Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (3 fotos)

af Niels Munch, 17/5 2013, 10:35 (4186 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 17/5 2013, 11:15

God formiddag,

I f.m. snakken om Triangel-motorvogne ombygget til personvogne nævnte jeg kort: "at store tre-truck'ere uden maskintruck har været anvendt som personvogne."

Som regel var der tale om midlertidige foranstaltninger, liiige bortset fra denne:

[image]
OKMJ C 8, Odense 24.06.1961 (nm).

OKMJ C 8 blev i 1951 permanent ombygget til personvogn (med 79 pladser og toilet) fra motorvognen OKMJ M 2:

[image]
OKMJ M 2, DfA 1930 (affot. efter leveranvcefoto, arkiv nm).

Det var Triangel's allerførste tre-trucker (benævnt Model XXI). Midterboggien bar motor og gearkasse, hvorfra et kandansystem drev begge aksler på den ene endeboggie således, at akselanordningen var 2-2-B. Alle senere tre-truckere var jo dieselelektriske med "det hele" (motor, generator, banemotorer) monteret i midterboggien.

C 8 var næppe Kertemindebanens mest benyttede personvogn, men det er mit indtryk, at den anvendtes som forstærkning mellem Kerteminde og Odense. Jeg mødte den atter i Kerteminde, desværre i modlys, men alligevel:

[image]
OKMJ C 8 i Kerteminde, 28.06.1964 (nm).

..... stadig fra toiletsiden. Hvis I vil se den fra den anden side, så har EVP et glimrende foto ca. midt på sin fine hjemmeside: http://evp.dk/index.php?page=okmj---rullende-materiel . Bemærk Flettner-rotorerne på taget.

Vognen solgtes i 1966 til H.I. Hansen, der i nogle år anvendte den som frokoststue på ophugningspladsen. Det skulle ikke undre mig, om Thyge af Rønnede evt. har et foto derfra?


Bedste hilsener & go' pinse
Niels


Der er flere Triangel'er at finde *her*.

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (3 fotos)

af Thyge, Rønnede, 17/5 2013, 14:05 (4186 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Jo du har ganske ret! men det er et meget dårligt billede!
det er taget i julen 1968! og man kan se noget HBS materiel
på billedet![image]

Jeg vil dog også vise et fra sommeren 1966, hvor jeg var på cykeltur, der desværre blev afbrudt i nærheden af Kolding pga jeg blev overset af en billist!::-(
[image]
billedet er taget i Seden!
[image]
Seden var en slags ophugningscentral! den sommer!
Tilslut et billede af en af de ,for banens nedlægning. ansvarlige politikere!:-D

[image]

Blev aldrig klar over om det var kommunal-, eller amtsråd
vedkommende deltog i?:-P

Er du i øvrigt sikker på at dit 3 billede er fra Kerteminde?
syntes det ligner Odense!

Med venlig hilsen
Thyge

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (3 fotos)

af Niels Munch, 17/5 2013, 14:42 (4186 dage siden) @ Thyge

Er du i øvrigt sikker på at dit 3 billede er fra Kerteminde?
syntes det ligner Odense!

Tjae Thyge, jeg har selv været grumme i tvivl; men mit gamle notat ser således ud:

[image]
nm notat fra Kerteminde 28.06.1964.

Den foregående side handler om Martofte, og den følgende om Odense; men, som det ses, er der en J 26-vognkasse i Dræby ind imellem. Foruden C 8 fotograferede jeg også, jf. notatet, MD 12. Mon ikke jeg får gravet det negativ frem, når jeg skal videre med tre-truckerne?

Jeg fulgtes, som du husker, med JB-P, og vi mødtes med dig på Odense Vandrerhjem, hvorfra turen gik videre vestpå dagen efter. Du med toget, da DSB havde sendt din cykel til Fredericia, JB-P og jeg via Bogense, hvorefter JB-P trådte sin pedalarm af, så jeg måtte bugsere ham gennem det halve Nordvestfyn. Vandrerhjemsbestyreren i Fredericia lignede ESA på en prik og forhandlede i øvrigt cola med kam.

Nå, nu går der vist OT i den!

Bedste hilsener og tak for supplerende fotos
Niels

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (3 fotos)

af Lars Viinholt-Nielsen, 17/5 2013, 19:26 (4185 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels
Mon ikke det er OKMJ C 9, du har fotograferet i Kerteminde? Den stod jo nærmest permanent der. Modlysbilledet af C 8 er taget i Odense. Der stod den næsten altid og var kun i brug ved togforstærkning. Jeg har kun set C 8 i drift et par gange, den ene gang sammen med OMB C 19. Det var en sjælden oprangering!
hilsen
Lars

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (korrektion)

af Niels Munch, 17/5 2013, 20:07 (4185 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Mon ikke det er OKMJ C 9, du har fotograferet i Kerteminde? Den stod jo nærmest permanent der. Modlysbilledet af C 8 er taget i Odense. Der stod den næsten altid og var kun i brug ved togforstærkning. Jeg har kun set C 8 i drift et par gange, den ene gang sammen med OMB C 19. Det var en sjælden oprangering!

Kære Lars,

Du har givetvis helt ret, og i mellemtiden dukkede et papiraftryk op af C 8 (det med kulkranen i baggrunden), og bagpå har jeg noteret "Odense, juli 1960".

Det betyder således, at modlysbilledet er taget i Odense den 24.06.1961. Jeg har slet ikke fotograferet C 8 i 1964.

En oprangering med bl.a. C 8 findes i øvrigt i Signalposten nr. 3/1990 side 99.

Bedste hilsener og tak
Niels

Ugens Triangel - OKMJ C 8 ex M 2 (+1 foto)

af Niels Munch, 21/5 2013, 16:08 (4182 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Jeg har slet ikke fotograferet C 8 i 1964.

Det passer nu alligevel ikke helt:

[image]
OKMJ C 8 i Kerteminde 28.06.1964 (nm).

..... bagerst i den oprangering, jeg nævnte:

En oprangering med bl.a. C 8 findes i øvrigt i Signalposten nr. 3/1990 side 99 .....

..... og som i øvrigt bestod af OKMJ MD 12 - OMB B 2 - OMB C 11.


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak