Ekstra kontravægt på Litra C

af Stuart Harrod, 10/11 2024, 19:32 (4 dage siden)

Hej alle!

Er der nogen, der kan forklare mig, hvornår DSB begyndte at påsætte ekstra kontravægte på det forreste drivhjul på Litra C, og hvornår de blev fjernet? Var der en særlig grund til, at de gjorde det, eller var det kun et eksperiment, som ikke blev en succes? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, om dette modifikation belv beskrevet i Ingeniøren eller kan findes i nogle værkstedsnotater.

[image]
[image]
[image]

Mvh!

--
Stuart Harrod
Dampmester NSJK
[image][image][image]

Ekstra kontravægt på Litra C

af KimC, 14/11 2024, 08:03 (23 timer, 49 minutter siden) @ Stuart Harrod

Hej alle!

Er der nogen, der kan forklare mig, hvornår DSB begyndte at påsætte ekstra kontravægte på det forreste drivhjul på Litra C, og hvornår de blev fjernet? Var der en særlig grund til, at de gjorde det, eller var det kun et eksperiment, som ikke blev en succes? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, om dette modifikation belv beskrevet i Ingeniøren eller kan findes i nogle værkstedsnotater.

Det er også noget jeg godt ville vide. Da litra C blev konstrueret tog de mange forholdsregler for at få en stille gang i sporet. I William Bay's "dampbibel" skrives at man var opmærksomme på problemet på grund af problemer med flangeslid på K maskinerne.
I den forbindelse undrer de mig at der ikke blev lavet lignende eksperimenter med litra K. Der blev lavet eksperimenter med rundglidere på litra K, på grund af fladglidernes ulemper, men det blev ved eksperimentet.

Ekstra kontravægt på Litra C

af esni, Frederikssund, 14/11 2024, 08:19 (23 timer, 32 minutter siden) @ KimC

Hej alle!

Er der nogen, der kan forklare mig, hvornår DSB begyndte at påsætte ekstra kontravægte på det forreste drivhjul på Litra C, og hvornår de blev fjernet? Var der en særlig grund til, at de gjorde det, eller var det kun et eksperiment, som ikke blev en succes? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, om dette modifikation belv beskrevet i Ingeniøren eller kan findes i nogle værkstedsnotater.


Det er også noget jeg godt ville vide. Da litra C blev konstrueret tog de mange forholdsregler for at få en stille gang i sporet. I William Bay's "dampbibel" skrives at man var opmærksomme på problemet på grund af problemer med flangeslid på K maskinerne.
I den forbindelse undrer de mig at der ikke blev lavet lignende eksperimenter med litra K. Der blev lavet eksperimenter med rundglidere på litra K, på grund af fladglidernes ulemper, men det blev ved eksperimentet.

50 ud af 100 K-maskiner blev ombygget med rundglidere, så det var vel lidt mere end bare et eksperiment?

--
Eskild

Ekstra kontravægt på Litra C

af Steffen Dresler, 14/11 2024, 09:50 (22 timer, 2 minutter siden) @ Stuart Harrod

Godformiddag til alle

Det er et godt spørgsmål, der bliver stillet fra NSJK side m.h.t. ekstra kontravægte på litra C, pludselig interesse for litra C? 😊

Indledningsvis har jeg IKKE hverken læst eller hørt om disse, men billederne viser jo med al tydelighed det hændte. Jeg har billedekonfimation på nr. 705, 706, 708, 710, 715 og 718. Men tilsyneladende ikke en blivende ændring, bl.a. ”mister” 708 sine ”klodser” i midten af 1960´erne igen.

Hvorfor litra C og hvilke overvejelser, der derfor blev foretaget og hvorfor i forhold til litra K kan læses i:

DSB litra A, K og C, Otto Busses danske amerikanere, Forlaget Lokomotivet 1994, ISBN 87-984221-4-6.

Selvfølgelig findes der skrivelser vedr. de ekstra kontravægte i Maskinafdelings arkivalier på enten Rigsarkivet eller hos private jernbaneinteresserede. Yderligere KUNNE det fremgå af lokomotivernes reparationsbøger, der kan ses ved henvendelse til Jernbanemuseets videncenter.

En TANKE, hvorfor flere loko C optræder med de ekstra kontravægte, kunne jo være hjulskift ved revision og hvor så aksel med afdrejet og ekstra kontravægte bliver byttet ud???

Bedste hilsener

Steff

Svenska-lok

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak