Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (3 fotos)

af Niels Munch, 17/5 2013, 10:35 (4186 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 17/5 2013, 11:15

God formiddag,

I f.m. snakken om Triangel-motorvogne ombygget til personvogne nævnte jeg kort: "at store tre-truck'ere uden maskintruck har været anvendt som personvogne."

Som regel var der tale om midlertidige foranstaltninger, liiige bortset fra denne:

[image]
OKMJ C 8, Odense 24.06.1961 (nm).

OKMJ C 8 blev i 1951 permanent ombygget til personvogn (med 79 pladser og toilet) fra motorvognen OKMJ M 2:

[image]
OKMJ M 2, DfA 1930 (affot. efter leveranvcefoto, arkiv nm).

Det var Triangel's allerførste tre-trucker (benævnt Model XXI). Midterboggien bar motor og gearkasse, hvorfra et kandansystem drev begge aksler på den ene endeboggie således, at akselanordningen var 2-2-B. Alle senere tre-truckere var jo dieselelektriske med "det hele" (motor, generator, banemotorer) monteret i midterboggien.

C 8 var næppe Kertemindebanens mest benyttede personvogn, men det er mit indtryk, at den anvendtes som forstærkning mellem Kerteminde og Odense. Jeg mødte den atter i Kerteminde, desværre i modlys, men alligevel:

[image]
OKMJ C 8 i Kerteminde, 28.06.1964 (nm).

..... stadig fra toiletsiden. Hvis I vil se den fra den anden side, så har EVP et glimrende foto ca. midt på sin fine hjemmeside: http://evp.dk/index.php?page=okmj---rullende-materiel . Bemærk Flettner-rotorerne på taget.

Vognen solgtes i 1966 til H.I. Hansen, der i nogle år anvendte den som frokoststue på ophugningspladsen. Det skulle ikke undre mig, om Thyge af Rønnede evt. har et foto derfra?


Bedste hilsener & go' pinse
Niels


Der er flere Triangel'er at finde *her*.

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (3 fotos)

af Thyge, Rønnede, 17/5 2013, 14:05 (4186 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Jo du har ganske ret! men det er et meget dårligt billede!
det er taget i julen 1968! og man kan se noget HBS materiel
på billedet![image]

Jeg vil dog også vise et fra sommeren 1966, hvor jeg var på cykeltur, der desværre blev afbrudt i nærheden af Kolding pga jeg blev overset af en billist!::-(
[image]
billedet er taget i Seden!
[image]
Seden var en slags ophugningscentral! den sommer!
Tilslut et billede af en af de ,for banens nedlægning. ansvarlige politikere!:-D

[image]

Blev aldrig klar over om det var kommunal-, eller amtsråd
vedkommende deltog i?:-P

Er du i øvrigt sikker på at dit 3 billede er fra Kerteminde?
syntes det ligner Odense!

Med venlig hilsen
Thyge

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (3 fotos)

af Niels Munch, 17/5 2013, 14:42 (4186 dage siden) @ Thyge

Er du i øvrigt sikker på at dit 3 billede er fra Kerteminde?
syntes det ligner Odense!

Tjae Thyge, jeg har selv været grumme i tvivl; men mit gamle notat ser således ud:

[image]
nm notat fra Kerteminde 28.06.1964.

Den foregående side handler om Martofte, og den følgende om Odense; men, som det ses, er der en J 26-vognkasse i Dræby ind imellem. Foruden C 8 fotograferede jeg også, jf. notatet, MD 12. Mon ikke jeg får gravet det negativ frem, når jeg skal videre med tre-truckerne?

Jeg fulgtes, som du husker, med JB-P, og vi mødtes med dig på Odense Vandrerhjem, hvorfra turen gik videre vestpå dagen efter. Du med toget, da DSB havde sendt din cykel til Fredericia, JB-P og jeg via Bogense, hvorefter JB-P trådte sin pedalarm af, så jeg måtte bugsere ham gennem det halve Nordvestfyn. Vandrerhjemsbestyreren i Fredericia lignede ESA på en prik og forhandlede i øvrigt cola med kam.

Nå, nu går der vist OT i den!

Bedste hilsener og tak for supplerende fotos
Niels

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (3 fotos)

af Lars Viinholt-Nielsen, 17/5 2013, 19:26 (4185 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels
Mon ikke det er OKMJ C 9, du har fotograferet i Kerteminde? Den stod jo nærmest permanent der. Modlysbilledet af C 8 er taget i Odense. Der stod den næsten altid og var kun i brug ved togforstærkning. Jeg har kun set C 8 i drift et par gange, den ene gang sammen med OMB C 19. Det var en sjælden oprangering!
hilsen
Lars

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (korrektion)

af Niels Munch, 17/5 2013, 20:07 (4185 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Mon ikke det er OKMJ C 9, du har fotograferet i Kerteminde? Den stod jo nærmest permanent der. Modlysbilledet af C 8 er taget i Odense. Der stod den næsten altid og var kun i brug ved togforstærkning. Jeg har kun set C 8 i drift et par gange, den ene gang sammen med OMB C 19. Det var en sjælden oprangering!

Kære Lars,

Du har givetvis helt ret, og i mellemtiden dukkede et papiraftryk op af C 8 (det med kulkranen i baggrunden), og bagpå har jeg noteret "Odense, juli 1960".

Det betyder således, at modlysbilledet er taget i Odense den 24.06.1961. Jeg har slet ikke fotograferet C 8 i 1964.

En oprangering med bl.a. C 8 findes i øvrigt i Signalposten nr. 3/1990 side 99.

Bedste hilsener og tak
Niels

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (+1 foto)

af Niels Munch, 21/5 2013, 16:08 (4182 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Jeg har slet ikke fotograferet C 8 i 1964.

Det passer nu alligevel ikke helt:

[image]
OKMJ C 8 i Kerteminde 28.06.1964 (nm).

..... bagerst i den oprangering, jeg nævnte:

En oprangering med bl.a. C 8 findes i øvrigt i Signalposten nr. 3/1990 side 99 .....

..... og som i øvrigt bestod af OKMJ MD 12 - OMB B 2 - OMB C 11.


Bedste hilsener
Niels

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak