En Apfelpfeil-vogn og dens ophav m.v. (5 fotos)

af Niels Munch, 8/11 2024, 17:22 (15 dage siden)

Efter det tyske rejseforetagende IAO Apfelpfeil's konkurs i 1979 sattes boets ca. 70 overvejende 26,4 m jernbanevogne (hvori selskabet havde forkøbt sig) til salg. Her slog OHJ/HTJ til og sikrede sig et antal vogne, hvoraf 5 i renoveret/ombygget stand sattes i drift i privatbanernes loktrukne tog.

DSB fulgte trop og købte ind således, at etaten kunne idriftsætte 12 liggevogne litra Bcm. Da man desuden manglede såvel post- som rejsegodsvogne, indkøbtes et antal ex Deutsche Bundespost (DBP) vogne, hvoraf idriftsattes 10 stk. som Pm-postvogne, og 14 som Dm-rejsegodsvogne. Men kun 3 af disse Dm var kommet via - og havde været ejet af - Apfelpfeil, og én af dem var denne:

[image]
Ex Apfelpfeil rejsegodsvogn Dms 42 951, senere DSB Dm 44 042, Østerport 03.06.1982 (Foto: Jan Lundstrøm).

Og det er præcis denne, det drejer sig om. Den blev bygget af Uerdingen 1953 til DBP som "Probewagen mit Führerstand, PINT 52 201", altså en postvogn som styrevogn (litra Post 4mf-a/26 nr. 6000), og den - og én søstervogn ud af i alt 3 byggede - blev udstillet på Deutsche Verkehrsausstellung i München 1953:

[image]
DBP Post 4mf-a/26 nr. 6000 i München 01.07.1953 (foto: Helmut Ebert, www.bahnen-im-norden.de).

De tre 26,4 m postvogne - med førerrum i begge ender - var blevet udviklet af Posttechnische Zentralamt sammen med DB og togfabrikkerne Waggonfabrik Uerdingen, Waggonfabrik Gebrüder Credé og Hansa Waggonbau, der byggede hver sin.

Ideen var, at to post-styrevogne skulle kobles på hver sin ende af et V200-lokomotiv og således udgøre et flexibelt "Postschnellzug".

[image]
Ekspresposttoget ved dets præsentation på transportudstillingen i München, 08.1953. (Foto: Karl Wyrsch, Coll. D. Ammann - Eisenbahnstiftung Bildergalerie). Togets anden vogn på udstillingen var i øvrigt den, der var bygget af Hansa Waggonbau.

[image]
Post-styrevogn til Deutsche Bundespost på Waggonbau Hansa i Bremen, 1954. (Foto: Scheyhing - Eisenbahnstiftung Bildergalerie).

De 3 post-styrevogne var indrettet en anelse forskelligt, således var "vores vogn" primært indrettet til brevsortering og var derfor forsynet med et særligt system, der sugede støvet luft ud.

Der er ingen kendt brug af ekspresposttoget ud over dets præsentation på transportudstillingen, og vognene har givetvis været indsat i "normale" løb. I 1955 blev de så "normaliseret", fik fjernet førerrummene og fik litra POST m-b/26, vores med nummeret 13 600-4. Credé- og Hansa-vognene blev udrangeret i 1978, forinden var "vores vogn" i 1976 kommet til IAO Apfelpfeil som Dms 42 951-6, og derfra så i 1982 til DSB, i drift 1983 som DSB Dm 44 042-5 og udrangeret 1990 - 12 år efter sine 2 søskende.

Jeg har ingen billeder af netop denne vogn i rødlakeret DSB-udgave, så jeg må runde af med endnu et skud fra Østerport:

[image]
IAO Apfelpfeil Dms 42 951 på Østerport, 02.03.1982 (foto: JB-P).

Tak til Horst Ebert, Jan Lundstrøm og JB-P for billedmateriale.

Bedste hilsener
Niels

En Apfelpfeil-vogn og dens ophav m.v. (5 fotos)

af Steffen Dresler, 8/11 2024, 22:03 (14 dage siden) @ Niels Munch

Godaften

En skabelon over, hvordan man let og elegant med facts fortæller jernbanehistorie uden udenoms forstyrrende informationer eller andet. Sådan skal det gøres!!

Tak NM for informationen, dejligt at se, hvor elegant det bør gøres.

Herunder min oplevelse fra den 26. juli 1982 fra Østerport ved DSB skolen og på den anden side af vejen den svenske kirke.
[image]
Bümk 901 + Dms 952.

Godnat og sov godt

Steff

En Apfelpfeil-vogn og dens ophav m.v. (+3 fotos mere)

af Niels Munch, 9/11 2024, 10:19 (14 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Mange tak for de pæne ord; jeg skriver lidt om, hvad jeg falder over og hvad, der falder mig ind. Det er der vist ikke megen struktur over :-| .

Også tak for dine Kk observationer; Bümk 901 blev jo til DSB Tjenestevogn 60 86 99-44 002-0; derimod synes Dms 952 blot indkøbt til reservedele.

Og så skal jeg lige have ombyttet datoen i Jan's Kk-billede til 06.03.1982 (der er endnu ikke løv på træerne).

Både de DBP-vogne, der fik karriere som Dm og Pm ved DSB og dem, der ikke blev noget særligt, var i perioder "oplagret" på ledige spor, som f.eks. her i Frederikssund:

[image]
Ex DBP-vogne i Frederikssund, 22.01.1984 (nm).

Numre fik jeg naturligvis ikke noteret. Også OHJ fik fingre i én, der forblev Chromoxidgrün (og beholdt sine tyske posthorn):

[image]
OHJ DP 248 i Holbæk, 18.04.1984 (nm).

Endelig fik jeg nappet et halvskidt billede af en ex DBP i sit fine, nye outfit:

[image]
DSB Dm 041, København H 15.01.1984 (nm).

Med garanti kan ingen af dem dog bryste sig over at have været styrevogne :-D .

Bedste weekendhilsener
Niels

En Apfelpfeil-vogn og dens ophav m.v. (+3 fotos mere)

af Steffen Dresler, 9/11 2024, 11:30 (14 dage siden) @ Niels Munch

...................og så lige afslutningen med OHJs andel af projektet, her fotograferet i Holbæk med et "tyskertog" med OHJ 46 som togmaskine. Ud over loko, kender jeg ikke numrene på vognene. Billedkvaliteten den sædvanlige ikke helt så skarpe som ønsket! Foto 22. januar 1983.

[image]

og alting har en ende! De tyske posthorn ses på vognsiden.

[image]

Egentligt et flot og stilrent tog!!!

Bedste hilsener

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak