Avatar

3 sider fra en fotomappe

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/11 2024, 12:38 (7 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 7/11 2024, 13:23

Her er 3 sider fra en ukendt fotografs fotomappe.
Ja, jeg ved godt, jeg burde skille billederne ad, men der er alt for få timer i døgnet.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

3 sider fra en fotomappe

af Niels Munch, 7/11 2024, 13:16 (7 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mit bud: Sidste tog på OMB; det karakteristiske vandtårn i Brenderup ses på et par af billederne.

M.v.h.
Niels

3 sider fra en fotomappe

af Niels, Aarhus, 7/11 2024, 13:17 (7 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

Billederne ligner grangiveligt noget fra en sidste driftsdag på en nordvestfynsk jernbane - der er bl.a. et skilt med teksten: "Øf-øf-øf - sidste tøf";-) og et skilt, der viser tog mod henholdsvis Odense og/eller Middelfart.
Hvilken bane eller station, der er tale om er mit kendskab til nordvestfynske jernbaner for sporadisk til.

Med venlige hilsner

Niels H

--
Niels

3 sider fra en fotomappe

af Niels, Aarhus, 7/11 2024, 13:18 (7 dage siden) @ Niels

- endnu en gang var en anden Niels bare hurtigere:-D

--
Niels

3 sider fra en fotomappe

af Niels, Aarhus, 7/11 2024, 14:06 (7 dage siden) @ Niels Munch


Sorry, bedste navnebroder!

Alt forladt ;-)

I øvrigt finder man på Danmark set fra luften et lidt mørkt billede fra 1962, som viser det karakteristiske vandtårn i Brenderup:
[image]

Hele billedet kan findes her

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

3 sider fra en fotomappe

af Niels, Aarhus, 7/11 2024, 14:28 (7 dage siden) @ Niels

Goddag igen

Nedenstående billede er også gengivet i Lars Viinholt-Nielsens bog "Nordvestfynske Jernbane, Odense-Middelfart-Bogense 1911-1966" med billedteksten:
"Forstander Andreas Nielsen Brenderup Realskole holder tale for banen på Brenderup Station den 31. marts 1966" (ELA) = Ejby Kommunes Lokalhistoriske Arkiv, Brenderup.

[image]

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

3 sider fra en fotomappe

af Poul Andersen, 7/11 2024, 14:34 (7 dage siden) @ Niels

Billede nr. 4, der viser en herrer der holder tale, findes i Lars Viinholt-Nielsen´s bog, "Nordvestfyenske Jernbane 1911 - 1966, side 155.
Det er forstander Andreas Nielsen, Brenderup realskole der holder tale for banen på Brenderup station den 31. marts, 1966.
Billedet er fra (ELA) Ejby Kommunes Lokalhistoriske Arkiv i Brenderup.
Mon ikke de øvrige billeder er fra samme bane og samme dag.

Mvh.
Poul.

Avatar

3 sider fra en fotomappe

af Ove Nygaard, 7/11 2024, 15:25 (7 dage siden) @ Poul Andersen

Billede nr. 4, der viser en herrer der holder tale, findes i Lars Viinholt-Nielsen´s bog, "Nordvestfyenske Jernbane 1911 - 1966, side 155.
Det er forstander Andreas Nielsen, Brenderup realskole der holder tale for banen på Brenderup station den 31. marts, 1966.
Billedet er fra (ELA) Ejby Kommunes Lokalhistoriske Arkiv i Brenderup.
Mon ikke de øvrige billeder er fra samme bane og samme dag.

Mvh.
Poul.

Jeg tilslutter mig Pouls konklusion.
Vi "fra nærområdet" (Trekantområdets mest omtalte by!) - altså Fredericia - kører jævnligt forbi Brenderup, og hver gang fortæller jeg om byens "storhedstid" som jernbaneknudepunkt m. v. Familien er lidt trætte af "mine foredrag", så det sker, at jeg holder inde midt i "beretningen".
Mvh
Ove af Erritsø/Fredericia

Avatar

RHJ den 31. marts 1969

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 9/11 2024, 12:20 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er flere billeder fra samme fotomappe.
Det må være sidste aften på RHJ den 31. marts 1969.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

RHJ den 31. marts 1969

af Poul Andersen, 9/11 2024, 14:07 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ingen tvivl om at det er sidste dag og sidste tur på RHJ, idet nogle af billederne tidligere er vist i div. tidsskrifter og bogen om Hadsund Peter.
At man kun kørte med en enkelt Sm, trods det store fremmøde virker underligt, når jeg husker tilbage på på sidste dag og tur på VaGJ tre år senere.
Her blev togene opformeret løbende hen over dagen, for at slutte med Sm+Sp+Sp+Sm i sidste tog !

Mvh.
Poul.

RHJ den 31. marts 1969

af Asger Christiansen, 9/11 2024, 15:43 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja, alle otte billeder er fra RHJ den 31. marts 1969.

På foto 8 sidder undertegnede i en langhåret udgave på skinnebussens motorkasse

Avatar

Flere billeder fra fotomappen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/11 2024, 10:58 (4 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Billede 1. 16/11 1968.


[image]
Billede 2. 17/11 1968. Kagerup.


[image]
Billede 3. 24/11 1968.


[image]
Billede 4. 30/3 1968. SM 10?


[image]
Billede 5. 30/3 1968.


[image]
Billede 6. DSB MO 568.

--
[image]

Avatar

Flere billeder fra fotomappen

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/11 2024, 11:07 (4 dage siden) @ Tommy Nilsson

#1 Roskilde

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Flere billeder fra fotomappen

af PeterA, 10/11 2024, 11:07 (4 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vedr. Billede 6:

Sidste fire-akslede MO 568 i drift på Hareskovbanen d. 17/8 - 1969. Oprangering: MO 568, CLL 492, CLS 702.

Billedet er taget på Dyssegård Trb af Mogens Anderson, Gladsaxe Byarkiv.

mvh PeterA

Flere billeder fra fotomappen

af Niels Munch, 10/11 2024, 11:56 (4 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Billede 3. 24/11 1968.

Skinnebus af 2. serie med sort mavebælte, toilet i A-enden, hvor ruden er en udelt, mælkehvid plastplade, kunne tyde på ØSJS. Landskabet genkender jeg dog ikke lige.

M.v.h.
Niels

3 sider fra en fotomappe

af Ronold, Høvik, Norge, 10/11 2024, 13:34 (4 dage siden) @ Niels

"Billederne ligner grangiveligt noget fra en sidste driftsdag på en nordvestfynsk jernbane - der er bl.a. et skilt med teksten: "Øf-øf-øf - sidste tøf";-) og et skilt, der viser tog mod henholdsvis Odense og/eller Middelfart."

Teksten med "øf-øf" må henvise til, at Brenderupbanen og dens tog på folkemunde hed Røjlegrisen".

Mvh
Knut

Flere billeder fra fotomappen

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 10/11 2024, 16:51 (4 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels-Erik Hansen, 10/11 2024, 17:20

Billede 1 kan suppleres med dette billede taget den 14. april 2019, hvor jeg går/står i spor 45, det mest lige spor til venstre i det oprindelige billede:

[image]

Skorstenen til det gamle slagteri findes stadig, omend det er "krøbet lidt". "Piben" blev taget ned for et årstid siden. Sporet, hvor sneplovene er placeret, kaldtes 'slagterisporet'. Bygningen bag ved sneplovene har fået "nyt liv" og kedelcentralen tilhørende skorstenen forventes også at få "nyt liv" i fremtiden.

Avatar

Flere billeder fra fotomappen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/11 2024, 23:03 (4 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Billede 3. 24/11 1968.

Det ser ud som om det nede i kurven til venstre står et afstandsmærke med 2 bjælker måske til et indkørselssignal til en station ude til venstre - og der dernede kommer et andet spor som man også kan fornemme ovre i højre side......

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Flere billeder fra fotomappen

af Ole M. Nielsen ⌂, 10/11 2024, 23:37 (4 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]
Billede 3. 24/11 1968.

Det ser ud som om det nede i kurven til venstre står et afstandsmærke med 2 bjælker måske til et indkørselssignal til en station ude til venstre - og der dernede kommer et andet spor som man også kan fornemme ovre i højre side......

Er det ikke et “Ubevogtet jernbaneoverskæring” for vejfærdslen ?

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Flere billeder fra fotomappen

af Niels Munch, 11/11 2024, 01:55 (4 dage siden) @ Ole M. Nielsen

[image]

Er det ikke et “Ubevogtet jernbaneoverskæring” for vejfærdslen ?

Jo, det er et krydsmærke for en usikret overkørsel, for hvilken også "GIV AGT" mærket gælder.

M.v.h.
Niels

Flere billeder fra fotomappen

af Martin Wilde, 11/11 2024, 19:04 (3 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billede 4: Ja, det er TKVJ SM 10 på banegården i Kolding.
Til dem, der ikke umiddelbart kan se forskel på en serie I eller serie II-skinnebus, kan man altid se forskel på TKVJ's skinnebusser ved, at de tre serie I-skinnebusser SM 7, 8 og 9 alle havde påskriften siddende på vognsiden under mellemrummet mellem to vinduer hen langs vognsiden. På serie II-skinnebussen SM 10 sad påskrifterne på vognsiden midt under det midterste vindue, altså en anelse forskudt i forhold til banens første tre skinnebusser.

Flere billeder fra fotomappen

af Poul Andersen, 11/11 2024, 19:16 (3 dage siden) @ Martin Wilde

Billede 4: Ja, det er TKVJ SM 10 på banegården i Kolding.
Til dem, der ikke umiddelbart kan se forskel på en serie I eller serie II-skinnebus, kan man altid se forskel på TKVJ's skinnebusser ved, at de tre serie I-skinnebusser SM 7, 8 og 9 alle havde påskriften siddende på vognsiden under mellemrummet mellem to vinduer hen langs vognsiden. På serie II-skinnebussen SM 10 sad påskrifterne på vognsiden midt under det midterste vindue, altså en anelse forskudt i forhold til banens første tre skinnebusser.

Som dette billede af VGJ Sm 6 (serie 1) og VGJ Sm 7 (serie 2) viser, er der en væsentlig forskel på fronten af de to serier.

Mvh.
Poul.

[image]

Remisen i Grindsted, foråret 1971.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak