Avatar

En lille Haloween gætter - LØST

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/11 2024, 10:42 (3 dage siden) @ Niels Munch

He he - Bingo!!!!
[image]

Det er ganske rigtigt Komandopost 2 ved den gamle station i den lille by Penig i Sachsen i det gamle østtyskland!

Og hvad lavede jeg så der? Ja, jeg var slet ikke ude i ferrovialt ærinde, men på besøg hos Muldenthaler Emalierwerke Gmbh, der ligger i byen og har gjort det siden 1887. Det er dem der laver de emaljerede historiske nummerplader, og jeg var nede at besøge dem for at kunne skrive en artikel til Motorhistorisk Samråd nyhedsbrev.
[image]
Bogstaver og tal overføres til nummerpladen med silketryk. Der ses en stencil til flere nummerplader og et husnummerskilt.
[image]
Sort emaljepasta påføres igennem stencilen
[image]
Voila! Så lige bages færdig ved 720 gr.
Nummerpladen her skal sidde på en Ford F250 på midtsjælland :-)

Efter besøget, der blot tog 1½ time, sight-seeede jeg lidt i byen Penig, der ser ud som om hverken WWII eller 45 års kommunistisk styre havde spoleret en pitoresk sydtysk landsby.
[image]
[image]

På vej ud af byen på hjemturen kom jeg forbi denne komandopost som jeg bare måtte have et billede af. Jeg havde langt hjem - 700+ km - så der var ikke tid til at iværksætte en større jernbanearkæologisk undersøgelse af stationsarealet, som jeg hjemkommen kunne se på Google Maps stadig var der. Google Streetview afslører en pænt stor station, men der har jo også været dels en gennemgående linie og en der havde endestation her:
[image]

Ser man det hele lidt fra oven fornemmer man også der har været et større stationsområde:
[image]
Jeg har mistanke om at den der "Penig Birkenpark" er det tidligere godsområde hvor der har kunnet være flere sidespor til opstilling af godsvogne og også de tog, der havde endestation her. Der er ingen spor at se af eventuelle remiser.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak