Avatar

Lokofører Karlsens flammer

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/11 2024, 21:34 (20 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående fotos er taget af Peter Thornvig 4. april 2001. I årets første måneder brændte hele tre MZIV-lokomotiver,1447, 1448, og 1455. Kan sagkundskaben afgøre, hvilken af de tre maskiner det drejer sig om her?

[image]
[image]
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokofører Karlsens flammer

af Ole Dinesen ⌂ @, 4/11 2024, 09:43 (20 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Nedenstående fotos er taget af Peter Thornvig 4. april 2001. I årets første måneder brændte hele tre MZIV-lokomotiver,1447, 1448, og 1455. Kan sagkundskaben afgøre, hvilken af de tre maskiner det drejer sig om her?

1448 kan du i hvert fald stryge fra listen, den var rimelig hurtig i drift igen.

Avatar

Lokofører Karlsens flammer

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/11 2024, 09:48 (20 dage siden) @ Ole Dinesen

Hejsa,

Nedenstående fotos er taget af Peter Thornvig 4. april 2001. I årets første måneder brændte hele tre MZIV-lokomotiver,1447, 1448, og 1455. Kan sagkundskaben afgøre, hvilken af de tre maskiner det drejer sig om her?


1448 kan du i hvert fald stryge fra listen, den var rimelig hurtig i drift igen.

Tak, Ole. :-) Ja det var også min tanke, at de ikke alle var så udbrændte som kræet på museets fotos.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokofører Karlsens flammer

af Mj1411, 5/11 2024, 17:17 (18 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten, at dømme ud fra hvor kraftig branden har været i den ende af lokomotivet vil jeg sige det drejer sig om 1447. Sammenlign evt med billederne på jernbanen af samme. Mvh Michael

Avatar

Lokofører Karlsens flammer

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/11 2024, 18:00 (18 dage siden) @ Mj1411

Hej Morten, at dømme ud fra hvor kraftig branden har været i den ende af lokomotivet vil jeg sige det drejer sig om 1447. Sammenlign evt med billederne på jernbanen af samme. Mvh Michael

Hej Michael,

Du har nok ret. :-) :-) :-) Lokomotivet blev jo udrangeret, og selv for mig (der ikke har forstand på diesellokomotiver) ser skaderne så omfattende ud, at det må have været meget dyrt at sætte det i stand igen. Tak for dit input. Hvis ikke nogen protesterer, lander vi på: MZ 1447 (?). Så må vores efterid rette, hvis der dukker andre fotos op.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokofører Karlsens flammer

af Niels, Aarhus, 5/11 2024, 18:37 (18 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God aften

Var der nogen forklaring på, at hele 7 ud af 15 lokomotiver i MZ-IV serien brød i brand?
Havde denne sidste serie en eller anden svaghed i konstruktionen, der var årsag til dette?
I følge databasen var der kun et enkelt eksemplar af de tre øvrige serier (1405), der led en tilsvarende skæbne.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Lokofører Karlsens flammer

af Oversmeden, 5/11 2024, 21:11 (18 dage siden) @ Niels

For at en brand kan opstå, skal du have 3 ting.
- noget der kan brænde.
- Oxygen (der er ca. 21 % i alm. luft).
- varme/energi til at få reaktion til at løbe.

I den brandramte ende af MzIV haves:
- et luftindsugningsfilter for dieselmotor.....det vil typisk generer noget støv og støv brænder fint.
- der er en elvarme-generator, som har et gear tilkoblet. Dette gear blev smut med noget ret tyktfyldende olie. Desværre var pakningerne ikke altid lige tætte, så olien sev stille og roligt. Selv smøreolie kan brænde om end flammepunktet ligger over godt over 220 grader Celsius. Olie og støv brænder rigtigt godt....
- oppe over elvarmegeneratoren og ved siden af luftfilteret lå lyddæmperen fra dieselmotoren. Den kan godt blive pænt varm.

Ergo, nu er brandtrekanten samlet.
Det fine er, at fjerner du et element, så reduceres risikoen for brand betragteligt.
Meeeen, spares der på rengøring (olie og oliemættet støv) kombineret med at isoleringen på dæmperen (måske) havde set bedre dage........ja, så stiger risikoen for brand...seriøst.
Hvem der fandt på at spare lige nøjagtig hér; det ved jeg ikke.....men det blev en dyr besparelse, for DSB var dengang selvforsikrende.

Lokofører Karlsens flammer

af Mo 568, 6/11 2024, 00:19 (18 dage siden) @ Oversmeden

Årsagen til branden på 1447 den 22 februar 2001 var ikke manglende rengøring.

Lokomotivet havde fået eftermonteret direkte E-bremse. Konsollerne til bremsekontaktorerne var underdimensioneret, så kontaktorerne ”svajede” når de skulle bryde bremsestrømmen.

På 1447 antændte ”brydegnisten” en brand dybt i den bakelitplade som kontaktorerne var monteret på. Ilden ulmede

i pladen allerede fra dagen før, hvor en Lkf i Næstved under klargøring havde bemærket at der lugtede brændt i generatorrummet.

Ilden brød først ud lige efter lokomotivet var afgået fra Viby mod Roskilde bagest i et styrevogntog. Toget gik i stå omkring broen over Søndre Ringvej, hvilket gjorde det svært for brandvæsnet at komme til.

Det er svært at vurdere om de fotoer der vises her kommer fra 1447 eller 1455 som brændte på Lolland den 14. januar 2001.

I min erindring virkede generatorrummet på 1447 ikke så beskadiget som fotos viser. Men det kan ikke siges med sikkerhed, fordi apparatskabet er afmonteret på fotos.

--
Thomas Albøg Olsen

Avatar

Lokofører Karlsens flammer

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2024, 00:31 (18 dage siden) @ Mo 568

Tak Thomas, så holder jeg lige hestenene lidt med entydigt at identificere den som 1447, både med og uden spørgsmålstegn.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokofører Karlsens flammer

af Niels, Aarhus, 6/11 2024, 09:58 (18 dage siden) @ Mo 568

Tak til Oversmeden og Mo 568 for supplerende forklaringer.

De forskellige forklaringer tyder jo lidt på, at det ikke er i den grundlæggende konstruktion af lokomotiverne, at årsagerne skal findes - der gik trods alt omkring 15-24 år i seks af tilfældene fra leveringen til brandene opstod.
Det peger jo mere i retning af dårligt vedligehold/manglende rengøring eller som Mo 568 forklarer en underdimensioneret isolering i indbygningen af E-bremse.
Hvis der har været tale om spareiver, så er det jo ikke en ukendt sag i offentlige virksomheder, at ovenfra kommende krav om besparelser ofte er meget kortsigtede og virker nogenlunde lige så effektivt, som det gør at p.... i bukserne for at holde varmen.
Nå, det er alt sammen historie nu, man må dog håbe, at nogen har lært af fejlene........

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Avatar

Lokofører Karlsens flammer

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2024, 00:37 (18 dage siden) @ Oversmeden

For at en brand kan opstå, skal du have 3 ting.
- noget der kan brænde.
- Oxygen (der er ca. 21 % i alm. luft).
- varme/energi til at få reaktion til at løbe.

I den brandramte ende af MzIV haves:
- et luftindsugningsfilter for dieselmotor.....det vil typisk generer noget støv og støv brænder fint.
- der er en elvarme-generator, som har et gear tilkoblet. Dette gear blev smut med noget ret tyktfyldende olie. Desværre var pakningerne ikke altid lige tætte, så olien sev stille og roligt. Selv smøreolie kan brænde om end flammepunktet ligger over godt over 220 grader Celsius. Olie og støv brænder rigtigt godt....
- oppe over elvarmegeneratoren og ved siden af luftfilteret lå lyddæmperen fra dieselmotoren. Den kan godt blive pænt varm.

Ergo, nu er brandtrekanten samlet.
Det fine er, at fjerner du et element, så reduceres risikoen for brand betragteligt.
Meeeen, spares der på rengøring (olie og oliemættet støv) kombineret med at isoleringen på dæmperen (måske) havde set bedre dage........ja, så stiger risikoen for brand...seriøst.
Hvem der fandt på at spare lige nøjagtig hér; det ved jeg ikke.....men det blev en dyr besparelse, for DSB var dengang selvforsikrende.

Hej Peter, jeg bemærker, at der ligger en ildslukker henslængt på gulvet i maskinrummet, så lokoføreren har formentlig forsøgt at bekæmpe ilden og har ikke bare opgivet på forhånd og er stået af.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokofører Karlsens flammer

af Søren Rich, 6/11 2024, 14:43 (18 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for interessante (men triste) billeder og beretning om 1447’s skæbne. Jeg kan ikke lige få øje på den ildslukker, men hvis lokoføreren har forsøgt at slukke branden, så passer det måske ikke med 1447. For hvis branden i 1447 er sket mellem Viby og Roskilde i retning mod Roskilde i et styrevognstog, er det så sandsynligt at lokoføreren har haft mulighed for at nå tilbage til maskinen og starte brandslukning?

Avatar

Lokofører Karlsens flammer

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2024, 15:19 (17 dage siden) @ Søren Rich

Hej Søren,

Midterste foto nedenfor døren ind til førerrummet; en lang tragt og en stålflaske. Pulverslukker. Det er vist det, som man kalder et fixérbillede.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokofører Karlsens flammer

af Mo 568, 8/11 2024, 14:55 (15 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På nedenstående tredimensionale tegning af generatorrummet har jeg markeret hvor fotografen har stået.

[image]
Foto er optaget i retning mod førerrum 1, så den dør der ses til venstre på foto er døren til motorrummet. Lyset i førerrum 1 kan anes for enden af gangen i dieselmotorrummet.

Den ildslukker som ses på det midterste foto er en kulsyreslukker. Ifølge inventaroversigten er der placeret en kulsyreslukker lige bag døren fra det fri til generatorrummet. Det er formentlig den ildslukker som ses ved døren til dieselmotorrummet på det midterste foto.
[image]

Jeg har nu haft kontakt med en kollage som var ansat på MY værkstedet på tidspunktet hvor brandene fandt sted.

Han er helt sikker på at foto er fra 1447, som han oplyser var klart den mest brandskadede af de implicerede lokomotiver.

Årsagen til de øvrige brande tilskrives gnister i inertifilteret som var af brændbart materiale,

--
Thomas Albøg Olsen

Avatar

Lokofører Karlsens flammer - i den grad LØST!

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/11 2024, 16:17 (15 dage siden) @ Mo 568

Hej Thomas,

På egne og DJM's vegne en STOR tak for den meget udførlige beskrivelse og dermed løsning, også til den kollega, som du har været i kontakt med. Billedet kommer omkring nytår 2025 på jernbanekilder.dk sammen med 7.700 andre af fotografen Peter Thornvigs fotos fra perioden 1986-2009. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Svenska-lok
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak