Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/10 2024, 09:35 (41 dage siden)

På den knap 10 km lange strækning mellem Esbjerg Station og Guldager Station, har der lagt hele 5 sidespor på fri bane. Kun et sted ligger sporene endnu, dog uden forbindelse med hovedsporet.

Mod nord:

Gjesing sidespor (Hed det i daglig tale ...)
Industrispor mod Køleskabsfabrikken Vestfrost, som i 1990erne var en af byens helt store arbejdspladser med op mod 2000 ansatte.
Herfra blev læsset lukkede godsvogne med køleskabe og frysere til det meste af verden. Da produktionen var på sit højeste omkring 1990, blev fabrikken betjent 2 gange daglig, og det var mange vogne. Fortrinsvis Hbbillns og lignende typer. Normalt blev der afsendt 20-25 vogne dagligt, rekorden er fra 1993, hvor der på en fredag blev afsendt hele 54 Hbbillns på en dag. Der var godt fyldt på på Esbjerg Station den dag ...
Der var 2 sidespor, men underspor på begge, "ny fabrik" og "gamle fabrik". Forbindelsen til hovedsporet er kappet, men sporet ligger der endnu. På billedet herunder er der kun få vogne, de er taget i 2001, hvor størsteparten af produktionen var flyttet til Tjekkiet.

[image]
[image]
Fra 1990:
[image]

Lidt nordligere gik der spor ind på Esbjerg Flyveplads.
Brugen af disse spor ligger lidt hen i det uvisse, der var tale om et spor med 2 forgreninger, som endte blindt.
Anlagt af tyskerne og fjernet efter flyvepladsen (og sporet) blev bombet i september 1944.

[image]

Lidt nordligere lå endnu et spor ind på flyvepladsen. Herfra var der forbindelse til det omfangsrige spornet på flyvepladsen, sporet gik bl.a. op til ammunitionsdepotet syd for Tarp.
Etableret af tyskerne i starten af krigen, og fjernet kort efter krigen.

[image]
Ved ammunitionsdepotet:
[image]

Nordligere, blev der i slut-1970'erne (?) etableret sidespor ind til Carlsberg-Tuborgs øldepot. Hertil kom der dagligt vogne, gerne 5-7 vogne. Der var to spor.
Når rangermaskinen skulle rangere derude, var der altid en kamp om hvem der skulle have tjansen på vej hjem, for på grund af sporets placering, var det nødvendigt at skulle vognene hele vejen hjem. Jeg skal hilse at sige at det er en blandet fornøjelse, når det øsregner, blæser og sner, at stå på en puffe 9 km hjem med 60 km/t ...
Nogle forsøgte at komme omkring vognene ved at "slå ræveslag", dvs skubbe vognene op af det stigende depotspor og så fange dem på vej ned - men det gik galt 2 gange, den ene gang væltede vognene ude i afløbssporskiftet, og så var al toggang spærret mellem Esbjerg og Varde i flere dage ...
[image]

Endnu nordligere, blev der i forbindelse med byggeriet af det vi i dag kender som "Tirpitz-stillingen" i Blåvand, etableret 2 magasinspor lige syd for Guldager Station. Her blev kanonløbene opbevaret, da man opdagede at de ikke kunne passere broerne omkring Varde. De henstod her til efter krigen. Spoeret blev fjernet et par år efter krigen.
[image]
Kanonrørene skrottes efter krigen.
[image]

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af A.Morup, 11/10 2024, 10:01 (41 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Jeg arbejdede på Vestfrost som "Regional exportchef" i midten af 90'erne og kan huske at det primært var kunderne i Frankrig, der modtog varerne via bane.
Det var så en anden "Regional exportchef", der sad med Frankrig, så jeg ved ikke meget mere...

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/10 2024, 10:54 (41 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

På dette bilede ses både det ny-etablerede spor til Øldepotet, og få meter syd for det, traceen fra det nordlige spor ind på flyvepladsen. Billedet er fra 1979.
[image]

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Ole Pedersen, 11/10 2024, 11:09 (41 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Det er slet ikke relateret til jernbaner, så tilgiv mig min nysgerrighed.

Flyveplads?

Mvh

Ole P

--
Ole P

Avatar

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/10 2024, 11:25 (41 dage siden) @ Ole Pedersen

Det er slet ikke relateret til jernbaner, så tilgiv mig min nysgerrighed.

Flyveplads?

Tyskerne havde anlagt en flyveplads lidt nordøst for Esbjerg. Den fik aldrig betonbaner, bare 2 græsbaner, så det var enkelt at fjerne den efter krigen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/10 2024, 12:07 (41 dage siden) @ Michael Deichmann

Esbjerg Flyveplads er ikke anlagt af tyskerne, men længe før. Den blev heller ikke fjernet efter krigen, men først nedlagt da Esbjerg Lufthavn blev indviet i 1971.

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Niels Munch, 11/10 2024, 12:09 (41 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Esbjerg Flyveplads er ikke anlagt af tyskerne, men længe før. Den blev heller ikke fjernet efter krigen, men først nedlagt da Esbjerg Lufthavn blev indviet i 1971.

..... hvilket fremgår af de links, jeg satte i mit indlæg. Suk.

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/10 2024, 12:13 (41 dage siden) @ Niels Munch

Det var Michael Deichmann jeg korrigerede, ikke dig - han havde tydeligvis ikke læst dine links. Nogen gange er det bedre bare at SKRIVE det, i stedet for at linke til det ...

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Niels Munch, 11/10 2024, 12:27 (41 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg
redigeret af Niels Munch, 11/10 2024, 12:44

Det var Michael Deichmann jeg korrigerede, ikke dig - han havde tydeligvis ikke læst dine links. Nogen gange er det bedre bare at SKRIVE det, i stedet for at linke til det ...

Det er næppe meningen, at man forventes at copypaste de kilder, man linker til?

Nå, forhåbentlig finder Ole Pedersen svar på sit spørgsmål.

Ja taSidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Ole Pedersen, 11/10 2024, 18:54 (41 dage siden) @ Niels Munch

Ja tak.

Mvh

Ole P

--
Ole P

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/10 2024, 12:10 (41 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Et oversigtskort over jernbanerne på Esbjerg Flyveplads:
Den mørke runde plet er selve landingsbanen.
Blå: Hovedbanen Esbjerg - Varde.
Grøn: Sporene på flyvepladsen
[image]

Avatar

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/10 2024, 12:57 (41 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

På den knap 10 km lange strækning mellem Esbjerg Station og Guldager Station, har der lagt hele 5 sidespor på fri bane. Kun et sted ligger sporene endnu, dog uden forbindelse med hovedsporet.

Hejsa Niels, jeg har nu kun 3½ sidespor udgående fra fri bane:

1. Spangsbjerg Sidespor, et DSB sidespor, hvorfra det private sidespor til Vestfrost udgik.

2. Et unavngivet og ufuldendt sidespor til Esbjerg Flyveplads, beliggende nord for nuv. Spangsbjerg trinbræt. Her blev sporskiftet indlagt 20.08.1944, men sporet nåede ikke at blive taget i brug og dets fuldførelse blev formentligt opgivet efter bombardementet af flyvepladsen 27.08.1944, sporskiftet spigredes 16.11.1945, sporskiftet taget op 23.11.1945.

3. Kjersing nord for Gjesing trinbræt, et industristamspor for Esbjerg kommune. Eneste tilsluttede privat sidespor, som jeg kender til, var sporet for Krystalisværket A/S (= øldepotet?), ibrugtaget engang i 1970’erne og senere nedlagt.

4. Fliegerhorst Esbjerg-sporet (til den tidligere private Esbjerg Flyveplads). Sporskifte indlagt 20.07.1940, spor, ibrugtaget 05.08.1940, sporskiftet spigredes 16.11.1945, nedlagt 30.11.1945, sporskifte taget op 23.11.1945.

Sporet ved Guldager udgik ikke fra fri bane men fra Guldager station. Det anlagdes for Deutsche Wehrmacht og blev taget i brug engang i 1944. Der var 600 m spor med to stikspor (heraf 1 med en meget stor og kraftig kran til tunge løft) tilsluttet hovedsporet i retning mod Esbjerg i km 62,716 umiddelbart nord for Hjertingvejen. Sporet, der ganske rigtig var påregnet brugt til omlæsning af Tirpitz-kanonerne, blev saboteret 11.03.1945, nedlagt 19??.

Datoerne for de to flyveplads-spor stammer fra La, hvori der ikke var optaget sporet til Tirpitz-kanonerne, da dette som nævnt udgik fra Guldager station.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 12/10 2024, 15:00 (40 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten - jo, det er som man tager det :)

nr3: Er taget i brug i 1979, til Øldepotet. Det var i brug til op i 00erne. Det er få år siden sporene er fjernet.

Er du sikker på at sporet ved Guldager udgik indenfor stationsmærket? Du kan ikke køre til det fra stationen, men kun sydfra. Som jeg ser det, ligger (lå) sporskiftet lige syd for station - men det er nok flueknepperi :)

Uanset hvad, så er der 5 sidespor mellem Esbjerg Station og Guldager station(sbygning)

Avatar

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/10 2024, 15:58 (40 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Hej Morten - jo, det er som man tager det :)

nr3: Er taget i brug i 1979, til Øldepotet. Det var i brug til op i 00erne. Det er få år siden sporene er fjernet.

Tak for informationen; jeg justerer om fornødent i jerbanekilder. :-) :-) :-)


Er du sikker på at sporet ved Guldager udgik indenfor stationsmærket? Du kan ikke køre til det fra stationen, men kun sydfra. Som jeg ser det, ligger (lå) sporskiftet lige syd for station - men det er nok flueknepperi :)

Ja, det er jeg. 100 %. Havde sporet udgået fra den fri bane udenfor stationen, så havde det været optaget i La, ligesom de øvrige "tyskerspor" og andre foreteelser på fri bane. Spore var ikke i La; jeg har minutiøst gennemgået alle numre for den slags, lige fra 1. nummer til engang i midten af 1970'erne. Det er også derfra, at jeg har datoerne for de to sporskifter til Esbjerg Flyveplads. Man har i Guldager formentlig midlertidigt rykket stationsgrænsen lidt mod syd. Man havde ikke brug til at køre til og fra sporet fra nord, da "godset" ankom fra og afgik mod syd., og der ikke var ret meget af det (bortfra måske vægten).


