Bremsen er - som jeg ser det - en "Bjælkebremse" nok mere officielt "Dahl-bremsen". Det er i princippet et par lange bjælker, der ved hjælpe, enten mekanisk eller ved hjælp af hydraulik - eller en kombination deraf - bliver løfte op og klemmer hjulskiverne nederst og derved afbremser/holder vognen.
Som man kan se på billedet står vognen "på bjerget" (Rangerbjerget) ved nedløbet.
Når godstogets vogne er optalt på ankomstristen, skydes stammen hen og op af bjerget og bliver samtidig "Lænket af" (afkoblet). Stammen trykkes så op og ned mod "Dahl-bremsen", der holder stammen. Bremsen løses og vognen ruller selv ned af "Bjerget" og sporskifterne stilles til den sporgruppe, vognen skal hen på. Her bremses vognen så normalt med "en hund", officielt en "Hemsko", der bliver kastet ned foran godsvognens forreste aksel og afbremser denne.
Men hele virkemåden ses og beskrives meget bedre i DSB filmen "Her er Banerne", findes på Jernbanekilder.
Steff