God eftermiddag
I princippet forstår jeg udmærket godt MFL bemærkning vedrørende ”justering” af billeder. Sådan lidt frækt, er det justerede billede nu også det billede fotografen tog og kan vi regne med eventuelle farver eller nuancer i f.eks. sort/hvide farver.
Jeg skal gribe i egen barm og indrømme, at jeg ofte anvender programmet ”Infranview 32-bit app” og her bruger ”autojuster farver”, der normalt gør billedet lysere med mere kontrast. Altså på sort/hvide billeder bliver kontrasten større, således at detaljer, der ellers vil være umulige at se, træder frem. Og det kan jeg jo så kun bruge for at se detaljer!
Ved farvebilleder anvender jeg det KUN, hvis jeg kender farverne/nuancerne i forvejen og for igen at ”hive” nogle detaljer frem.
Men jeg er fuldt ud bevidst om, at hvis jeg ikke kender farverne, risikere jeg at ændre på de originale farver og dermed ændre billedets farvehistoriske værdi. Kort sagt, man kan så ikke anvende billedet i en historisk farvemæssig kontekst. F.eks. kan rødbrun så opfattes som lysebrun, hvis der skriftligt er opgivet noget helt andet! Eller får det sorte et lille blåt skær eller rød lidt orange?? Så hér er ”bevisbyrden” nok ikke eksisterende mere efter justering UDEN KOMMENTARER.
Sidst har jeg FÅET AT VIDE, at gamle billeder indeholder noget ”kemi”, der over årene ændrer farver og nuancer, således at det fremstår med ”anden farve” på f.eks. mursten, ses som hvide på fotoet, men i virkeligheden er røde.
Så ja, justering – efter min mening – ved kendte farver OK for at fremhæve noget. Farvebilleder med ukendte farvenuancer ”no go”. Men det er jo min opfattelse.
Steff