Uanset hvad, så er der 5 sidespor mellem Esbjerg Station og Guldager station(sbygning)

Der var du heldig, at der ikke var andre private sidespor i Guldager, syd for stationsbygningen. ;-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/10 2024, 16:12 (40 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten - jo, det er som man tager det :)

nr3: Er taget i brug i 1979, til Øldepotet. Det var i brug til op i 00erne. Det er få år siden sporene er fjernet.


Tak for informationen; jeg justerer om fornødent i jerbanekilder. :-) :-) :-)


Er du sikker på at sporet ved Guldager udgik indenfor stationsmærket? Du kan ikke køre til det fra stationen, men kun sydfra. Som jeg ser det, ligger (lå) sporskiftet lige syd for station - men det er nok flueknepperi :)


Ja, det er jeg. 100 %. Havde sporet udgået fra den fri bane udenfor stationen, så havde det været optaget i La, ligesom de øvrige "tyskerspor" og andre foreteelser på fri bane. Spore var ikke i La; jeg har minutiøst gennemgået alle numre for den slags, lige fra 1. nummer til engang i midten af 1970'erne. Det er også derfra, at jeg har datoerne for de to sporskifter til Esbjerg Flyveplads. Man har i Guldager formentlig midlertidigt rykket stationsgrænsen lidt mod syd. Man havde ikke brug til at køre til og fra sporet fra nord, da "godset" ankom fra og afgik mod syd., og der ikke var ret meget af det (bortfra måske vægten).


Uanset hvad, så er der 5 sidespor mellem Esbjerg Station og Guldager station(sbygning)


Der var du heldig, at der ikke var andre private sidespor i Guldager, syd for stationsbygningen. ;-)

Så er Kjersing rettet i jernbanekilder.dk. Tak! :-) Det kommunale stamspor er ibrugtaget i 1977 jf. overenskomst mellem DSB og Esbjerg Kommune af 8. juni 1976. Sporet til "øldepotet" er tilføjet med ibrugtagning i 1979. I DSBs firmasporarkiv var ejeren anført som Krystalisværket A/S, som i 1979 selskabsmæssigt var en del af De forenede Bryggerier, så det står til troende.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 13/10 2024, 19:04 (39 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for uddybningen :)

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 12/10 2024, 15:10 (40 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Guldager:

Sporskiftet til de 2 oplagsspor flå ca 100 syd for bruen ved Guldager station, og ca 130 m syd for det første sporskifte. Markeret med prik på billedet.

Hvorfra "starter" Guldager Station? Jeg er ikke helt klar over hvor indkørselssignalet sad?

[image]

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 12/10 2024, 15:11 (40 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

[image]

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Anders ⌂, Copenhagen, 11/10 2024, 15:21 (41 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Hej Niels

Spændende læsning og streng.
Jeg vikarierede i KMP Esbjerg en sommer for mange år siden og kan sagtens huske transporterne til Vestfrost.
På dit foto nr. 3 det med godsvognene i kurven på Vestfrost, er det et tre strenget spor jeg ser til højre for disse vogne? Hvis ja, har de rangeret internt med noget smalspors lok? Det har vi jo set flere steder.

Tak for indlæg

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Avatar

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/10 2024, 00:33 (41 dage siden) @ Anders

Hej Niels

Spændende læsning og streng.
Jeg vikarierede i KMP Esbjerg en sommer for mange år siden og kan sagtens huske transporterne til Vestfrost.
På dit foto nr. 3 det med godsvognene i kurven på Vestfrost, er det et tre strenget spor jeg ser til højre for disse vogne? Hvis ja, har de rangeret internt med noget smalspors lok? Det har vi jo set flere steder.

Det er fugtige hjulspor på asfalten fra gummihjulene på formentlig en trehjulet motorkærre.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 12/10 2024, 15:01 (40 dage siden) @ Anders

Hej Anders :)

Nej, der lå ikke 3-strengede stror på Vestfrost. De havde selv en "rangermaskine", en Unimog, til at flytte rundt på vogne med.

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Henrik Høeg, 12/10 2024, 22:54 (40 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Aften

Sidesporet ved Guldager er fotograferet i 1951 af Sylvest Jensen
[image]

Desuden er der måske et 6 sidespor på strækningen syd for Alslev mølle
[image]

[image]

MVH. Henrik Høeg

Avatar

Sidespor mellem Esbjerg og Guldager

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/10 2024, 23:01 (40 dage siden) @ Henrik Høeg

Aften

Sidesporet ved Guldager er fotograferet i 1951 af Sylvest Jensen
[image]

Desuden er der måske et 6 sidespor på strækningen syd for Alslev mølle
[image]

[image]

MVH. Henrik Høeg

Ja, Alslev Grusgrav sidespor, men det er jo mellem Guldager og Varde.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak