Jernbanehistorisk Selskab - Fotoarkivet
Godmorgen
Skulle lige ”sunde mig” over gårsdagens bemærkninger vedr. Jernbanehistorisk Selskabs fotoarkiv. Indledningsvis skal love og bestemmelser selvfølgelig overholdes jf. nedenstående, uddrag fra skrivelse fra KUM vedr. copyright.
Når dette så er skrevet, blev jeg noget – og alligevel ikke – overrasket over den – i mine øje – ”hulemands mentalitet/-bemærkning” fra DMJK side. Jeg troede (håbede), at ”det er vores, vi bestemmer og skal nok lade andre tilgå det vi ønsker” var et overstået kapitel, men nej. Sidstnævnte især med ovenstående bemærkning fra KUM side i mente.
En lille sand historie fra virkeligheden.
I 1993 fremstillede LOKOMOTIVET det første boghæfte med fotografier under betegnelsen ”Under Vingehjulet”. Efter aftale med største leverandøren af billeder James Steffensen (medlem af bl.a. DMJK), ville han stille alle sine billeder og negativer til rådighed for bladet og vi kunne bruge og gøre med det som vi ville, selvfølgelig bare ikke sælge enkeltbilleder eller samlinger. Men det var jo heller ikke meningen overhovedet. Vi besøgte James Steffensen en del gange. Hver gang fik vi negativmapper med hjem og kunne igen fremstille billeder til bladets brug. Der blev fremstillet et helt sæt til bladet og jeg fik et sæt med det jeg ønskede.
En dag spurgte James Steffensen, om vi ville have hans negativsamling, da DMJK ikke var interesserede. James Steffensen havde utallige gange rette henvendelse til DMJK bestyrelse, men ingen svar. Først blev han virkelig ked af det og senere godt gal over den manglende interesse og ikke mindst manglende respons. Og da LOKOMOTIVET satte pris på hans billeder ved at anvende dem i vores udgivelser, fik vi hele negativsamlingen undtagen billedbøgerne, som han kunne se og nyde. Vi spurgte igen James Steffensen om han var sikker mht. DMJK, det var han og negativerne var på vej til Odensevej i Næstved!
Da nogen i DMJK åbenbart havde set ”vores James Steffensen” billeder i diverse publikationer, rettede DMJK så alligevel henvendelse til James Steffensen og vi aftalte – for ikke at skabe uvenskab mellem James Steffensen og den klub han havde været medlem af siden dens oprettelse, at negativerne skulle tilbage til James Steffensen. Vi havde jo IKKE brug for disse og ønskede heller ikke, at være kustode, med hvad vi mente det kunne medføre.
Som et lille kuriosum fik vi brev fra DMJK der ønskede, at når og hvis vi herefter anvendte vores egne fremkaldte James Steffensen billeder, skulle der anføres under billedet ”Arkiv DMJK”. For husfredens skyld gik redaktøren med til dette.
Steff
NB: I øvrigt indeholdt James Steffensens ”hard-copy” billedsamling et væld af billeder, fotograferet af samtidens store jernbanefotografer og skribenter samt fra DJM ”under loftet” i Sølvgade. Man byttede og hjalp hinanden dengang!