Pudsig blanding
Der kan næppe gå mange øjeblikke, før vi har et kvalificeret bud fra Herreværelset på, hvem der dog arrangerer sådan et mix af køretøjer...
Optagelsen er fra 10.7.2010.
af Per Hauberg, 20/5 2013, 22:11 (4235 dage siden)
Der kan næppe gå mange øjeblikke, før vi har et kvalificeret bud fra Herreværelset på, hvem der dog arrangerer sådan et mix af køretøjer...
Optagelsen er fra 10.7.2010.
af Steen Nielsen , 5600 Faaborg, 20/5 2013, 22:31 (4235 dage siden) @ Per Hauberg
Er det ZLSM i det "orangefarvede" land ?
af Steffen Dresler, 20/5 2013, 22:41 (4235 dage siden) @ Steen Nielsen
Jeg tror du har helt ret Steen!
Her er nemlig den anden af de to af samme type som banen ejer.
Iøvrigt et sted med den helt store sammenblanding af materielgenstande og som man kan se på Pers billede også en del fra naboen 5 km mod vest.
Fortsat god aften
Steffen Dresler
af Steen Nielsen , 5600 Faaborg, 20/5 2013, 22:47 (4235 dage siden) @ Steffen Dresler
Så er vi foreløbig 3 der ved hvor stedet er
Jeg var der for 2 år siden og landet har flere spændende baner
af Per Hauberg, 20/5 2013, 22:50 (4235 dage siden) @ Steffen Dresler
Jomen, det er da ganske rigtigt !
Simpelveld station til dampdage 2010.
Spændende sted og et væld af fine køretøjer, -både deres egne og "gæstesolister".
Men pokker til forskel udi modtagelsen af gæster. Godt, det står anderledes til, når man besøger de hjemlige museumsforlægninger.
Aldrig har jeg da kendt mage til sammenspist flok, som kun havde øje for de besøgendes tegnebøger. Skulle man over sporet for at få et bedre billede, var det forbudt; men skulle man over den samme overgang for at gå til den anden side for at bruge penge i deres souvenirkiosk, var det helt ok...
Ikke et sted, jeg fik lyst til at komme igen, selvom øjnene stod på stilke.
vh
Per
af Per Hauberg, 21/5 2013, 00:01 (4235 dage siden) @ Per Hauberg
Jeg kan ikke dy' mig for at indkaste et genbrugsbillede til illustration af min påstand ovenfor....
Sådan gør man i Danmark, når entusiasterne ser indenfor:
af Steffen Dresler, 21/5 2013, 16:07 (4234 dage siden) @ Per Hauberg
Apropos Simpelveld og publikumstække
Jeg er bange for at Per desværre har mødt det negative (personer) i ZLSM. Jeg har i ”embedsmedfør” været ”bag om” foretagenet og de ER faktisk rigtigt imødekommende og flinke.
ZLSM ER INGEN ”jernbanenørdeveteranklub i den forstand”, undskyld udtrykket, men en ”Oplevelses-Simpelveld by-Limburg provens-privat sponser-turistområde-familie-turist-attraktion” forretning, og baseret på det jernbanemæssige fra ”dengang”. Altså er målgruppen familie, forretninger, turister etc. og nok ikke "nørderne".
Som ovenfor anført er det en oplevelsestur man tager, med mulighed se og køre i ældre/gammelt jernbanemateriel fra flere lande (man ER jo i EU´s højborg uden ellers nogen som helst tilknytning), en skøn natur med en velplejet og vedligeholdt jernbanestrækning og med mulighed for en kulinarisk oplevelse, hvis ønskes. Man kan også bruge ZLSM til events, forretninger og generelt er det fantasien og sikkert nogle regler, der sætter begrænsningen.
ZLSM har en direktion/bestyrelse, der er delvis aflønnet (udgifter dækket), hvori der – foruden det jernbanemæssige frivillige – også er repræsentanter for by, amt og erhvervsliv. De sidstnævnte tre er bidragsyderne sammen med indtægterne fra banen.
ZLSM består man mange grupper af personer med vidt forskellige interesser, men at jernbanen binder dem sammen. De er inddelt i selvstændige grupper og kendetegnet med hver deres farve. Som jeg lige umiddelbart kan huske:
- En gruppe der tager sig af vedligeholdelse af DRIFTSmaterielet.
- En gruppe der kører med DRIFTSmateriellet som Lkf, Lfb, Tgf, Tbt etc.
- En gruppe der tager sig af salg og reklame, herunder billetter, booking mv.
- En gruppe der vedligeholder og udbygger det signaltekniske og betjener dette.
- En gruppe der tager sig af banen, spor overbygning, en slags banekolonne.
- En gruppe der tager sig af ”planteriget” langs banen, altså et forstområde.
- En gruppe der tager sig af vedligeholdelse af bygninger, restaureringer og evt. nybygning/tilbageførelse.
- En gruppe der restaurerer og dokumenterer gammelt materiel samt historien og
- En gruppe der tager sig af madlavning og servering på stationer og i spisevogn.
