MZ-motor i MY 1149?
Lidt mere om EMDs serienumere på dieselmotorer....for tingene skiftede lidt gennem tiden.
Inden januar 1950 var det nemt - motorerne havde fortløbende serienumre uanset cylinderantal eller type (567, 567A etc).
I januar 1950 begynder et nyt nummersystem, som kombinere tal og bogstaver.
Tallet starter med 10.001 og A = januar, B = februar osv (dog springes I over).
Eksempel: en motor med serienummer M50-12334 betyder:
Bygget i december ("M") 1950 ("50") som den 2334te motor siden januar 1950 (12334-10001+1 = 2334).
Det ændres i februar 1951 til et system, hvor måned og årstal beholdes, men serienummeret vil hentyde til den enkle måned, hvor den første motor hver måned begynder med no. 1.
Eksempel: 53 C 99.
Denne motor er produceret i marts (C) 1953 (53) som nummer 99 denne måned.
Dette system udbygges i 1964.
Eksempel: 64 F1 1120
hvor
64 = årstal for produktion.
F = juni
1 = type (1 = ny, 2 = R&R, 3 = UTEX)
1 = produktionssted (1 = LaGrange).
120 = produktionsnummer den måned.
Dermed kan det også fastslås at motor 67 M4 1037, som på et tidspunkt endte i 1114 må været købt af DSB som en UTEX.
Og hvad er så UTEX?
Det var et system, som EMD introducerede, hvor en brugt del kunne sendes til EMD for vedligehold/reparation, men hvor kunden ikke skulle vente på at lige præcis "hans egen" stump blev færdig. I stedet blev der sendt tilsvarende fra UTEX puljen. Når EMD var færdig med at pille-rode-rage-etc, så blev den modtagene stump lagt på hylden hos EMD til senere brug.
Dog kan jeg ikke se om DSB sendte en skadet dieselmotor over atlanten eller blot købte en renoveret motor (lidt billigere end ellers).
Neden ses forsiden til hæfte hvori de forskellige UTEX nummere vises.
UTEX omfattede følende dele: