sikker på at det var mærke "Stationsgrænsen" og ikke mærke "Rangergrænsen", som har været brugt til lignende formål?

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af Poul Andersen, 11/11 2024, 12:21 (12 dage siden) @ cslundsten

I Lunderskov, var der opsat oplyste "Rangérgrænsemærker" ved stationsgrænsen på de to venstrespor der lå adskilte fra højresporene.

Mvh.
Poul.

Faste mærker i SR1975-tiden

af KimC, 11/11 2024, 16:51 (12 dage siden) @ cslundsten

Under opdatering af dokument omhandlende faste mærker er jeg stødt på et par tvivlstilfælde, som trænger lidt hjælp. Opdateringen tager udgangspunkt i SR1975, og omhandler således mærker der har været i brug mens SR1975 har været i kraft. Også mærker der ikke har været omtalt i SR1975:

....

Mærke "Brandfarlig strækning", de gule pæle. Hvor længe kunne det antræffes? Det har ikke været med i SR1975, men siges at have levet videre?

Jeg så et sådant mærke ved Hvidng i 1982. Det var dog i form af et metalskilt på en lav pæl. Jeg fandt aldrig det tilsvarende mærke for den anden køreretning, det kunne tale for at mærket blot var "glemt"

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 11/11 2024, 21:37 (12 dage siden) @ KimC

Mærke "Brandfarlig strækning", de gule pæle. Hvor længe kunne det antræffes? Det har ikke været med i SR1975, men siges at have levet videre?


Jeg så et sådant mærke ved Hvidng i 1982. Det var dog i form af et metalskilt på en lav pæl. Jeg fandt aldrig det tilsvarende mærke for den anden køreretning, det kunne tale for at mærket blot var "glemt"

Tak. Ja, det er nok mest sandsynligt at det har været glemt. Hvilket jo ikke er det samme som at det har levet videre, så måske jeg bare skal fjerne det fra SR1975-perioden.

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af Ole M. Nielsen ⌂, 11/11 2024, 22:36 (12 dage siden) @ cslundsten


Mærke "Brandfarlig strækning", de gule pæle. Hvor længe kunne det antræffes? Det har ikke været med i SR1975, men siges at have levet videre?

Mener at der stod et par stykker på strækningen gennem Rold Skov omkring 2001-2003, men er ikke helt sikker.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Faste mærker i SR1975-tiden

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2024, 23:02 (11 dage siden) @ Ole M. Nielsen


Mærke "Brandfarlig strækning", de gule pæle. Hvor længe kunne det antræffes? Det har ikke været med i SR1975, men siges at have levet videre?

Mener at der stod et par stykker på strækningen gennem Rold Skov omkring 2001-2003, men er ikke helt sikker.

Jeg begyndte at "kigge på jernbane" omkring 1975-1976, og jeg er rimelig sikker på, at der var nogle stykker i Rold Skov, altså i SR1975-perioden. Hvornår de forsvandt, ved jeg ikke. Men Oles observation lyder ganske plausibel.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Faste mærker i SR1975-tiden

af esni, Frederikssund, 12/11 2024, 07:20 (11 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men Thomas du må jo kunne svare på om mærket er med i SR1975, som det så ud før det første rettelsesblad?

--
Eskild

Avatar

Faste mærker i SR1975-tiden

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/11 2024, 08:15 (11 dage siden) @ esni

Men Thomas du må jo kunne svare på om mærket er med i SR1975, som det så ud før det første rettelsesblad?

Det har jeg ikke tjekket, idet Carsten skriver, at det ikke var tilfældet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 12/11 2024, 11:18 (11 dage siden) @ esni

Men Thomas du må jo kunne svare på om mærket er med i SR1975, som det så ud før det første rettelsesblad?

Mærket var ikke med i SR, men levede tilsyneladende videre i et eller andet omfang. Hvilket er hvad jeg efterspørger.

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 12/11 2024, 11:19 (11 dage siden) @ Ole M. Nielsen


Mærke "Brandfarlig strækning", de gule pæle. Hvor længe kunne det antræffes? Det har ikke været med i SR1975, men siges at have levet videre?

Mener at der stod et par stykker på strækningen gennem Rold Skov omkring 2001-2003, men er ikke helt sikker.

Tak. Det er i hvert fald hidtil bedste bud på en sen observation.

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af re20000, 12/11 2024, 12:52 (11 dage siden) @ cslundsten

Kan ikke huske hvor jeg har det fra men læste engang i forb med indførelsen af SR75 at mærket udgik da det ikke gav mening mere efter at man var ophørt med at køre med damp men at man ikke aktivt ville fjerne dem. De ville blive stående nogle steder "til orientering". Formentlig til veterantogspersonale. Kan det have været i DSBbladet eller Jernbanen?

Nold

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 12/11 2024, 14:22 (11 dage siden) @ re20000

Kan ikke huske hvor jeg har det fra men læste engang i forb med indførelsen af SR75 at mærket udgik da det ikke gav mening mere efter at man var ophørt med at køre med damp men at man ikke aktivt ville fjerne dem. De ville blive stående nogle steder "til orientering". Formentlig til veterantogspersonale. Kan det have været i DSBbladet eller Jernbanen?

Jeg mindes også at have set noget lignende, men det er mange år siden. Ifølge Henrik Karlssons oversigt over mærker (som jeg er ved at opdatere) blev nogle mærker stående af hensyn til netop veterantog, men også til banetjenestens orientering. Det var det jeg prøvede at få verificeret og måske også få sat en slutdato på mærket. Det bliver nok et andet i stil med at enkelte mærker tilsyneladende overlevede årtusindskiftet.

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af Mo 568, 12/11 2024, 14:23 (11 dage siden) @ cslundsten

Mærket stationsgrænsen fandtes ved Gisselfeld Sidespor indtil nedlæggelsen den 2 november 1964 kl. 12:00. Foto: Holger Sørensen.
[image]

Mærke "Brandfarlig strækning", gult skilt med sort B, fandtes i min læretid i hverfald til 1974 på Vestbanen mellem Borup og Kværkeby, nærmere betegnet ved Dyndet ca. udfor traktørstedet Malerklemmen.

--
Thomas Albøg Olsen

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 12/11 2024, 14:35 (11 dage siden) @ Mo 568

Mærket stationsgrænsen fandtes ved Gisselfeld Sidespor indtil nedlæggelsen den 2 november 1964 kl. 12:00. Foto: Holger Sørensen.
[image]

Ja, det var vist den mere autoriserede DSB-anvendelse på den tid.

Mærke "Brandfarlig strækning", gult skilt med sort B, fandtes i min læretid i hverfald til 1974 på Vestbanen mellem Borup og Kværkeby, nærmere betegnet ved Dyndet ca. udfor traktørstedet Malerklemmen.

Det er så også lige før SR1975, men stadig efter dampdriftens ophør. :-)

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af MMP, 12/11 2024, 15:21 (11 dage siden) @ Ole M. Nielsen

B-mærket var adskillige steder efter SR 1975 var trådt i kraft, jeg har i min DSB/BDK tid set dem 2 steder på Grindstedbanen, mellem Rønbjerg-Hvidemose, og som der nævnes ved Rold skov. jeg har selv nedtaget et til personlig samling, da mærkerne jo ikke var gyldige længere, og ikke havde været det i lang tid.

Mvh Morten

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af cslundsten, 12/11 2024, 15:54 (11 dage siden) @ cslundsten

Mærke "Stationsgrænsen", altså det hvide kvadrat stående på spidsen, gik ved DSB af brug som markering af stationsgrænsen ca. 1922. Men på privatbanerne levede det videre, og muligvis også hos DSB. Ifølge hvad jeg er blevet overleveret kom mærket fra 1986 til at hedde "Togekspeditionssted uden I-signal", så nogen må jo have brugt det. Spørgsmålet er til hvad og hvor længe? Såvel DSB som privatbaner er interessante.

Jeg er blevet hvisket i øret at der muligvis har været mærke "Stationsgrænsen"/"Togekspeditionssted uden I-signal" ved Rønland og Thyborøn så sent som ca. 2007, hvor der blev etableret sikringsanlæg på stationerne. Er der nogen der har fotos eller lignende som kan bekræfte/bestyrke den teori?

/Carsten Lundsten

Avatar

Faste mærker i SR1975-tiden

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/11 2024, 17:07 (11 dage siden) @ re20000

Kan ikke huske hvor jeg har det fra men læste engang i forb med indførelsen af SR75 at mærket udgik da det ikke gav mening mere efter at man var ophørt med at køre med damp men at man ikke aktivt ville fjerne dem. De ville blive stående nogle steder "til orientering". Formentlig til veterantogspersonale. Kan det have været i DSBbladet eller Jernbanen?

Du læste det formentlig i denne publikation:

https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-sikkerhed/dsb-sr-1975/dsb-noget-om-nyt-sr_1974.pdf

hvori bl.a. følgende kan læses:

[image]


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Faste mærker i SR1975-tiden

af KimC, 12/11 2024, 18:00 (11 dage siden) @ cslundsten

Kan ikke huske hvor jeg har det fra men læste engang i forb med indførelsen af SR75 at mærket udgik da det ikke gav mening mere efter at man var ophørt med at køre med damp men at man ikke aktivt ville fjerne dem. De ville blive stående nogle steder "til orientering". Formentlig til veterantogspersonale. Kan det have været i DSBbladet eller Jernbanen?


Jeg mindes også at have set noget lignende, men det er mange år siden. Ifølge Henrik Karlssons oversigt over mærker (som jeg er ved at opdatere) blev nogle mærker stående af hensyn til netop veterantog, men også til banetjenestens orientering. Det var det jeg prøvede at få verificeret og måske også få sat en slutdato på mærket. Det bliver nok et andet i stil med at enkelte mærker tilsyneladende overlevede årtusindskiftet.

/Carsten Lundsten

Jeg erindrer også at have læst at "B" mærkerne mange steder blev stående til orientering for banetjenesten om end de udgik af SR. Me jeg kan ikke komme på hvor jeg har læst det.

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af Niels Munch, 12/11 2024, 18:36 (11 dage siden) @ cslundsten

Jeg er blevet hvisket i øret at der muligvis har været mærke "Stationsgrænsen"/"Togekspeditionssted uden I-signal" ved Rønland og Thyborøn så sent som ca. 2007, hvor der blev etableret sikringsanlæg på stationerne. Er der nogen der har fotos eller lignende som kan bekræfte/bestyrke den teori?

Hej Carsten,

Rønland billede 4 her: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=1051&content=R%C3%B8nland-Tri... .

Thyborøn billede 4 & 5: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=1099&content=Thybor%C3%B8n-Ha... .

M.v.h.
Niels

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 12/11 2024, 19:01 (11 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hvori bl.a. følgende kan læses:

[image]

Tak. Næste spørgsmål er så hvor længe den optrådte i ordre O?

/Carsten Lundsten

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af KimC, 12/11 2024, 19:58 (11 dage siden) @ cslundsten

Jeg ser kun rangergrænsemærker på de billeder? "Stationsgrænsen" var det helt hvide mærke, som vendte mod fri bane.

/Carsten Lundsten

Før Thyborøn Havn fik et egentlig sikringsanlæg, var der kun et "TUS" mærke, idet overkørslen for Bredgade som lå efter perronen for den nuværnde station skulle tændes manuelt. "Stationen" var reelt et trinbræt uanset at den var enden på banen, for passagertogenes vedkommende. Hvad der var dengang man brugte den gamle station på jernbanegade erindrer jeg ikke.

Avatar

Faste mærker i SR1975-tiden

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/11 2024, 20:36 (11 dage siden) @ cslundsten

hvori bl.a. følgende kan læses:

[image]


Tak. Næste spørgsmål er så hvor længe den optrådte i ordre O?

Jamen, så starter vi da bare fra en ende af:

Mærket optræder i ordresamlingen, serie O, rettelsesblad nr. 153, gyldig fra 15. maj 1975, side 93-2 - 94-2:

https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-ordresamlingen/DSB-Ordresamlingen-Serie-O-Banetje...

Jeg står af her, idet jeg ikke har noget sorteret ordre O i den sorterede del af mit arkiv. Men andre har sikkert et eksemplar på reolen og kan hurtigt tjekke side 93-94.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af cslundsten, 12/11 2024, 22:11 (11 dage siden) @ KimC

Før Thyborøn Havn fik et egentlig sikringsanlæg, var der kun et "TUS" mærke, idet overkørslen for Bredgade som lå efter perronen for den nuværnde station skulle tændes manuelt. "Stationen" var reelt et trinbræt uanset at den var enden på banen, for passagertogenes vedkommende. Hvad der var dengang man brugte den gamle station på jernbanegade erindrer jeg ikke.

Det lyder godt nok temmelig "alternativt". Er der mon nogen, der har billeder af det?

/Carsten Lundsten

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af KimC, 13/11 2024, 07:50 (10 dage siden) @ cslundsten

Før Thyborøn Havn fik et egentlig sikringsanlæg, var der kun et "TUS" mærke, idet overkørslen for Bredgade som lå efter perronen for den nuværnde station skulle tændes manuelt. "Stationen" var reelt et trinbræt uanset at den var enden på banen, for passagertogenes vedkommende. Hvad der var dengang man brugte den gamle station på jernbanegade erindrer jeg ikke.


Det lyder godt nok temmelig "alternativt". Er der mon nogen, der har billeder af det?

/Carsten Lundsten

Før 2007 var signalgivningen meget alternativ på strækningen Lemvig - Thyborøn.
Jeg har billeder fra området, men det er mange, og de er meget usorterede, så jeg leder stadig...

Faste mærker i SR1975-tiden

af esni, Frederikssund, 13/11 2024, 13:18 (10 dage siden) @ cslundsten

Under opdatering af dokument omhandlende faste mærker er jeg stødt på et par tvivlstilfælde, som trænger lidt hjælp. Opdateringen tager udgangspunkt i SR1975, og omhandler således mærker der har været i brug mens SR1975 har været i kraft. Også mærker der ikke har været omtalt i SR1975:

Mærke "Stationsgrænsen", altså det hvide kvadrat stående på spidsen, gik ved DSB af brug som markering af stationsgrænsen ca. 1922. Men på privatbanerne levede det videre, og muligvis også hos DSB. Ifølge hvad jeg er blevet overleveret kom mærket fra 1986 til at hedde "Togekspeditionssted uden I-signal", så nogen må jo have brugt det. Spørgsmålet er til hvad og hvor længe? Såvel DSB som privatbaner er interessante.

Mærke "Brandfarlig strækning", de gule pæle. Hvor længe kunne det antræffes? Det har ikke været med i SR1975, men siges at have levet videre?

Mærke "Farlig station", senere "Togvej uden sikkerhedsafstand". Mærket udgik af SIR i 1966, men findes i dag rundt omkring på lokalbanerne. Er det korrekt at antage at det har været at træffe på privatbaner lige siden de udgik af SIR`?

/Carsten Lundsten

I forbindelse med at privatbanerne overgik til SR1975, så blev der udsendt en 'SIN-PRB' i november 1986. Heri finder man bl.a. Mærke "Stationsgrænsen", dog med betydningen 'Togekspeditionssted uden I-signal',

Mærket 'Togvejvej uden sikkerhedsafstand' findes ligeledes i nævnte 'SIN-PRB'

--
Eskild

Faste mærker i SR1975-tiden

af Niels Munch, 13/11 2024, 14:47 (10 dage siden) @ esni

I forbindelse med at privatbanerne overgik til SR1975, så blev der udsendt en 'SIN-PRB' i november 1986. Heri finder man bl.a. Mærke "Stationsgrænsen", dog med betydningen 'Togekspeditionssted uden I-signal',

Mærket 'Togvejvej uden sikkerhedsafstand' findes ligeledes i nævnte 'SIN-PRB'

Det hører med, at SIN-PRB officielt blev "nedlagt" den 01.12 2007.

M.v.h.
Niels

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 13/11 2024, 15:40 (10 dage siden) @ esni

I forbindelse med at privatbanerne overgik til SR1975, så blev der udsendt en 'SIN-PRB' i november 1986. Heri finder man bl.a. Mærke "Stationsgrænsen", dog med betydningen 'Togekspeditionssted uden I-signal',

Mærket 'Togvejvej uden sikkerhedsafstand' findes ligeledes i nævnte 'SIN-PRB'

Korrekt. Sjovt nok fandtes "Togvej uden sikkerhedsafstand" ikke i SIR-PRB 1975, men mærket har formentlig været i brug. Eller?

/Carsten Lundsten

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af KimC, 13/11 2024, 17:58 (10 dage siden) @ cslundsten

Jeg ved at jeg har (haft?) et billed af mærket forfra.
Men det har jeg ikke kunnet finde.
Men det her kan måske også bruges. Det er udkørslen fra Thyborøn Havn station (ny). Helt nederst til venstre kan man lige ane bagsiden af TUS mærket i ensom majestæt på sin pæl. [image]

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af cslundsten, 13/11 2024, 18:15 (10 dage siden) @ KimC

Jeg ved at jeg har (haft?) et billed af mærket forfra.
Men det har jeg ikke kunnet finde.
Men det her kan måske også bruges. Det er udkørslen fra Thyborøn Havn station (ny). Helt nederst til venstre kan man lige ane bagsiden af TUS mærket i ensom majestæt på sin pæl.

Hæ! Ja! Skulle forsiden dukke op vil jeg selvfølgelig også gerne se den. Kan du huske om der var tekst på mærket?

Og hvis du skulle have noget der dokumenterer mærker omkring Rønland før sikringsanlægget så er jeg også interesseret!

/Carsten Lundsten

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af KimC, 13/11 2024, 18:40 (10 dage siden) @ cslundsten

Hæ! Ja! Skulle forsiden dukke op vil jeg selvfølgelig også gerne se den. Kan du huske om der var tekst på mærket?

Og hvis du skulle have noget der dokumenterer mærker omkring Rønland før sikringsanlægget så er jeg også interesseret!

/Carsten Lundsten

Der stod intet på forsiden af mærket.

"Sikringsanlægget" på Rønland var et gult rotorblink på relæskabet der blinkede når sporskifterne ikke var aflåsede i normalstilling...

Det gule hastighedsmærke på mit billed burde have været firkantet, idet de 25km/t gælder straks fra Thyborøn havn, og til et sted omkring Thyborøn kirke hvor den grønne trekant står.

Avatar

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af T. Rithmester @, Struer, 13/11 2024, 18:48 (10 dage siden) @ cslundsten

Vi er her ude i noget jeg ikke har en dyt forstand på, og mine udtalelser skal nok tages derefter :-D
Men 28. februar 2008 var skiltet på KimC's billede væk.
Rangergrænsemærket, den der firkant med rød kant sat på spidsen, er blevet flyttet i Thyborøn Havn. I 2008 stod den lige før ovk. 88 ved udkørslen af den gamle Thyborøn Havn. Mit næste billede er fra 2012, her stod det for enden af perronen ved det nuværende standsningssted.
Det er muligt at der i 2008 stod et lavt Rangergrænsemærke umiddelbart efter ovk 87N mod Lemvig.
Ved indkørslen til Lemvig (i hvert fald Thyborøn-siden) ses endnu sådan et "Farlig station", eller hvad det nu hedder (ligner det på KimC's billede).

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af cslundsten, 13/11 2024, 21:58 (10 dage siden) @ KimC

Der stod intet på forsiden af mærket.

OK.

"Sikringsanlægget" på Rønland var et gult rotorblink på relæskabet der blinkede når sporskifterne ikke var aflåsede i normalstilling...

Men var der mærke "Togekspeditionssted uden I-signal"?

Det gule hastighedsmærke på mit billed burde have været firkantet, idet de 25km/t gælder straks fra Thyborøn havn, og til et sted omkring Thyborøn kirke hvor den grønne trekant står.

:-)

/Carsten Lundsten

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af cslundsten, 13/11 2024, 22:02 (10 dage siden) @ T. Rithmester

Vi er her ude i noget jeg ikke har en dyt forstand på, og mine udtalelser skal nok tages derefter :-D
Men 28. februar 2008 var skiltet på KimC's billede væk.

Rangergrænsemærket, den der firkant med rød kant sat på spidsen, er blevet flyttet i Thyborøn Havn. I 2008 stod den lige før ovk. 88 ved udkørslen af den gamle Thyborøn Havn. Mit næste billede er fra 2012, her stod det for enden af perronen ved det nuværende standsningssted.
Det er muligt at der i 2008 stod et lavt Rangergrænsemærke umiddelbart efter ovk 87N mod Lemvig.

Var sikringsanlægget ikke blevet ibrugtaget på det tidspunkt? Det må i hvert fald være lige deromkring.

Ved indkørslen til Lemvig (i hvert fald Thyborøn-siden) ses endnu sådan et "Farlig station", eller hvad det nu hedder (ligner det på KimC's billede).

Ja, begge Lemvigs I-signaler bærer mærket.

/Carsten Lundsten

Avatar

Faste mærker i SR1975-tiden

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/11 2024, 00:31 (9 dage siden) @ cslundsten

Mærke "Stationsgrænsen", altså det hvide kvadrat stående på spidsen, gik ved DSB af brug som markering af stationsgrænsen ca. 1922. Men på privatbanerne levede det videre, og muligvis også hos DSB. Ifølge hvad jeg er blevet overleveret kom mærket fra 1986 til at hedde "Togekspeditionssted uden I-signal", så nogen må jo have brugt det. Spørgsmålet er til hvad og hvor længe? Såvel DSB som privatbaner er interessante

For 3 år siden stod der et på strækningen mellem Aalborg og Aalborg Øst. Jeg går ud fra, at mærket har skullet vise stationsgrænsen til Gug station (nedlagt 31. marts 1969). Mærket er formentlig en forglemmelse, for det har ingen funktion haft på havnebanen Aalborg-Aalborg Øst (åbnet 29. november 1972). Et billede af mærket kan ses her:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=59746

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"Stationsgrænsen" på VLTJ?

af KimC, 14/11 2024, 07:52 (9 dage siden) @ cslundsten

Der stod intet på forsiden af mærket.


OK.

"Sikringsanlægget" på Rønland var et gult rotorblink på relæskabet der blinkede når sporskifterne ikke var aflåsede i normalstilling...


Men var der mærke "Togekspeditionssted uden I-signal"?

Her må jeg melde pas.

Faste mærker i SR1975-tiden

af esni, Frederikssund, 14/11 2024, 08:14 (9 dage siden) @ cslundsten

De omtalte mærker dukker op på rettelsesblad 2

Og jeg jeg har ikke været i kontakt med SIN-PRB siden ca 1992

--
Eskild

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 14/11 2024, 11:14 (9 dage siden) @ esni

De omtalte mærker dukker op på rettelsesblad 2

Og jeg jeg har ikke været i kontakt med SIN-PRB siden ca 1992

Tak. Har du en dato på rettelsen?

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 14/11 2024, 11:17 (9 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

For 3 år siden stod der et på strækningen mellem Aalborg og Aalborg Øst. Jeg går ud fra, at mærket har skullet vise stationsgrænsen til Gug station (nedlagt 31. marts 1969). Mærket er formentlig en forglemmelse, for det har ingen funktion haft på havnebanen Aalborg-Aalborg Øst (åbnet 29. november 1972). Et billede af mærket kan ses her:

Jeg tror jeg vil tillade mig at betragte det mærke som ude af drift... :-)

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af esni, Frederikssund, 14/11 2024, 17:41 (9 dage siden) @ cslundsten

De omtalte mærker dukker op på rettelsesblad 2

Og jeg jeg har ikke været i kontakt med SIN-PRB siden ca 1992


Tak. Har du en dato på rettelsen?

/Carsten Lundsten

Jeg er lidt usikker - muligvis enten 01.09.1990 , 28.05,1989 eller 12,10,1989

Jeg sidder med en papirudgave! med 28 sider (14 ark)

3 af sider med hver sin rettelsesdato har rettelseskode 2.

Togekspeditionssted uden i signal (mærke 17.5.1) omtales i § 17.5 på side 4, som angiveligt ikke er rettet, men side 3 er udsendt rettet pr 01.09.1990

Mærket 'Togvej uden sikkerhedsafstand' er omtalt i § 45.1.1 på side 8, som er angivet som udsendt rettet 12,10,1989

Begge mærker er vist i Ålan 2 på side 13, udsendt rettet 12,10,1989

Den tredje dato stammer fra 'Instruks for ubetjent FC' som er udsendt rettet 28,0501989

'REttelsesmarkeringerne' i højre margen er muligvis inkonsistent anvendt

--
Eskild

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 14/11 2024, 21:54 (9 dage siden) @ esni

De omtalte mærker dukker op på rettelsesblad 2

Og jeg jeg har ikke været i kontakt med SIN-PRB siden ca 1992


Tak. Har du en dato på rettelsen?

/Carsten Lundsten


Jeg er lidt usikker - muligvis enten 01.09.1990 , 28.05,1989 eller 12,10,1989

Jeg sidder med en papirudgave! med 28 sider (14 ark)

3 af sider med hver sin rettelsesdato har rettelseskode 2.

Togekspeditionssted uden i signal (mærke 17.5.1) omtales i § 17.5 på side 4, som angiveligt ikke er rettet, men side 3 er udsendt rettet pr 01.09.1990

Mærket 'Togvej uden sikkerhedsafstand' er omtalt i § 45.1.1 på side 8, som er angivet som udsendt rettet 12,10,1989

Begge mærker er vist i Ålan 2 på side 13, udsendt rettet 12,10,1989

Den tredje dato stammer fra 'Instruks for ubetjent FC' som er udsendt rettet 28,0501989

'REttelsesmarkeringerne' i højre margen er muligvis inkonsistent anvendt

Men.... Privatbanerne overgik til SR1975 i 1986, hvor SIN-PRB så blev udsendt. "Togvej uden sikkerhedsafstand" var med i den første SIN-PRB. Men det var ikke med i den SIR-PRB, som blev udsendt i 1975. Måske det kom som rettelse, men den rettelse må have været tidligere end 1986, hvor SIR-PRB blev afløst af SR1975?

Hvis dine rettelser er fra 1989/1990 så må de være rettelser til SIN-PRB, snarere end SIR-PRB?

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af Poul Andersen, 15/11 2024, 07:08 (8 dage siden) @ cslundsten

De omtalte mærker dukker op på rettelsesblad 2

Og jeg jeg har ikke været i kontakt med SIN-PRB siden ca 1992


Tak. Har du en dato på rettelsen?

/Carsten Lundsten


Jeg er lidt usikker - muligvis enten 01.09.1990 , 28.05,1989 eller 12,10,1989

Jeg sidder med en papirudgave! med 28 sider (14 ark)

3 af sider med hver sin rettelsesdato har rettelseskode 2.

Togekspeditionssted uden i signal (mærke 17.5.1) omtales i § 17.5 på side 4, som angiveligt ikke er rettet, men side 3 er udsendt rettet pr 01.09.1990

Mærket 'Togvej uden sikkerhedsafstand' er omtalt i § 45.1.1 på side 8, som er angivet som udsendt rettet 12,10,1989

Begge mærker er vist i Ålan 2 på side 13, udsendt rettet 12,10,1989

Den tredje dato stammer fra 'Instruks for ubetjent FC' som er udsendt rettet 28,0501989

'REttelsesmarkeringerne' i højre margen er muligvis inkonsistent anvendt


Men.... Privatbanerne overgik til SR1975 i 1986, hvor SIN-PRB så blev udsendt. "Togvej uden sikkerhedsafstand" var med i den første SIN-PRB. Men det var ikke med i den SIR-PRB, som blev udsendt i 1975. Måske det kom som rettelse, men den rettelse må have været tidligere end 1986, hvor SIR-PRB blev afløst af SR1975?

Hvis dine rettelser er fra 1989/1990 så må de være rettelser til SIN-PRB, snarere end SIR-PRB?

/Carsten Lundsten

"Togvej uden sikkerhedsafstand" kom aldrig med i SIR-PRB.
I min komplette udgave med rettelsesbladene 1 - 27, findes det ikke.

Mvh.
Poul.

Faste mærker i SR1975-tiden

af esni, Frederikssund, 15/11 2024, 07:27 (8 dage siden) @ Poul Andersen

De omtalte mærker dukker op på rettelsesblad 2

Og jeg jeg har ikke været i kontakt med SIN-PRB siden ca 1992


Tak. Har du en dato på rettelsen?

/Carsten Lundsten


Jeg er lidt usikker - muligvis enten 01.09.1990 , 28.05,1989 eller 12,10,1989

Jeg sidder med en papirudgave! med 28 sider (14 ark)

3 af sider med hver sin rettelsesdato har rettelseskode 2.

Togekspeditionssted uden i signal (mærke 17.5.1) omtales i § 17.5 på side 4, som angiveligt ikke er rettet, men side 3 er udsendt rettet pr 01.09.1990

Mærket 'Togvej uden sikkerhedsafstand' er omtalt i § 45.1.1 på side 8, som er angivet som udsendt rettet 12,10,1989

Begge mærker er vist i Ålan 2 på side 13, udsendt rettet 12,10,1989

Den tredje dato stammer fra 'Instruks for ubetjent FC' som er udsendt rettet 28,0501989

'REttelsesmarkeringerne' i højre margen er muligvis inkonsistent anvendt


Men.... Privatbanerne overgik til SR1975 i 1986, hvor SIN-PRB så blev udsendt. "Togvej uden sikkerhedsafstand" var med i den første SIN-PRB. Men det var ikke med i den SIR-PRB, som blev udsendt i 1975. Måske det kom som rettelse, men den rettelse må have været tidligere end 1986, hvor SIR-PRB blev afløst af SR1975?

Hvis dine rettelser er fra 1989/1990 så må de være rettelser til SIN-PRB, snarere end SIR-PRB?

/Carsten Lundsten


"Togvej uden sikkerhedsafstand" kom aldrig med i SIR-PRB.
I min komplette udgave med rettelsesbladene 1 - 27, findes det ikke.

Mvh.
Poul.

Det figurerer på de anførte sider i den SIN-PRB jeg i sin tid fik via HHGB og HgJK i 1986

Men den generelle redaktionelle kvalitet af teksten er ikke god, og det er IKKE i den generelle oversigt over mærker, men står beskrevet i senere paragraf som beskriver brugen af mærket

--
Eskild

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 15/11 2024, 11:15 (8 dage siden) @ Poul Andersen

"Togvej uden sikkerhedsafstand" kom aldrig med i SIR-PRB.
I min komplette udgave med rettelsesbladene 1 - 27, findes det ikke.

Tak. :-)

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 15/11 2024, 11:17 (8 dage siden) @ esni

Det figurerer på de anførte sider i den SIN-PRB jeg i sin tid fik via HHGB og HgJK i 1986

Men den generelle redaktionelle kvalitet af teksten er ikke god, og det er IKKE i den generelle oversigt over mærker, men står beskrevet i senere paragraf som beskriver brugen af mærket

Tak. :-)

/Carsten Lundsten

Faste mærker i SR1975-tiden

af torben61, 15/11 2024, 17:42 (8 dage siden) @ cslundsten

SIR af 1944 Gyldig fra 15/3 1959. Citat:
Mærke Nr 102 "Kendingsmærke for brandfarlige strækninger"
En ca. 0,7 meter høj pæl, som er malet brandgul, og hvorpå er befæstet en plade, hvis forside er brandgul med en sort kant og forsynet med bogstavet "B" i sort farve. Bagsiden er brandgul.
Til nr. 102.
Mærket tilkendegiver, at der skal udvises forsigtighed ved fyringen under passage af den afmærkede strækning.
Mærket opstilles ved begyndelsen af den farlige strækning umiddelbart til højre for sporet og således, at forsiden vender mod toget.
Den brandfarlige strækning ophører, når mærket for den modsatte retning passeres. Citat slut.

Mærket var altså dobbelt rettet. Hvorfor banke 2 pæle ned - når én var nok? I 1987 underrettede kørelæreren på S-toget om de mærker og fastholdt at fyring var forbudt - på strækninger afmærket med mærke 102. Lokomotivføreren skulle altså se til at fyrbøderen på S-toget ikke fyrede i de områder - forudsat at fyrbøderen var tilstede!
Dengang, i 1987 fandtes på S-banen 2 strækninger med mærket "B". Begge i Ryde skov mellem Holte og Birkerød på Nordbanen. De stod der mellem 1987 og 1992 hvor jeg fungerede som lokomotivfører på S-banen. Som fyrbøder på damp fremførte veterantog, har jeg respekteret de mærker frem til midten af 90'erne.
Venlig hilsen
Torben :-)

Faste mærker i SR1975-tiden

af torben61, 15/11 2024, 21:48 (8 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak - Optagelsen er optaget i SIR af 1944 men deri er mærke og pæl farvelagt med brandgul og sort.
Venlig hilsen
Torben

Avatar

Faste mærker i SR1975-tiden

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/11 2024, 21:50 (8 dage siden) @ torben61

Tak - Optagelsen er optaget i SIR af 1944 men deri er mærke og pæl farvelagt med brandgul og sort.
Venlig hilsen
Torben

Farvelægningen skete ved trykningen (staffagefarve), ikke på negativet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Faste mærker i SR1975-tiden

af cslundsten, 15/11 2024, 22:06 (8 dage siden) @ torben61

Mærket var altså dobbelt rettet. Hvorfor banke 2 pæle ned - når én var nok? I 1987 underrettede kørelæreren på S-toget om de mærker og fastholdt at fyring var forbudt - på strækninger afmærket med mærke 102. Lokomotivføreren skulle altså se til at fyrbøderen på S-toget ikke fyrede i de områder - forudsat at fyrbøderen var tilstede!
Dengang, i 1987 fandtes på S-banen 2 strækninger med mærket "B". Begge i Ryde skov mellem Holte og Birkerød på Nordbanen. De stod der mellem 1987 og 1992 hvor jeg fungerede som lokomotivfører på S-banen. Som fyrbøder på damp fremførte veterantog, har jeg respekteret de mærker frem til midten af 90'erne.

Tak!

/Carsten Lundsten

Avatar

Faste mærker i SR1975-tiden

af T. Rithmester @, Struer, 16/11 2024, 15:37 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Et farvebillede af bemeldte skilt, dog uden pæl :-D
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak