Tilbage til anden del af Bents spørgsmål:
Billedet er taget i går i Westerland fra et biltog af en ikke jernbaneentusiast. Hvem ejer denne tofarvede sag, og er der en grund til, at den kreeret således? Foto: Lars Blom 15.10.2024.
Ejerforhold er forklaret af andre.
Lokomotivet har denne specielle bemaling, fordi de to modelbanefabrikanter Piko og Märklin har indgået en aftale derom med DB's Ausbesserungswerk Cottbus om at male lokomotivet i disse farver. AW Cottbus er eller måske var i de senere år hovedværksted for DB's diesellokomotiver.
Farverne skal symbolisere forandringen fra fortidens damplokomotiver til nutidens ICE. Derfor er det ene halvdel malet sort med rød ramme og bogie, som det var praksis på tyske damplokomotiver fra dannelsen af Deutsche Reichsbahn og fremefter, mens den anden halvdel af lokomotivet er malet i de nutidige farver for tyske IC og ICE-tog. Det indbefatter også påskrifter, så i den sorte ende er påskrifter malet, som var de støbte skilte på et damplokomotiv.
Hvis man ser efter, så burde der stå Piko på fronten i den sorte ende, og Märklin på fronten i den hvide ende. Begge firmaer har (haft) en model af dette lokomotiv i sortimentet. På Lars Bloms billede ser det ud til, der ikke længere står Piko på fronten i den sorte ende. Måske er sponsorkontrakten udløbet?
Dette lokomotiv var første forsøg på samarbejde mellem de to fabrikanter. I år kommer der så en fælles model af det sølvfarvede tog, Metropolitan, som i nogle år kørte mellem Hamburg Hbf. og Köln Hf., og da det ikke blev nogen succes, blev integreret i ICE-togene, selv om det aldrig blev et ICE-tog, og der kun var to togsæt. Så Metropolitan-vognene blev udrangeret for få år siden, da de faldt for revision. Nu genopstår de som model i et fælles projekt mellem Märklin og Piko.