Historisk har man lige netop sidste måned lagt sidste hånd på en Voiture Pullman Cousine. 2eme type Etoile du Nord. Ellers råder man over – selvfølgelig – over en mængde tidl. NS vogne og dieseltraktorer, ex. DB diesler, SJ damploko (2 passager og en gods) samt en Breda CIWL spisevogn fra ca. 1955.
Jernbanen blev nedlagt for år tilbage og forbandt Aachen i Tyskland med Maastricht i Nederlandene og Simpelveld var - også dengang – en større station og dengang med bl.a. Toldbehandling.
Området er kendetegnet ved kæmpestore bakker (Nederlandene er IKKE fladt) og i Limburg provinsen blev der brudt kul i miner og transporteret væk pr. bane. Og nogle af de største europæiske tenderlokomotiver blev anvendt hér.
Området er således interessant og uden at vi skal tale om politik, er det hér man ser det praktiske EU gennemført. Man fjanter hen over grænserne dagligt, indkøb, bolig/arbejdssted transport, lægeligt, hospitaler, ambulancer mv. Men sådan var det vel også før, grænserne er jo politiske sat. Men det er jo en anden historie.
Men besøg området, der er heller ikke langt til Ardennerne med bl.a. Bastogne og dets veje med op til 9% fald/stigninger.
Herunder lidt billeder fra ZLSM:
Trådtræk fra det nyopførte signalhus og op til stationens signaler og sporskifter mv.
Maskindepotet med 2 svenskere udenfor.
Indenfor i Maskindepot/værkstedet med en SJ godsmaskine.
Tysk privatbane rangermaskine.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Steen Nielsen , 5600 Faaborg, 21/5 2013, 23:39 (4234 dage siden) @ Steffen Dresler
Mit besøg var ikke præget af uheldige oplevelser dengang. Jeg har været på "turne" i landet af 2 omgange. Hoorn-Medemblick er i en klasse for sig. Også smalsporsbaner kan anbefales. Jeg snakkede med en gut på engelsk og de har selvfølgelig mange projekter, ligesom "os"
af Erik, My 1 2 87 , Odense, 22/5 2013, 09:55 (4233 dage siden) @ Steen Nielsen
ZLSM er bestemt et besøg værd.
Mine oplevelser herfra kan læses på Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij .
--
Mvh Erik
www.my1287.dk
af Niels Munch, 6/6 2013, 16:58 (4218 dage siden) @ Erik, My 1 2 87
Provinsen Limburg overtager ZLSM
Pressemeddelelse fra Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, 06.06.2013:
"Die Südlimburgische Dampfeisenbahn ZLSM wird von der Provinz Limburg übernommen. Für den Unterhalt der historischen Eisenbahn wird ein Fonds bereitgestellt. Insgesamt investieren Provinz und anliegende Städte einen Betrag von 12 Millionen Euro, um die Infrastruktur der Bahnlinie in den kommenden 50 Jahren beibehalten zu können.
Die ZLSM hat große finanzielle Probleme. Durch die Übernahme von Bahnlinie, Bahnübergängen, Kunstwerken und Gebäuden durch die öffentliche Hand sowie die Bereitstellung eines Fonds besteht nun endlich die Aussicht auf eine langfristige Nutzung der Museumsbahnlinie.
Die Provinz Limburg ist bereit, 10,5 Millionen Euro zu investieren, unter der Bedingung, dass die vier an der Bahnlinie liegenden Städte Simpelveld, Kerkrade, Valkenburg und Gulpen-Wittem die übrigen 1,5 Millionen Euro beisteuern.
Wegen der touristischen und wirtschaftlichen Bedeutung soll dieses Kulturgut für Limburg erhalten bleiben. Patrick van der Broeck, Provinzabgeordneter für den öffentlichen Nahverkehr, erläutert: Die ZLSM ist das eiserne Rückgrat des touristischen Südlimburg. Sie verbindet das Continium und den GaiaZOO in Kerkrade mit den vielen Attraktionen in Valkenburg.
Die Provinz und die vier Städte gewährten der ZLSM zu Beginn des Jahres bereits einen Überbrückungskredit von 200.000 Euro, unter der Bedingung, dass Anfang April 2013 ein Businessplan zur Sicherung der Zukunft der ZLSM vorliegen sollte.
Laut Patrick van der Broeck sieht die ZLSM, die 2013 auch ihr 25-jähriges Bestehen feiert, einem guten Jahr entgegen: Wir haben großes Vertrauen in den soliden Businessplan und erwarten schon in diesem Jahr eine Verbesserung der Bilanz. Dies soll unter anderem durch Einsparung von Personalkosten, eine Anpassung des Fahrplans, die Zusammenarbeit mit anderen Unternehmen sowie den Austausch von Material durch weniger wartungsbedürftige Dampfloks erfolgen.
Die Unsicherheit hat ein Ende, freut sich Randy Habets, Geschäftsführer der ZLSM. Wir haben eine schwere Zeit hinter uns. Trotz des Sparkurses, der vor allem die Wartungskosten betraf, drohte das Ende der ZLSM. Die Gemeinschaftsaktion hat uns nun wieder grünes Licht beschert. Die Städte müssen ihren Investitionsbeitrag noch definitiv beschließen. Auch über die Provinzmittel für den Erhalt der ZLSM muss noch abgestimmt werden."
M.v.h.
Niels