DSG sovevogn på vildspor?
Hejsa,
Er der nogen her inde som kan forklare hvad en DSG sovevogn laver i Grossenbrode Kai? - mener ikke at de blev ført den vej over.
Det er et af mine postkort og er ikke dateret.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hejsa,
Er der nogen her inde som kan forklare hvad en DSG sovevogn laver i Grossenbrode Kai? - mener ikke at de blev ført den vej over.
Det er et af mine postkort og er ikke dateret.
Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen
Hejsa,
Er der nogen her inde som kan forklare hvad en DSG sovevogn laver i Grossenbrode Kai? - mener ikke at de blev ført den vej over.
Det er et af mine postkort og er ikke dateret.
En hurtig søgning gav ikke nogen tekst om emnet, men et billede viser, at det nok ikke er en enlig svale. Er det ikke en DSG sovevogn umiddelbart efter maskinen i toget til højre?
https://bahnen-im-norden.de/jalbum/deutschland/luebeck-puttgarden/grossenbrodekai/index...
Mvh
Jens
Hej
Ifølge welt-der-modelleisenbahn.com havde Hamburg-Express
sovevogne Hamburg Altona-København indtil lukningen
af overfarten.
Jeg ved ikke om det er samme type som den der er vist på billedet.
Vh
Uffe
Hejsa,
Er der nogen her inde som kan forklare hvad en DSG sovevogn laver i Grossenbrode Kai? - mener ikke at de blev ført den vej over.
Det er et af mine postkort og er ikke dateret.
En hurtig søgning gav ikke nogen tekst om emnet, men et billede viser, at det nok ikke er en enlig svale. Er det ikke en DSG sovevogn umiddelbart efter maskinen i toget til højre?
https://bahnen-im-norden.de/jalbum/deutschland/luebeck-puttgarden/grossenbrodekai/index...
Her er det nævnte billede. Det er fra 1957, så der sker nok ikke noget ved at gengive det her. Fotografen er endog angivet.
Bemærk DSG vognen umiddelbart op til maskinen.
Billedteksten fortæller, at der er tale om D382 München-Express, som jeg så søgte efter og fandt en ret spændende side om oprangeringerne.
https://db58.de/2015/06/24/muenchen-express-d-381-d-382-nach-grossenbrode-kai/
Jeg er ikke så skrap til at tyde tabellerne, men det ser for mig ud som om DSG sovevognene udgik fra Großenbrode, og derfor er Kurts undren over færgerangeringen helt berettiget. Man kunne dog forestille sig, at man undlod at adskille toget ved rangering til færgen hhv. samlede toget direkte fra færgen ved den sydgående forbindelse. Derfor ser det ud som om at DSG vognen går med på færgen.
Mvh
Jens
DSG-vogne blev ikke overført til Danmark før Fugleflugtslinien kom i1963, så det er sikkert som Jens skriver.
Og med hensyn til billedet fa Grossenbrode 1957 så er den første vogn bag maskinen utvivlsomt en spisevogn og den er helt sikkert blevet tilkoblet i Grossenbrode.
DSG-vogne blev ikke overført til Danmark før Fugleflugtslinien kom i1963, så det er sikkert som Jens skriver.
Og med hensyn til billedet fa Grossenbrode 1957 så er den første vogn bag maskinen utvivlsomt en spisevogn og den er helt sikkert blevet tilkoblet i Grossenbrode.
Så må man have hentet overførselsvognene i land med togmaskinen + den "lokale" togdel, uden at de lokale vogne kom til perron før overførselsvognene. Og imens gik landgangspassagererne igennem tolden. Der har næppe været mange lokale rejsende fra/til Grossenbrode.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
God formiddag Jens,
ja meget fin side du fandt der, selvom forfatteren er lidt skarp i sin vurderingr:
Geschrieben von Detlev Hagemann am 24. Juni 2015. Veröffentlicht in D-Züge, Fahrpläne, Laufpläne, Streckenführung, Zugbildungspläne.
»München-Express D 381 / D 382 nach Großenbrode Kai
Im Sommer verkehrte zusätzlich zum ganzjährigen „Alpen-Express“ (D 81 / D 82) noch der München-Express zwischen Kopenhagen und München. Fahrplan und Wagenmaterial war auf weniger betuchte Skandinavier abgestimmt. Wem spätabends im Münchner Hauptbahnhof noch mehr oder weniger trinkfeste Skandinavier begegneten, der konnte sie meist in den beiden Zügen nach Großenbrode Kai wiedertreffen..
Googleoversat:
Om sommeren kørte München-ekspressen udover helårs ”Alpen-Express” (D 81 / D 82) også mellem København og München. Køreplanen og køretøjsmaterialet var skræddersyet til mindre bemidlede skandinaver. Enhver, der mødte mere eller mindre hårdt drikkende skandinaver sent på aftenen på Münchens hovedbanegård, kunne normalt møde dem igen i de to tog til Großenbrode Kai.
Men tak for siden - endnu en tidsrøver
pediHg
Kære navnebror
Enig i at det er "den lokale spisevogn" for resten af løbet. Det var jo normalt, at netop WR først kom på efter overfarten.
Er næsten sikker på at det er en WRügh 152/WR4ü - 39. Altså en af førkrigstidens "Schürtzenwagen", som vist herunder:
Fotograf ukendt.
bedste hilsener
Steff
Mit bud på Kurt's sovevogn vil være DSG WLABC4üm-54:
DSG WLABC4üm-54 36202 (1956). Foto: Bustorff - https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie.
M.v.h.
Niels