3 sider fra en fotomappe
Her er 3 sider fra en ukendt fotografs fotomappe.
Ja, jeg ved godt, jeg burde skille billederne ad, men der er alt for få timer i døgnet.
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 7/11 2024, 12:38 (15 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 7/11 2024, 13:23
Her er 3 sider fra en ukendt fotografs fotomappe.
Ja, jeg ved godt, jeg burde skille billederne ad, men der er alt for få timer i døgnet.
--
af Niels Munch, 7/11 2024, 13:16 (15 dage siden) @ Tommy Nilsson
Mit bud: Sidste tog på OMB; det karakteristiske vandtårn i Brenderup ses på et par af billederne.
M.v.h.
Niels
af Niels, Aarhus, 7/11 2024, 13:17 (15 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej
Billederne ligner grangiveligt noget fra en sidste driftsdag på en nordvestfynsk jernbane - der er bl.a. et skilt med teksten: "Øf-øf-øf - sidste tøf" og et skilt, der viser tog mod henholdsvis Odense og/eller Middelfart.
Hvilken bane eller station, der er tale om er mit kendskab til nordvestfynske jernbaner for sporadisk til.
Med venlige hilsner
Niels H
--
Niels
af Niels, Aarhus, 7/11 2024, 13:18 (15 dage siden) @ Niels
- endnu en gang var en anden Niels bare hurtigere
--
Niels
af Niels Munch, 7/11 2024, 13:40 (14 dage siden) @ Niels
- endnu en gang var en anden Niels bare hurtigere
Sorry, bedste navnebroder!
Et par af billederne ligger i øvrigt på arkiv.dk: https://arkiv.dk/vis/684814 og https://arkiv.dk/vis/684815 - med ukendt fotograf.
M.v.h.
Niels
af Niels, Aarhus, 7/11 2024, 14:06 (14 dage siden) @ Niels Munch
Sorry, bedste navnebroder!
Alt forladt
I øvrigt finder man på Danmark set fra luften et lidt mørkt billede fra 1962, som viser det karakteristiske vandtårn i Brenderup:
Hele billedet kan findes her
Venlige hilsner
Niels H
--
Niels
af Niels, Aarhus, 7/11 2024, 14:28 (14 dage siden) @ Niels
Goddag igen
Nedenstående billede er også gengivet i Lars Viinholt-Nielsens bog "Nordvestfynske Jernbane, Odense-Middelfart-Bogense 1911-1966" med billedteksten:
"Forstander Andreas Nielsen Brenderup Realskole holder tale for banen på Brenderup Station den 31. marts 1966" (ELA) = Ejby Kommunes Lokalhistoriske Arkiv, Brenderup.
Venlige hilsner
Niels H
--
Niels
af Poul Andersen, 7/11 2024, 14:34 (14 dage siden) @ Niels
Billede nr. 4, der viser en herrer der holder tale, findes i Lars Viinholt-Nielsen´s bog, "Nordvestfyenske Jernbane 1911 - 1966, side 155.
Det er forstander Andreas Nielsen, Brenderup realskole der holder tale for banen på Brenderup station den 31. marts, 1966.
Billedet er fra (ELA) Ejby Kommunes Lokalhistoriske Arkiv i Brenderup.
Mon ikke de øvrige billeder er fra samme bane og samme dag.
Mvh.
Poul.
af Ove Nygaard, 7/11 2024, 15:25 (14 dage siden) @ Poul Andersen
Billede nr. 4, der viser en herrer der holder tale, findes i Lars Viinholt-Nielsen´s bog, "Nordvestfyenske Jernbane 1911 - 1966, side 155.
Det er forstander Andreas Nielsen, Brenderup realskole der holder tale for banen på Brenderup station den 31. marts, 1966.
Billedet er fra (ELA) Ejby Kommunes Lokalhistoriske Arkiv i Brenderup.
Mon ikke de øvrige billeder er fra samme bane og samme dag.Mvh.
Poul.
Jeg tilslutter mig Pouls konklusion.
Vi "fra nærområdet" (Trekantområdets mest omtalte by!) - altså Fredericia - kører jævnligt forbi Brenderup, og hver gang fortæller jeg om byens "storhedstid" som jernbaneknudepunkt m. v. Familien er lidt trætte af "mine foredrag", så det sker, at jeg holder inde midt i "beretningen".
Mvh
Ove af Erritsø/Fredericia
af Ronold, Høvik, Norge, 10/11 2024, 13:34 (11 dage siden) @ Niels
"Billederne ligner grangiveligt noget fra en sidste driftsdag på en nordvestfynsk jernbane - der er bl.a. et skilt med teksten: "Øf-øf-øf - sidste tøf" og et skilt, der viser tog mod henholdsvis Odense og/eller Middelfart."
Teksten med "øf-øf" må henvise til, at Brenderupbanen og dens tog på folkemunde hed Røjlegrisen".
Mvh
Knut
af Tommy Nilsson , Ringsted, 9/11 2024, 12:20 (13 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er flere billeder fra samme fotomappe.
Det må være sidste aften på RHJ den 31. marts 1969.
--
af Poul Andersen, 9/11 2024, 14:07 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson
Ingen tvivl om at det er sidste dag og sidste tur på RHJ, idet nogle af billederne tidligere er vist i div. tidsskrifter og bogen om Hadsund Peter.
At man kun kørte med en enkelt Sm, trods det store fremmøde virker underligt, når jeg husker tilbage på på sidste dag og tur på VaGJ tre år senere.
Her blev togene opformeret løbende hen over dagen, for at slutte med Sm+Sp+Sp+Sm i sidste tog !
Mvh.
Poul.
af Asger Christiansen, 9/11 2024, 15:43 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson
Ja, alle otte billeder er fra RHJ den 31. marts 1969.
På foto 8 sidder undertegnede i en langhåret udgave på skinnebussens motorkasse
af Tommy Nilsson , Ringsted, 10/11 2024, 10:58 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 1. 16/11 1968.
Billede 2. 17/11 1968. Kagerup.
Billede 3. 24/11 1968.
Billede 4. 30/3 1968. SM 10?
Billede 5. 30/3 1968.
Billede 6. DSB MO 568.
--
af Morten Flindt Larsen, København K, 10/11 2024, 11:07 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson
#1 Roskilde
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af PeterA, 10/11 2024, 11:07 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson
Vedr. Billede 6:
Sidste fire-akslede MO 568 i drift på Hareskovbanen d. 17/8 - 1969. Oprangering: MO 568, CLL 492, CLS 702.
Billedet er taget på Dyssegård Trb af Mogens Anderson, Gladsaxe Byarkiv.
mvh PeterA
af Ole M. Nielsen , 10/11 2024, 11:27 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 4 og 5 : Kolding, TKVJ.
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
af Niels Munch, 10/11 2024, 11:56 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 3. 24/11 1968.
Skinnebus af 2. serie med sort mavebælte, toilet i A-enden, hvor ruden er en udelt, mælkehvid plastplade, kunne tyde på ØSJS. Landskabet genkender jeg dog ikke lige.
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 10/11 2024, 23:03 (11 dage siden) @ Niels Munch
Billede 3. 24/11 1968.
Det ser ud som om det nede i kurven til venstre står et afstandsmærke med 2 bjælker måske til et indkørselssignal til en station ude til venstre - og der dernede kommer et andet spor som man også kan fornemme ovre i højre side......
--
Venligst
Michael Deichmann
af Ole M. Nielsen , 10/11 2024, 23:37 (11 dage siden) @ Michael Deichmann
Billede 3. 24/11 1968.
Det ser ud som om det nede i kurven til venstre står et afstandsmærke med 2 bjælker måske til et indkørselssignal til en station ude til venstre - og der dernede kommer et andet spor som man også kan fornemme ovre i højre side......
Er det ikke et “Ubevogtet jernbaneoverskæring” for vejfærdslen ?
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
af Niels Munch, 11/11 2024, 01:55 (11 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Er det ikke et “Ubevogtet jernbaneoverskæring” for vejfærdslen ?
Jo, det er et krydsmærke for en usikret overkørsel, for hvilken også "GIV AGT" mærket gælder.
M.v.h.
Niels
af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 10/11 2024, 16:51 (11 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels-Erik Hansen, 10/11 2024, 17:20
Billede 1 kan suppleres med dette billede taget den 14. april 2019, hvor jeg går/står i spor 45, det mest lige spor til venstre i det oprindelige billede:
Skorstenen til det gamle slagteri findes stadig, omend det er "krøbet lidt". "Piben" blev taget ned for et årstid siden. Sporet, hvor sneplovene er placeret, kaldtes 'slagterisporet'. Bygningen bag ved sneplovene har fået "nyt liv" og kedelcentralen tilhørende skorstenen forventes også at få "nyt liv" i fremtiden.
af Martin Wilde, 11/11 2024, 19:04 (10 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 4: Ja, det er TKVJ SM 10 på banegården i Kolding.
Til dem, der ikke umiddelbart kan se forskel på en serie I eller serie II-skinnebus, kan man altid se forskel på TKVJ's skinnebusser ved, at de tre serie I-skinnebusser SM 7, 8 og 9 alle havde påskriften siddende på vognsiden under mellemrummet mellem to vinduer hen langs vognsiden. På serie II-skinnebussen SM 10 sad påskrifterne på vognsiden midt under det midterste vindue, altså en anelse forskudt i forhold til banens første tre skinnebusser.
af Poul Andersen, 11/11 2024, 19:16 (10 dage siden) @ Martin Wilde
Billede 4: Ja, det er TKVJ SM 10 på banegården i Kolding.
Til dem, der ikke umiddelbart kan se forskel på en serie I eller serie II-skinnebus, kan man altid se forskel på TKVJ's skinnebusser ved, at de tre serie I-skinnebusser SM 7, 8 og 9 alle havde påskriften siddende på vognsiden under mellemrummet mellem to vinduer hen langs vognsiden. På serie II-skinnebussen SM 10 sad påskrifterne på vognsiden midt under det midterste vindue, altså en anelse forskudt i forhold til banens første tre skinnebusser.
Som dette billede af VGJ Sm 6 (serie 1) og VGJ Sm 7 (serie 2) viser, er der en væsentlig forskel på fronten af de to serier.
Mvh.
Poul.
Remisen i Grindsted, foråret 1971.
Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.
Læs mere19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet