Dagens HP

af UTJ, 21/5 2013, 00:01 (4234 dage siden)

Inden vi om et par dage vender tilbage til den endeløse række af åbne godsvogne tager vi lige et eksempel på en af Hjørringbanernes ombyggede bænkevogne. Ganske mange af bænkevognene (samme model som vist her i form af H 902) blev ombygget i stil med almindelige Q-vogne og ad vognene i forvejen havde godsvognsfjedre kunne de også bære det samme som samtidige Q-vogne. Dermed fik banerne et tiltrængt tilskud til godsvognsparken og 'bænkevognsklasse' nok heller ikke mest efterspurgte. Uden at have regnet på det må Hjørringbanernes passagertransportkapacitet været en af de største blandt privatbanerne inden bænkevognene gik af mode. Løkken må have draget folket.....

[image]
HP Q 140 Hjørring 1963 (foto: Poul Quist Ovesen/arkiv: UTJ)

Q 140 blev solgt til Ålborgbanerne i 1965 og dér blev den selvfølgelig også fotograferet. Endelig ophugget i 1969/70.

[image]
FFJ QF 373, tidl HP Q 140, 1966 (foto: Ulf Holtrup/arkiv: UTJ)

Avatar

Dagens HP

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/5 2013, 10:35 (4234 dage siden) @ UTJ

Inden vi om et par dage vender tilbage til den endeløse række af åbne godsvogne tager vi lige et eksempel på en af Hjørringbanernes ombyggede bænkevogne. Ganske mange af bænkevognene (samme model som vist her i form af H 902) blev ombygget i stil med almindelige Q-vogne og ad vognene i forvejen havde godsvognsfjedre kunne de også bære det samme som samtidige Q-vogne. Dermed fik banerne et tiltrængt tilskud til godsvognsparken og 'bænkevognsklasse' nok heller ikke mest efterspurgte. Uden at have regnet på det må Hjørringbanernes passagertransportkapacitet været en af de største blandt privatbanerne inden bænkevognene gik af mode. Løkken må have draget folket.....

Som det kan ses på Baner omkring Aalborg, så havde HP også bænkevogne med endeperroner - og med vinduer (hvilken luksus!).
På fototidspunktet fungerede HP G 75 som værkstedsvogn (der var måske først i den forbindelse, at den fik vinduer ?).
Bænkevogne ved de danske privatbaner er et spændende kapitel i den danske jernbanehistorie - men det er ikke sikkert, at samtiden syntes det - heller ikke de mange sommerbadegæster til Løkken og Lønstrup :-)
(Apropos Lønstrup, så ses stadig den dag idag den flotte bygning, hvor bænkene fra bænkevognene blev opbevaret udenfor (bade-)sæsonen).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak