Godformiddag til alle
Det er et godt spørgsmål, der bliver stillet fra NSJK side m.h.t. ekstra kontravægte på litra C, pludselig interesse for litra C? 😊
Indledningsvis har jeg IKKE hverken læst eller hørt om disse, men billederne viser jo med al tydelighed det hændte. Jeg har billedekonfimation på nr. 705, 706, 708, 710, 715 og 718. Men tilsyneladende ikke en blivende ændring, bl.a. ”mister” 708 sine ”klodser” i midten af 1960´erne igen.
Hvorfor litra C og hvilke overvejelser, der derfor blev foretaget og hvorfor i forhold til litra K kan læses i:
DSB litra A, K og C, Otto Busses danske amerikanere, Forlaget Lokomotivet 1994, ISBN 87-984221-4-6.
Selvfølgelig findes der skrivelser vedr. de ekstra kontravægte i Maskinafdelings arkivalier på enten Rigsarkivet eller hos private jernbaneinteresserede. Yderligere KUNNE det fremgå af lokomotivernes reparationsbøger, der kan ses ved henvendelse til Jernbanemuseets videncenter.
En TANKE, hvorfor flere loko C optræder med de ekstra kontravægte, kunne jo være hjulskift ved revision og hvor så aksel med afdrejet og ekstra kontravægte bliver byttet ud???
Bedste hilsener
Steff